2005-09-16, 12:35
Medlem
IMPlicits avatar
Rätta mig om jag har fel, men står det inte i Guinness rekordbok att det högsta fallet någon har överlevt var av en flygvärdinna från flera tusen meters höjd?
Det har jag aldrig förstått hur det kan stämma och därför har jag aldrig trott på det.
Citera
2005-09-16, 12:39
Medlem
Sun Rulers avatar
Vad är chansen att man skulle överleva ett fall från Höga Kusten Bron?
Brons höjd över vattenytan är 40 m.

Hur skall man försöka landa för att överleva fallet?
Citera
2005-09-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Rätta mig om jag har fel, men står det inte i Guinness rekordbok att det högsta fallet någon har överlevt var av en flygvärdinna från flera tusen meters höjd?
Det har jag aldrig förstått hur det kan stämma och därför har jag aldrig trott på det.

Jag har aldrig fattat det heller..
Citera
2005-09-16, 15:52
Bannlyst
Vad händer om man hoppar inlindad i flera lager hårtpackad folie?.
Eller nån sorts annan "Kapsel"?. Går det också sönder? Och isåfl på vilket höjd?.
Citera
2005-09-16, 16:16
Medlem
Shitzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Ja, det undrar jag också. Det högsta jag hoppat ifrån är en bro på sju meter ner i Dalälven. Jag landade ganska dåligt, då jag försökte fejka att jag tappade balansen. Det blev lite väl verkligt. Hehe.

Jag har dock kompisar som hoppat från tretton meter ner i samma älv, och de simmade glatt därifrån. De landade dock exemplariskt med fötterna först. Var det ingen som såg hur du landade?

Jag var 11 år och min ena kompis sa att jag svankade med ryggen väldigt och den andra hävdade hela tiden att jag fått en höjdskräck-chock
Citera
2005-09-16, 17:07
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
16 meter är riktigt jävla farligt om du landar fel. Det behöver varken vara ett rygg- eller magplask, utan om du landar böjd så att överkroppen är rak men benen har vridits bakåt knäcks ryggen som en tändsticka. Dyker du och är rak i hela kroppen, 90´ jfrt. med vattenytan, men misslyckas med att söndra samma yta med armarna löper du stor risk att bryta nacken.

Dessutom är det en ganska stor risk att kroppen hamnar fel under den relativt långa tid det tar att falla den sträckan.

Ytterligare, var fan har du hittat ett så högt ställe med så djupt vatten under?

så jävla farligt kan det inte va ?! jag har hoppat från 14m och då utfört viggen om nån vet va det är ? har visserligen fått lite ont i ryggen, men att den ska kunna gå av tror jag inte på !
Citera
2005-09-16, 17:16
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Har själv sett en person dö efter ett hopp på 12m . Magen öppnades som om den var sprängd och tarmarna flöt omkring utanför kroppen.

Jaha, vad intressant! Nu vill jag höra detaljer! Det finns nämligen en välkänd "urban legend" som berättar exakt detta.
Var var det? När? Vem var det? Har du några tidningsurklipp som kan bekräfta? Finns det någon annan än du som kan bekräfta detta?
Citera
2009-07-06, 23:18
Medlem
OmgHaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jaha, vad intressant! Nu vill jag höra detaljer! Det finns nämligen en välkänd "urban legend" som berättar exakt detta.
Var var det? När? Vem var det? Har du några tidningsurklipp som kan bekräfta? Finns det någon annan än du som kan bekräfta detta?

Jag kan härmed klargöra att han inte har det.
Citera
2009-07-07, 00:04
Medlem
kaktusagents avatar
Ni som tror att man skulle kunna hoppa från i princip hur hög höjd som helst om man fick till det "perfekta hoppet", eller hade en kon av metall på fötterna som bröt vattenytan har nog glömt en sak. Om man faller från så pass hög höjd så måste man ju också falla ner en bra bit under vattenytan. Borde inte vattenmassorna hjälpa till att pressa ut luften från lungorna lite? Hur djupt kan man simma upp ifrån innan man drunknar tror ni?
Citera
2009-07-07, 00:10
Medlem
Avstängbs avatar
Det beror mycket på hur man landar och hur vattnet rör sig.
Landar man tex mitt i ett vattenfall som är väldigt djupt så kan man ramla från väldigt höga höjder.

Sedan finns det ju folk som klarat landningar på flera tusen meter fritt fall och landat på backen där det träd och lutar lite.
Hamnar man i ett vattenfall kan man nog bromsas upp en hel del, man måste dock ha tur att flyta upp till ytan och stranda någonstans då man förmodligen förlorar medvetandet.

Sedan är det faktiskt bättre att dyka än att hoppa med fötterna före enligt alla som hoppar från höga höjder ner i vattnet.

När man hoppas med fötterna före blir det en enrom smäll för huvudet när man kommer ner, hoppar man med huvudet före och bryter vattne med händerna på rätt sätt så skär man smidigare rätt ner och huvudet tar inte lika mycket stryk.
Citera
2009-07-07, 01:19
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit

Men det var väl något mer till historien, kommer inte riktigt ihåg, men ett "vanligt hederligt fall" på 1000m var det inte, hon hade något som hjälpte henne i fallet...nåt sånt var det i alla fall tror jag.

Edit: Stod mer i länken som tidigare länkats i tråden, Vesna heter hon:

http://www.greenharbor.com/fffolder/wreckage.html
Senast redigerad av wonderland 2009-07-07 kl. 01:23.
Citera
2009-07-07, 01:48
Medlem
Man kan aldrig överleva ett fall över en viss gräns, typ 70 meter. När du landar i vattnet, oavsett om det är med fötterna först och så kommer fötterna och benen bromsas upp i vattnet medans resten av kroppen fortsätter lika snabbt som innan, vilket resulterar i att dina inälver trycks ihop och blir till mos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in