2013-04-23, 00:55
Medlem
tror jag gjorde en stor tabbe när jag sålde min bil igår, det är nämligen så här att bilen jag sålde skulle skatten betalas in i april månad jag tänkte att jag kan ju låta bilen vara påställd tills månadens slut ( jag har aldrig handlat med bilar eller ägt tidigare) sålde bilen för 1500 ställde av den i samband med köpet , och läste bara några timmar efteråt att den som står som ägare vid månadsskiftet till betalningsmånaden är skyldig att betala skatten, så har jag gjort min antagligen sämsta bilaffär någonsin eller tror ni att det går att lösa på nåt sätt?
Citera
2013-04-23, 01:12
Medlem
gayfaces avatar
Om du avställde bilden så är de inte du som ska betala, fan dåligt minne men de bör vara så.
Citera
2013-04-23, 01:19
Medlem
lunkens avatar
Ställde du av bilen med hjälp av ägarbeviset så är det nästa ägares plikt att ställa på bilen vid påställning. Om inte så åker nog du på det tyvärr.
Citera
2013-04-23, 02:28
Medlem
har jag tur så kanske det är så att bilen blir avställd innan det blir ägarbyte isåfall så kanske jag kommer relativt billigt undan med att jag bara behöver betala för april månad mer eller mindre men känns fan inte bra alltså ?
Citera
2013-04-23, 04:31
Medlem
Fordonsskatt ska betalas för alla skattepliktiga fordon som inte är avställda.
Ställde du av bilen precis innan du sålde den?

Skatten betalas i normalfallet i förskott för ett år
Du behöver alltså inte betala om du har ställt av den. Dessutom har du nu sålt bilen.
Citera
2013-04-23, 08:22
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Fordonsskatt ska betalas för alla skattepliktiga fordon som inte är avställda.
Ställde du av bilen precis innan du sålde den?

Skatten betalas i normalfallet i förskott för ett år
Du behöver alltså inte betala om du har ställt av den. Dessutom har du nu sålt bilen.

Fast säljer man den påställd samma månad som skatten ska in så är det den gamla ägaren som ska betala. Spelar ingen roll om ägarbytet sker den 1:e i månaden eller sista.
Citera
2013-04-23, 09:43
Medlem
men det känns väldigt konstigt ändå på nåt sätt om jag skulle bli tvungen att betala in pengar för ett helt år pengarna kommer gå rakt ner i köparens ficka antar jag eftersom att den kommer ju vara avställd när jag betalar in skatten isåfall? den var påställd när jag sålde den ställde av den via ägarbytet.
Citera
2013-04-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunken
Ställde du av bilen med hjälp av ägarbeviset så är det nästa ägares plikt att ställa på bilen vid påställning. Om inte så åker nog du på det tyvärr.
puuuh paratade med kundtjänst och dom sa att jag inte behövde betala in skatten ! ska bara betala vägtrafikregisteravgiften på 65 kronor så någon jättedålig affär var det kanske inte
Citera
2013-04-23, 11:16
Medlem
Du kan känna dig lugn om du ställt av bilen, avställningen sker ju genast om du gjort det över nätet. Sen är det den som står som ägare när den ställs på igen som är skattskyldig. Viktigaste här är att se till att ägarbytet sker snarast.

Jag har ett liknande problem som är lite klurigt. Blev påkörd i sidan på min gamla Golf och den blev inlöst av Folksam som var motpartens bolag. De löste in bilen i februari men det dröjde säkert minst 1-2 veckor innan de skrev över bilen på sig. Jag fick iaf inbetalning på skatten eftersom det är 9:a i slutsiffra men jag ställde av bilen så fort den blev hämtad så skatten slapp jag.

Det var en annan sak med vägtrafikregisteravgiften, den fick jag påminnelse om häromdagen eftersom jag var ägare till bilen i början på februari. Nu är den uppe i 115kr och det känns lite surt att behöva betala registeravgift för en bil som inte finns i registret ens!!

Hade försäkringsbolaget fått tummen ur och lämnat bilen till skroten innan februari månad hade gått ut så hade det varit lugnt men den blev inte avreggad förrän en månad efter jag lämnade bilen

Nu är 115kr (avgift 65kr påminnelseavg. 50kr) så mycket men det är mest en principsak. Så ni andra som råkar ut för något liknande, se till att försäkringsbolaget skriver över/avreggar bilen snarast efter ni lämnat den alt lämna med skatteinbetalningskort och gör upp sånt innan med skaderegleraren.
Citera
2013-04-23, 19:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjulmust
men det känns väldigt konstigt ändå på nåt sätt om jag skulle bli tvungen att betala in pengar för ett helt år pengarna kommer gå rakt ner i köparens ficka antar jag eftersom att den kommer ju vara avställd när jag betalar in skatten isåfall? den var påställd när jag sålde den ställde av den via ägarbytet.

Fast man betalar ju inte in skatt för en avställd bil.
Citera
2013-04-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast man betalar ju inte in skatt för en avställd bil.
hahaha jo jag vet men jag var nojig som fan över det här igår men vi säger att bilen inte hade blivit avställd i samband med ägarbytet, då hade jag varit tvungen att betala skatten eller?
Senast redigerad av skjulmust 2013-04-24 kl. 00:16.
Citera
2013-04-24, 17:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjulmust
hahaha jo jag vet men jag var nojig som fan över det här igår men vi säger att bilen inte hade blivit avställd i samband med ägarbytet, då hade jag varit tvungen att betala skatten eller?

Ja, om inte nya ägaren ställt av den så hade du behövt betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in