2015-04-04, 00:31
Medlem
Ebolakids avatar
Ska börja plugga nu till hösten och efter att ha skrivit HP kommer jag in på vilken ekonomilinje som jag behagar. Har länge tänkt söka in till Luleå då jag uppskattar snö och riktiga vintrar. När jag tittar på antagningspoängen inser man att de är väldigt mycket lägre än andra universitet(samma utbildning). Beror detta på att programmet inte håller samma standard eller bara att det är så pass norr utan att folk inte söker sig dit?
Citera
2015-04-06, 12:13
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Ska börja plugga nu till hösten och efter att ha skrivit HP kommer jag in på vilken ekonomilinje som jag behagar. Har länge tänkt söka in till Luleå då jag uppskattar snö och riktiga vintrar. När jag tittar på antagningspoängen inser man att de är väldigt mycket lägre än andra universitet(samma utbildning). Beror detta på att programmet inte håller samma standard eller bara att det är så pass norr utan att folk inte söker sig dit?

Utbildningarna har rätt hög klass, och det finns riktigt bra samarbetet med näringslivet. Framförallt inom de större metall/gruvbolagen där uppe. Som du säger så är det avståndet som säger sitt.

Men sök dit är mitt råd, du lär inte ångra dig
Citera
2015-04-07, 12:38
Medlem
Någon av er Luleåbor som pluggar Industriell Ekonomi? Är ni nöjda?
Citera
2015-04-09, 12:52
Medlem
ZeroGravitys avatar
Är det någon som har pluggat eller pluggar Systemvetenskap eller Digital Tjänsteutveckling på LTU?
Citera
2015-04-15, 11:42
Medlem
Har sökt till basår då jag inte har läst Ma4 och Fy2 för att sedan läsa till högskoleingenjör.

Hur svårt kommer det bli för mig att hitta bostad?
Citera
2015-04-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volkanbrah
Har sökt till basår då jag inte har läst Ma4 och Fy2 för att sedan läsa till högskoleingenjör.

Hur svårt kommer det bli för mig att hitta bostad?
Beror ju helt på hur länge du har stått i bostadskö.
Citera
2015-04-15, 17:32
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Är det någon som har pluggat eller pluggar Systemvetenskap eller Digital Tjänsteutveckling på LTU?

Jag har läst Systemvetenskap vid LTU på distans. Bara att fråga på, antingen här eller i pm, om du vill veta något.
Citera
2015-04-15, 20:14
Medlem
Pluggar första året på Civilekonom i Luleå och tycker att det funkar ok hittills! Jag funderar på att inrikta mig mot Nationalekonomi senare då jag tycker att de inledande kurserna inom ämnet har varit mest intressanta. Någon som vet något om inriktningen? Anses den tuffare än Företagsekonomin? Vilken inriktning är mest populär generellt och på LTU?
Citera
2015-04-15, 23:06
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag har läst Systemvetenskap vid LTU på distans. Bara att fråga på, antingen här eller i pm, om du vill veta något.
Intressant!

Var du nöjd med utbildningen?
Hur fungerar det med tentor på distans?
Hur ser reglerna ut för delarna av utbildningen som ger plats för valfritt ämne? Måste det vara inom ett relaterat ämne eller ett helt annat? Tror du att man kan tillgodoräkna sig kurser man läst på andra skolor och bli klar snabbare?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-16, 09:14
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Intressant!

Var du nöjd med utbildningen?
Hur fungerar det med tentor på distans?
Hur ser reglerna ut för delarna av utbildningen som ger plats för valfritt ämne? Måste det vara inom ett relaterat ämne eller ett helt annat? Tror du att man kan tillgodoräkna sig kurser man läst på andra skolor och bli klar snabbare?

Tack på förhand!

1. Ja, jag var mycket nöjd på det stora hela. Lärarna kändes intresserade av sina kurser samtidigt som de var mycket hjälpsamma mot sina elever över lag, (men finns ju alltid undantag).

2. Till en början fick man skriva dem på närliggande skola, bibliotek eller annan offentlig inrättning. Men sedan ändrades konceptet och man kunde sitta hemma och skriva. Närvaron kollas då genom att du hela tiden är inloggad i mötesverktyget Adobe Connect med din webbkamera igång, du får även identifiera dig med ID-handlning.

3. Det valfria ämnet ska helst inte ha något att göra alls med systemvetenskap eller datateknik. Dock vet jag att vissa undantag gjordes, men det är sådant man får ta med programansvarig innan man väljer sina kurser. Jag t.ex. valde språk samt hade lite programmeringskurser sedan tidigare som jag fick plocka in.
Som sagt så får du såklart tillgodogöra dig kurser som du läst tidigare, dock lite beroende på vilket ämne de är inom. Huruvida det kan leda till att snabba på utbildningen vet jag ej, men då terminerna då man ska läsa de valfria kurserna ligger i mitten av utbildningen så tvivlar jag på att det går. Men fråga programansvarig så kanske de kan lösa det på något sätt. De var väldigt hjälpsamma då jag läste iallafall.
Citera
2015-04-16, 10:21
Medlem
TheZoigs avatar
Har sökt tekniskt basår i Luleå till hösten. Jag är väldigt nervös, men det känns som det rätta valet. Det jag nu undrar är hur lätt det kommer vara för mig att få en lägenhet, och i vilket skick lägenheten kommer vara i, med mina framtida 900 poäng?
Citera
2015-04-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Beror ju helt på hur länge du har stått i bostadskö.
Ungefär 1 månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in