2008-08-12, 14:01
Medlem
Nu vet jag inte riktigt om detta räknas in som klyschor, men någonting jag stör mig på är frågan Hur mår du? Detta på grund av att det har gått från att vara en fråga man ställt då man bryr sig till ett helt enkelt Hej!

Varje dag då man träffar en vän eller bekant frågar de flesta hur läget är, och läget är alltid bra - med vissa undantag. Den känslomässiga laddningen i frågan har helt enkelt blåst iväg, dock kan man såklart fråga den med en mer allvarlig ton.
Citera
2008-08-13, 08:46
Medlem
Smaskenss avatar
"Hur mår du" har definitivt ingen dramatik längre, men det ser jag inte som ett problem. Åk till Australien så kommer du chockas över att man inte just säger Hej överhuvudtaget utan använder "Howareyou?" som en hälsningsfras som inte behöver besvaras alls.......

Tycker dock det kan låta lite konstigt när par säger "jagälskardig" på samma sätt som i amerikanska sitcoms, det blir som ett hejdå. Lite innerlighet kan vi väl få behålla i det uttrycket.
Citera
2008-08-14, 17:43
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Nu vet jag inte riktigt om detta räknas in som klyschor, men någonting jag stör mig på är frågan Hur mår du? Detta på grund av att det har gått från att vara en fråga man ställt då man bryr sig till ett helt enkelt Hej!

Varje dag då man träffar en vän eller bekant frågar de flesta hur läget är, och läget är alltid bra - med vissa undantag. Den känslomässiga laddningen i frågan har helt enkelt blåst iväg, dock kan man såklart fråga den med en mer allvarlig ton.
Hmm, om jag inte bryr mig så brukar jag fråga "Hur mås det" istället. Du får kanske hoppas på att det blir vanligare om du stör dig.
Citera
2008-11-24, 22:48
Medlem
Egon3s avatar
Dagens Rapport avslöjar en skandalös hygienlöshet på Danderyds sjukhus. VD
för den entrepenör som åtagit städningen svarar på frågan hur detta kan hända.

... någonting har brustit i våra kvalitetssäkring, det är tydligt ...

Jojo, det kom nån klyscha om rutiner också, efter klyschan om kvalitetssäkring.

Varför kunde inte den penninghungrige entrepenören säga som det är?

... Vi fick jobbet för att vi hade lägsta priset. Vill dom få rent så kostar det mer.

Outsourcinghelvetet blir vår död. Bara resistenta mikrober vinner på alla dessa
parasiterande aktiebolag med en glop som VD och en promille som bokförd vinst!
Senast redigerad av Egon3 2008-11-24 kl. 22:53.
Citera
2008-11-26, 14:37
Medlem
kaffis avatar
Tänka efter före. Räknas det som klyscha? Hatar´t i alla fall.
Citera
2008-11-26, 14:42
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffi
Men det är ganska klokt att göra det. Man kan ju till exempel sätta på vinterdäcken, innan snön kommer. Då slipper man kanske att hamna i diket.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2008-11-26, 14:42
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:

MVH

Petter Eremiten
Citera
2008-11-26, 14:51
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Tänka efter före. ...
Tänk efter före! Det är både en elegant ordlek på det semantiska planet och
en fonetisk kiasm: T-FT-F-.

Om någon skulle säga »Tänk efter innan!« så missas den fonetiska finessen.

Engelskan har ett liknande ordspråk, där med allitteration:
Better safe than sorry!
Citera
2008-11-26, 17:15
Medlem
Dardels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Dagens Rapport avslöjar en skandalös hygienlöshet på Danderyds sjukhus. VD
för den entrepenör som åtagit städningen svarar på frågan hur detta kan hända.

... någonting har brustit i våra kvalitetssäkring, det är tydligt ...

Jojo, det kom nån klyscha om rutiner också, efter klyschan om kvalitetssäkring.

Varför kunde inte den penninghungrige entrepenören säga som det är?

... Vi fick jobbet för att vi hade lägsta priset. Vill dom få rent så kostar det mer.

Outsourcinghelvetet blir vår död. Bara resistenta mikrober vinner på alla dessa
parasiterande aktiebolag med en glop som VD och en promille som bokförd vinst!

Jag uppskattar din kunskaper i det svenska språket betydligt mer än dina åsikter om marknadsekonomi. Det där är bara traditionellt vänsternonsens från människor som inte orkar försöka själva. Ställ dig istället frågan varför sjukhuset inte byter entreprenör? Dessutom så skapar din typ av föraktfullhet mot entreprenörer knappast fler arbetstillfällen i Sverige.
Citera
2008-11-26, 17:24
Medlem
"Man är inte äldre än man känner sig" hatar jag massor, man är faktiskt precis så gammal som man är även om man inte klarar av att erkänna det för sig själv.
Andra har redan nämnt mörkertal och folk som unnar sig det ena eller det andra och båda dessa uttryck gör mig också helt aggressiv.
Citera
2008-11-26, 17:56
Medlem
pianoruless avatar
"Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge"

Och hur länge är "aldrig för länge"? 2, 10, 20, 50 år?
Citera
2008-11-26, 18:10
Medlem
Som någon tidigare nämnt, har man inget positivt att säga kan man lika gärna vara tyst.

Kritik undanbedes till varje pris.

En klassiker, som jag inte vet om den platsar som klyscha men som jag hatar ändå, är uppmaningar i stil med du kan ju inte sitta inne när det är så fint väder, du måste ta till vara på solen etc bla bla bla. Hade man varit intresserad av att vara ute i det fina vädret hade man redan varit där. Om det några dagar senare är dåligt väder, och man har lust att vara ute i (den icke-närvarande) solen, så tänker man väl knappast "vilken tur att jag redan uppfyllt min sol/bra-väderkvot för den här veckan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in