• 1
  • 2
2013-04-23, 09:30
Medlem
dePauls avatar
Fläskkött, liksom andra köttsorter består av en mängd olika styckningsdetaljer som tjänar på att tillagas till olika sluttemperaturer och konsistenser.

När det gäller kött med hög andel bindväv och fett så räcker det inte att köra på kort tid och låga grader för att omvandla bindväven till gelatin och smälta fettet på ett effektivt sätt.

Visserligen skulle man i princip kunna köra på SousVide-metoden och låta ett sådant kött ligga i många, många timmar och slutligen lyckas med bedriften men detta är inget som är varken praktiskt eller tidsmässigt försvarbart för de allra flesta. Jag brukar köra på traditionella 180°C när jag kör i vanlig ugn men för det mesta så använder jag en elektrisk miniugn som är ett mellanting mellan tryckkokare och grill.

Personligen har jag testat på olika sluttemperaturer och fått fram några resultat som jag gärna går efter:

65°C - 67°C
Mycket saftigt kött, fläckvis rosa, bindväv och fett till stora delar oupplösta, ljus yta utan karaktär. Mycket järnsmak vid efteruppvärmning, t ex i samband med pytt i panna.

74°C - 76°C
Fin och saftig konsistens men saknar kanske den där smaken som man förknippar med karré trots rimning. Bindväv och fett i stort sett borta. Lite kvar. Utan extra bryning av ytan så är köttet tråkigt grått på utsidan. Maillardreaktionen hade gärna fått verka lite längre. Smakar järn i samband med efteruppvärmning men på långa vägar inte lika mycket som i förra exemplet.

80°C - 86°C
Djup karakteristisk karrésmak, brun yta. Smakar väldigt lite eller inte alls järn i samband med efteruppvärmning. Inte lika saftigt som i förra exemplet, dock har smaken kommit fram mer.

88°C - 93°C
Knaprig yta med rejäl Maillardreaktion, torrt inre, dock mycket smak. Ett sådant kött behöver inte brynas på i samband med eftervärmning. I samband med pytt så räcker det att endast värma igenom tärningarna annars blir de genast otroligt torra.
▬▬
Till saken hör också kvaliteten på köttet och åldern och könet på djuret. En karré kan smaka mycket olika från gång till gång. Till de tråkigaste bitarna hör de som inte har något fett insprängt i muskulaturen. Då hjälper tyvärr inga metoder alls för att lyckas med rätten som sådan.

~Paul~
Citera
2013-05-01, 21:33
Medlem
VVCs avatar
Fläskkarré och fläskfilé blir oftast godare om det är lite rött och saftigt.
Citera
2016-02-20, 19:41
Medlem
Stekte fläskkarre idag. Hade för hög temperatur på pannan för när utsidan såg bra ut så var insidan tyvärr rosa. Men hur mycket rosa är okej? Så här ser den ut:

http://s13.postimg.org/qrt60vqnr/IMG_1257.jpg

Vad riskerar jag egentligen? Trikiner vet jag är nästintill utrotat i Sverige. Det är ICAs egna svenska kött jag har tillagat. Kan jag bli magsjuk om jag äter detta? Vad hade ni gjort? Är det för rosa eller är det ok?

/Peter
Citera
2016-02-20, 19:45
Medlem
Lite rosa gör ingenting. Det är saftigare då. Skaffa en kötttermometer.

Smaklig spis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in