2013-04-22, 22:52
Medlem
Det pågår små debatter om att vetenskap kränker integritet.

Ska vetenskapen ha full insyn i mitt vardagrum eller inte?
Vad är dom praktiska konsekvenserna av en total övervakning ?
Citera
2013-04-22, 23:58
Medlem
Onaskligs avatar
Att en snubbe i Guy Fawkes-mask en dag dyker upp och spränger rosenbad?
Senast redigerad av Onasklig 2013-04-23 kl. 00:03.
Citera
2013-04-28, 00:09
Medlem
faeriequeenes avatar
I stor del går ju vetenskapen ut på att "förbättra mänskligheten".

Det är en del i samhället, maktens och statens projekt att utnyttja vetenskapen för att kontrollera oss. Chips skapar hjärtattacker! Vi värderar mänskligt liv högre än chips! Aha, nu måste vi ha en snacks-skatt.

Rätt läskigt om man tänker efter...
Citera
2013-04-28, 03:43
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Det pågår små debatter om att vetenskap kränker integritet.

Ska vetenskapen ha full insyn i mitt vardagrum eller inte?
Vad är dom praktiska konsekvenserna av en total övervakning ?

Konstant datainsamling från människors vardagliga handlingar tillåter datorer att förutse framtida handlingar, senaste Horizon på bbc handlade om just detta och polisen i los angeles har en dator som förutser var brott kan tänkas ske härnest, och det fungerar tydligen också.
Citera
2013-04-28, 14:57
Medlem
faeriequeenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Konstant datainsamling från människors vardagliga handlingar tillåter datorer att förutse framtida handlingar, senaste Horizon på bbc handlade om just detta och polisen i los angeles har en dator som förutser var brott kan tänkas ske härnest, och det fungerar tydligen också.

Precis som jag sagt! Teknologin, vetenskapen och moderniteter går hand i hand med Staten och kontrollmakten. Detta är ett sätt att skapa disciplin bland medborgarna - varför tror folk att vetenskapen för med sig gott?

Vetenskapen - som alla hyllar då det är "sanning" - är det yttersta vapnet mot den fria människan. Den bästa sociala kontrollen idag, är inte kyrkan, är en man i labbrock. Vetenskapen kommer att få alltmer inflytande på vårt sociala och privata liv.

Jag har varnat er!
Citera
2013-04-28, 19:14
Medlem
Totalt nonsens. Att vetenskap skulle inskränka integriteten är non sequitur.

Vetenskap så som i att utveckla teorier efter empirisk bevisföring och låta teorier guida metoden för empirisk bevisföring, har absolut inget med inskränkning av integritet att göra. Visst blir den privata sfären i vårt liv allt mindre med sociala medier och övervakning över internetanvändning för att göra reklam personlig etc men det har inget att göra med "vetenskap".
Citera
2013-04-28, 19:50
Medlem
faeriequeenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowhunter
Totalt nonsens. Att vetenskap skulle inskränka integriteten är non sequitur.

Vetenskap så som i att utveckla teorier efter empirisk bevisföring och låta teorier guida metoden för empirisk bevisföring, har absolut inget med inskränkning av integritet att göra. Visst blir den privata sfären i vårt liv allt mindre med sociala medier och övervakning över internetanvändning för att göra reklam personlig etc men det har inget att göra med "vetenskap".

Vetenskapen är en del av vår kultur. Den största delen av vetenskapen går dessutom ut på att "förbättra" mänskligheten. Vi ska effektiviseras, vi ska botas, vi ska leva längre, vi ska sköta ekonomin bättre, vi ska kommunicera bättre etc etc. Detta, medvetet eller ej, kommer inkräkta på folks liv och skapa social kontroll och ordning.

Läs Michel Foucault! Eller en annan antihumanist!
Citera
2013-04-28, 19:57
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faeriequeene
Precis som jag sagt! Teknologin, vetenskapen och moderniteter går hand i hand med Staten och kontrollmakten. Detta är ett sätt att skapa disciplin bland medborgarna - varför tror folk att vetenskapen för med sig gott?

Vetenskapen - som alla hyllar då det är "sanning" - är det yttersta vapnet mot den fria människan. Den bästa sociala kontrollen idag, är inte kyrkan, är en man i labbrock. Vetenskapen kommer att få alltmer inflytande på vårt sociala och privata liv.

Jag har varnat er!

Antar att du räknar in Internet och datorer som gör det möjligt att du kan sitta och varna för detta också? Det är väl trots allt vetenskap också.

Den bästa sociala kontrollen görs inte av verktygen, det görs av människor som kontrollerar verktygen. Det är alltså inte vetenskapen det är fel på i sig, det är människor som missbrukar, precis som i religioner.
Senast redigerad av jonedal 2013-04-28 kl. 20:00.
Citera
2013-04-28, 21:49
Medlem
faeriequeenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonedal
Antar att du räknar in Internet och datorer som gör det möjligt att du kan sitta och varna för detta också? Det är väl trots allt vetenskap också.

Den bästa sociala kontrollen görs inte av verktygen, det görs av människor som kontrollerar verktygen. Det är alltså inte vetenskapen det är fel på i sig, det är människor som missbrukar, precis som i religioner.

Man kan inte separera vetenskapen eller reliigonen från människorna då de båda är mänskliga produkter!

Det är lika korkat som när vissa jänkare säger "Guns don't kill people, people kill people" - om ett vapen inte dödar/skadar så är det ju inget vapen...
Citera
2013-04-28, 22:35
Medlem
Citat:
Vetenskapen är en del av vår kultur. Den största delen av vetenskapen går dessutom ut på att "förbättra" mänskligheten. Vi ska effektiviseras, vi ska botas, vi ska leva längre, vi ska sköta ekonomin bättre, vi ska kommunicera bättre etc etc. Detta, medvetet eller ej, kommer inkräkta på folks liv och skapa social kontroll och ordning.

Läs Michel Foucault! Eller en annan antihumanist!

Du talar om medlen som frukten av vetenskapen, den nya tekniken ska användas till snarare än vetenskapen i sin rena definition i encyclopedierna. Den vetenskapliga metoden i sig innehåller i sin definition inget som inskränker individens integritet. Det är auktoriteten som inskränker integritet med eventuell teknik, det är inte den empiriska bevismetoden (vetenskapen) himself som klampar in i människans privatliv. Tänk dig en strängteori eller en generell relativitetsteori som spionerar på dig i duschen, det går bara inte. Behövs inte någon Foucault för att kunna analysera språkliga begrepp och verkligheten vi lever i.

Men vi har också diametralt olika åsikter vad jag har förstått så om du inte håller med har det sin förklaring.
Citera
2013-04-29, 00:40
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Man kan inte separera vetenskapen eller reliigonen från människorna då de båda är mänskliga produkter!

Sa inget om att separera, det är idéer och system som kan utnyttjas i maktväsende, det kan användas till att göra gott och ont, det är i slutändan individen som tar beslutet.

Citat:
Det är lika korkat som när vissa jänkare säger "Guns don't kill people, people kill people" - om ett vapen inte dödar/skadar så är det ju inget vapen...

Tycker du verkligen det är korkat? Ett vapen är ett verktyg, det är ju individen som bestämmer om man ska trycka på avtryckaren eller inte, skulle kunna tänka mig att en Svensk jägare med jaktlicens tänker ungefär på samma sätt.
Citera
2013-04-29, 17:58
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:

Jag har varnat er!

Och vad är den fria människan för något?

Det är bara vetenskap som kan berätta för oss hur vi människor är ämnade att leva och också varför vi måste leva våra liv på särskillda sätt och då syftar jag på förklaringar ända ner på epigenetisk molekylnivå, vilket borde vara alla människors fokus idag med tanke på all världens ohälsa och folksjukdomar eftersom det angår oss alla vare sig vi vill det eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in