2013-04-23, 18:36
Medlem
Var lever man billigast med låg men rimlig standard på en mindre sparad slant?
Har man pension så verkar Portugal vara hett pga skatteskäl men denna fråga gäller om du har typ 2-2.5M cash och vill ha så mycket lediga dagar som möjligt utan att vara direkt fattig.

(med fattig menar jag "ibland hungrig", "ibland utan bostad", "utan billiga nöjen/hobbies"..)

Saker som krav på visum eller andra formaliteter får ni gärna inkludera - som te'x "USA & husvagn men där krävs visum så det går bort" (om det nu är svårt att få en sådant)

Alltså, var har man "längsta möjliga budgetsemester" på vår lilla glob tror ni?
Citera
2013-04-23, 19:05
Medlem
Prag/Tjeckien kanske.

hört att det är billigt där.
https://www.flashback.org/t484779
Citera
2013-04-23, 19:07
Medlem
sucuks avatar
Nja, ingenstans i europa. Jag tippar på afrika/asien/sydamerika i den ordningen.
Citera
2013-04-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nja, ingenstans i europa. Jag tippar på afrika/asien/sydamerika i den ordningen.
blir det inte problem med visum & annat?

Blir det problem att emigrera, påverkar det den allmänna pensionen?

Var i Afrika skulle kunna vara rimligt (utan otrolig brottslighet och sånt..)
Citera
2013-04-23, 19:30
Medlem
Kolla in den här tabellen: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.ht ml

Den bygger på uppgifter från lirare på skatteverket som reser omkring och proväter och provbor för att se vad det kostar.

Men om man kan tänka sig att bo med låg standard skall man ändå ta tabellen med en nypa salt eftersom tjänstemännen från skatteverket kräver en viss standard. I vissa länder exempelvis Indien är det riktigt billigt om man kan tänka sig lite lägre standard men om man skall leva lyx kostar det lika mycket som här.

Själv var jag nere i Indien för några år sen och levde som turist för ca 100 kr / dygn totalt. Då bodde vi med vandrarhemsstandard reste runt och åt nästan enbart på turistrestauranger. Restaurangerna där lokalbefolkningen äter är ännu billigare men då är det mest ris och nån curry som serveras.

Har tyvärr ingen koll på Visum.
Citera
2013-04-23, 19:31
Medlem
l0mes avatar
Det är billigt att bo i Thailand. Här kan du köpa visum http://www.allavisum.se/visum/14-visum-till-thailand.html
Citera
2013-04-23, 23:35
Medlem
svampgaffels avatar
Vad dyrt det var i Angola. Hur kan det komma sig?

Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Kolla in den här tabellen: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.ht ml

Den bygger på uppgifter från lirare på skatteverket som reser omkring och proväter och provbor för att se vad det kostar.

Men om man kan tänka sig att bo med låg standard skall man ändå ta tabellen med en nypa salt eftersom tjänstemännen från skatteverket kräver en viss standard. I vissa länder exempelvis Indien är det riktigt billigt om man kan tänka sig lite lägre standard men om man skall leva lyx kostar det lika mycket som här.

Själv var jag nere i Indien för några år sen och levde som turist för ca 100 kr / dygn totalt. Då bodde vi med vandrarhemsstandard reste runt och åt nästan enbart på turistrestauranger. Restaurangerna där lokalbefolkningen äter är ännu billigare men då är det mest ris och nån curry som serveras.

Har tyvärr ingen koll på Visum.
Citera
2013-04-23, 23:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Om du inte vill åka allt för långt men till en cool och billig stad. Åk till Berlin!
Citera
2013-04-24, 00:10
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Vad dyrt det var i Angola. Hur kan det komma sig?
Dom har olja, diamanter och andra naturtillgångar och en av världens snabbast växande BNP, dock känns det ändå avvikande dyrt.

OT: Thailand skulle jag satsa på, fortfarande mycket billigt (om man undviker de värsta turistställena), vänligt folk, otroligt vackert, relativt civiliserat och fungerande infrastruktur.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-04-24 kl. 00:12.
Citera
2013-04-24, 12:26
Medlem
Kanske inte billigaste men billigt och trevligt:
Malaysia. Du kan få ett 10 års visum om du kan visa att du har lite cash. Mycket trevligare och antagligen lite billigare än turist-Thailand. Mer utvecklat än Thailand, folk jobbar istället för att ta hand om turister...

Info från Malaysias regering:
http://www.mm2h.gov.my/
Citera
2013-04-24, 16:46
Medlem
Ok,
låter som att tipset är Thailand eller annat ställe i Asien, detta får mig att tänka på Vietnam, en stat som antagligen inte är lika exploaterad som Thailand, men kanske blir..
Man kanske kunde köpa nåt billigt hotell och öppna eget, då hade man kanske inte behövt komma hem alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in