2013-04-23, 07:00
Medlem
Eftersom jag inte formulerat rubriken korrekt, får jag skriva en ny tråd istället för att mod. ändrar rubriken.

Tänker ev. flytta ifrån den platsen där jag bor för tillfället. Det är inte speciellt bråttom med flytt, men ändå aktuellt. Är registrerad på ehb.se och samlar köpoäng sen några år tillbaka. Någon som vet ungefär hur många köpoäng som krävs för att få en lägenhet som ligger i ett hyggligt lugnt område?
Vilka områden i Enköping bör man undvika, och vilka områden är OK och vilka områden är direkt trevliga områden? (Invandrartätt område behöver ju inte nödvändigtvis betyda att området är ett stökigt och jävligt område.)

Tar gärna emot tips på hyresvärdar också

• Bergvreten
• Centrum
• Fanna
• Galgvreten
• Gånsta
• Korsängen
• Lillsidan
• Munksundet
• Romberga
• S:t Ilian

Jag hoppas rubriken duger PhantomBlot
Citera
2013-04-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemi80
Eftersom jag inte formulerat rubriken korrekt, får jag skriva en ny tråd istället för att mod. ändrar rubriken.

Jag hoppas rubriken duger PhantomBlot

OT: Om det finns en regel mot passiv agressivitet mot mods så är du nog illa ute.

Ont: Har du sökt i forumet? T.ex. i https://www.flashback.org/t1265841p3 finns en hel del matnyttig info om Enköping.

Sedan är jag också för egen del lite nyfiken på varför du exakt har kopierat Chinisibas inlägg i denna tråd som din egen trådstart: https://www.flashback.org/t2128974 ?
Senast redigerad av EG 2013-04-23 kl. 11:50.
Citera
2013-04-23, 21:00
Medlem
Jag tyckte den Enköpingstråden var något inaktuell, områden kan ändras på 2-3 år. Min tidigare bostadsort var t.ex. riktigt lugn (men med dåligt rykte som inte märktes av) men försämrades avsevärt 4 år senare (började bli superstökigt med massa bråk, gäng, fjutta eld på bilar o övrig skadegörelse). Misstänker att områden kan ha byggts ut sen dess, hyresvärdar renoverat områden (och de som bott där tidigare har flyttat pga dyrare hyror vilket kan påverka hur området är med nya typer av hyresgäster) Sökte i forumet på Enköping innan trådstart, men fann ingen aktuell och relevant tråd)

Jag tyckte det var onödigt att skittrött sitta och formulera ny text, när jag faktiskt ville ha samma information men om en annan stad. Varför uppfinna hjulet två gånger när man inte behöver.
Citera
2013-05-20, 21:37
Medlem
Wads avatar
Min uppfattning är följande:

• Bergvreten: Ett av Enköpings lugnaste områden. Mycket villor och hus. Finns några gator med radhus man kan hyra, främst Bergvretsgatan och Lärksoppsgatan.

• Centrum: Lugnt, men inte lika tyst som villakvarteren i utkanten av stan.

• Fanna: Lite äldre och oftast lite mindre hus än i Bergvreten. Finns även lägenheter. Lugnt område.

• Galgvreten/Enögla: Många ungdomar får sin första lägenhet här. Hyfsat område. Finns hus, men främst lägenheter.

• Gånsta: Lugnt område. Många nybyggda hus på gatorna runt Orion. Finns även radhus att hyra.

• Korsängen: Område med lite äldre och mindre hus. Lugnt område.

• Lillsidan/Västerleden: Många Ungdomar som hyr sin första lägenhet. Invandrartätt. Ganska mycket knark och stök. Håll dig borta härifrån.

• Munksundet: Lugnt område. Ganska små hus.

• Romberga: Invandrartätt och stökigt. Mycket Romer och Somalier. Knark. Främst hyreslägenheter, men det finns även hus.

• S:t Ilian: Ett av Enköpings äldsta områden. Äldre, lite mindre hus. Lugnt område.

• Bredsand: Ett av Enköpings lugnaste områden. Här byggs det förfullt. Villor med varierande närhet till den lokala stranden. Ligger längst ifrån centrum.

Det var nog allt.

Stökigt betyder stökigt med Enköpingsmått. Det är alltså inte Rosengård/Rinkeby-klass på områden. Men händer det något så är det oftast där.

Använd inte det här som något facit, men det kan ge en liten fingervisning om hur läget är
Citera
2013-09-15, 18:03
Medlem
TRRRRISTs avatar
Är det mycket svartskallar och mörkhyade rent allmänt i Enköping?

Förstår att det varierar mellan områden, men den generella känslan, är den att Enköping är en svarting stad eller renare än många ställen som typ Täby och liknande?
Citera
2013-09-16, 17:16
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST

Förstår att det varierar mellan områden, men den generella känslan, är den att Enköping är en svarting stad eller renare än många ställen som typ Täby och liknande?

Haha! Precis som du säger så varierar det beroende på vilket område det är. Men självklart är det en majoritet vita människor. Om du är i "centrum" så kommer du ju stöta på en och annan invandrare.
Citera
2013-09-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST

Ja, det är ganska mycket individer av ex somalisk och syriansk härkomst i Enköping. Majoriteten av alla stadens många pizzerior drivs av syrianer.
Fannakyrkan en av stadens tidigare frikyrkor är numera syriansk-ortodox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in