Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Hinner bara svara på detta inlägg...
Ja, det verkar ju till viss del rimligt. Barn har mer fantasi än vuxna. En vuxen kan nog känna visst obehag av att se en docka krossas. Sliter man av armen på en unges nallebjörn blir han/hon säkert otröstlig.
Det betyder ju att empati till viss del måste vara inlärt och även kopplat till vetande. Om någon ser en film där något de vet är en vaxdocka stympas, känner de nog inget särskilt.
Ofta innebär handlingar symboler, men inte alltid..
Människan tänker i symbolhandlingar.. Konsten är en materiell sådan verklighet.
Empati tror jag är medfött, men vi avtrubbas.
Jag tror tanken är lika verklig som allt annat, men att dom lever i olika kontext av affekt.
Empati är intet självklart fenomen. Jag tror dock att det bor i var människa en förståelse för det vi känner och att vi accepterar att andra lever och känner likadant... sen kan folk misshandla tex ett djur för att dom i tanken sagt att tex djur inte känner likadant. Det dom upplever efteråt är nog ofta att dom känner dess motsats.
känner dom inte och stänger av, ja då förstärks bristen på empati.
Människan är inte logisk, utan ologisk. Vi försöker att få andra att bli som vi,
men kanske kanske den empatilösa är det rätta för att vi ska överleva, sluta känna empati.
vi släpper våra tankar, och börjar misshandla varandra. och tycker att det är singulara enheter som inte hör världen till. För att deras tankar inte existerar i oss.
världen går åt det hållet iaf. Vi accepterar mer och mer lidande i tex krig.