Du kan känna dig lugn om du ställt av bilen, avställningen sker ju genast om du gjort det över nätet. Sen är det den som står som ägare när den ställs på igen som är skattskyldig. Viktigaste här är att se till att ägarbytet sker snarast.
Jag har ett liknande problem som är lite klurigt. Blev påkörd i sidan på min gamla Golf och den blev inlöst av Folksam som var motpartens bolag. De löste in bilen i februari men det dröjde säkert minst 1-2 veckor innan de skrev över bilen på sig. Jag fick iaf inbetalning på skatten eftersom det är 9:a i slutsiffra men jag ställde av bilen så fort den blev hämtad så skatten slapp jag.
Det var en annan sak med vägtrafikregisteravgiften, den fick jag påminnelse om häromdagen eftersom jag var ägare till bilen i början på februari. Nu är den uppe i 115kr och det känns lite surt att behöva betala registeravgift för en bil som inte finns i registret ens!!
Hade försäkringsbolaget fått tummen ur och lämnat bilen till skroten innan februari månad hade gått ut så hade det varit lugnt men den blev inte avreggad förrän en månad efter jag lämnade bilen
Nu är 115kr (avgift 65kr påminnelseavg. 50kr) så mycket men det är mest en principsak. Så ni andra som råkar ut för något liknande, se till att försäkringsbolaget skriver över/avreggar bilen snarast efter ni lämnat den alt lämna med skatteinbetalningskort och gör upp sånt innan med skaderegleraren.