2013-04-24, 17:37
Medlem
Funderar på vad som krävs för att regga en GMC Sierra 1500 från lätt till tung lastbil, alltså vilka generella ombyggnader som måste göras för att det ska vara möjligt att få den reggad som tung lastbil, den har varit tung reggad tidigare för flera år sen.. men blev omreggad till lätt.

Nån som vet nåt om detta..

Oerhört tacksam för svar..
Citera
2013-04-24, 18:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkla
Funderar på vad som krävs för att regga en GMC Sierra 1500 från lätt till tung lastbil, alltså vilka generella ombyggnader som måste göras för att det ska vara möjligt att få den reggad som tung lastbil, den har varit tung reggad tidigare för flera år sen.. men blev omreggad till lätt.

Nån som vet nåt om detta..

Oerhört tacksam för svar..
Vikta upp den så den väger över 3,5 ton. Sen är frågan vad du vinner på det, men det är väl din sak.
Citera
2013-04-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vikta upp den så den väger över 3,5 ton. Sen är frågan vad du vinner på det, men det är väl din sak.

Jasså man ska vikta upp den.. ok.. är det inget mer som måste göras för att kunna regga den som tung ?

Fördelen är att det blir en rätt så stor skattelättnad i och med att den kostar nästan 6 tusen i skatt om år som lätt lastbil..

Ska man ha den som andra bil så är det rätt tungt att stå och betala 2000:- i bara skatt var 4:e månad..

Det är väl ungefär vad jag vinner på det..
Citera
2013-04-24, 19:30
Medlem
Koprofilias avatar
Du skall ha EG-reflexer på också.

Men e de inte nya avgaskrav och sånt? kolla upp de innan du testar
Citera
2013-04-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Du skall ha EG-reflexer på också.

Men e de inte nya avgaskrav och sånt? kolla upp de innan du testar

Jo tanken med att jag ställde en fråga här var ju för att jag ville veta om nån vet vad som gäller och vad i så fall..

Ja reflexer måste det sitta bak..
Citera
2013-04-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Tjänstevikten behöver inte vara över 3,5ton, det är totalvikten över 3,5ton som gör den till tung.
Dem lär ju dragit ner på lastvikten när dem reggade den som lätt.
För dem lär väl knappast hålborrat ramen och karossen osv för att få den lättare

B-korts reggade Dodge Ram 2500 brukar bara få lasta runt 300kg medan en likadan tungreggad får lasta betydligt mer, runt 1ton. Tjänstevikten ligger dock på samma.
Citera
2013-04-24, 21:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Tjänstevikten behöver inte vara över 3,5ton, det är totalvikten över 3,5ton som gör den till tung.
För dem lär väl knappast hålborrat ramen och karossen osv för att få den lättare

B-korts reggade Dodge Ram 2500 brukar bara få lasta runt 300kg medan en likadan tungreggad får lasta betydligt mer, runt 1ton. Tjänstevikten ligger dock på samma.
Helt rätt, det är totalvikten som räknas. Vet inte varför jag slirade in på tjänstevikten.

OT: Snälla, lär dig skilja på de och dem eller skriv dom jäms över!
Citera
2013-04-24, 22:04
Medlem
Zepo.
Ja kan skrive sum ja prater anners, men då fatter la inte en jävel ett ennaste skit utta texta.
Citera
2013-04-25, 01:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Zepo.
Ja kan skrive sum ja prater anners, men då fatter la inte en jävel ett ennaste skit utta texta.
Hmm,ja en del kan ju ha bekymmer med det,men jag tror jag löste det!
Citera
2013-04-25, 10:25
Medlem
Citat:

Jag vet inte riktigt hur det är med hastighetsbegränsare.. gäller kravet på det verkligen på denna typen av fordon.. ?
Citera
2013-04-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkla
Jag vet inte riktigt hur det är med hastighetsbegränsare.. gäller kravet på det verkligen på denna typen av fordon.. ?

Det gäller bara lastbilar med totalvikt över 12ton om jag inte minns fel.
Citera
2013-04-25, 20:45
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Hastighetsbegränsare behövs inte under 12 tons totalvikt. Däremot färdskrivare måste monteras eftersom det inte är nybil. Färdskrivare är dessutom ngt skit efter som det går att ge fortkörningsböter retroaktivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in