Citat:
Ursprungligen postat av
Exakte
Intressant!
Var du nöjd med utbildningen?
Hur fungerar det med tentor på distans?
Hur ser reglerna ut för delarna av utbildningen som ger plats för valfritt ämne? Måste det vara inom ett relaterat ämne eller ett helt annat? Tror du att man kan tillgodoräkna sig kurser man läst på andra skolor och bli klar snabbare?
Tack på förhand!

1. Ja, jag var mycket nöjd på det stora hela. Lärarna kändes intresserade av sina kurser samtidigt som de var mycket hjälpsamma mot sina elever över lag, (men finns ju alltid undantag).
2. Till en början fick man skriva dem på närliggande skola, bibliotek eller annan offentlig inrättning. Men sedan ändrades konceptet och man kunde sitta hemma och skriva. Närvaron kollas då genom att du hela tiden är inloggad i mötesverktyget Adobe Connect med din webbkamera igång, du får även identifiera dig med ID-handlning.
3. Det valfria ämnet ska helst inte ha något att göra alls med systemvetenskap eller datateknik. Dock vet jag att vissa undantag gjordes, men det är sådant man får ta med programansvarig innan man väljer sina kurser. Jag t.ex. valde språk samt hade lite programmeringskurser sedan tidigare som jag fick plocka in.
Som sagt så får du såklart tillgodogöra dig kurser som du läst tidigare, dock lite beroende på vilket ämne de är inom. Huruvida det kan leda till att snabba på utbildningen vet jag ej, men då terminerna då man ska läsa de valfria kurserna ligger i mitten av utbildningen så tvivlar jag på att det går. Men fråga programansvarig så kanske de kan lösa det på något sätt. De var väldigt hjälpsamma då jag läste iallafall.