2013-04-22, 14:13
Medlem
Måste man ha en speciell personlighet om man ska bli en civilingenjör, alltså en "bra" personlighet. Måste man vara utåt, framåt, bli gillad av alla och klä sig fint? eller hur funkar det?

Jag kan klä mig fint, är tekniskt lagd och problemlösare men det andra har jag nog inte, hur klarar jag mig då inom den branschen? Jag tänker mer på civing matte,fysik,elektro. Är det kört för dem som inte har dessa egenskaper?
Senast redigerad av mommy123 2013-04-22 kl. 14:15.
Citera
2013-04-22, 14:21
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Måste man ha en speciell personlighet om man ska bli en civilingenjör, alltså en "bra" personlighet. Måste man vara utåt, framåt, bli gillad av alla och klä sig fint? eller hur funkar det?

Jag kan klä mig fint, är tekniskt lagd och problemlösare men det andra har jag nog inte, hur klarar jag mig då inom den branschen? Jag tänker mer på civing matte,fysik,elektro. Är det kört för dem som inte har dessa egenskaper?

Roligt att du funderar på sånt när det diametralt motsatta är sant.
Citera
2013-04-22, 14:22
Medlem
sallypros avatar
Jag får en känsla av att du inte börjat studera än? isåfall kan jag säga dig att tiden på universitetet så har du goda möjligheter att ändra din personlighet om du nu är lite asocial av dig så har du goda möjligheter att ändra på detta!
Citera
2013-04-22, 14:34
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:

Enkelt svar: NEJ

Alla klassiska bilder av ingenjörer är stereotyper, och det finns ingen definitiv typ av person som blir civilingenjör. Förutom då att personen är någorlunda driven, vilket är ett krav för att klara utbildningen.
Citera
2013-04-22, 14:44
Medlem
Feadogs avatar
Min erfarenhet är snarare att de flesta civilingenjörer är lite halv-autistiska nördar. De är ofta riktigt sköna människor ändå, men att de skulle vara särskilt sociala och välklädda stämmer inte på de flesta jag har träffat.
Citera
2013-04-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Min erfarenhet är snarare att de flesta civilingenjörer är lite halv-autistiska nördar. De är ofta riktigt sköna människor ändå, men att de skulle vara särskilt sociala och välklädda stämmer inte på de flesta jag har träffat.

De låter ju bra, då passar jag in. Har ändå en rädsla för att alla kommer va så sjukt sociala medans jag är superosocial. Mitt intresse och motivation är på 100% men det sociala förstör alltid.
Senast redigerad av mommy123 2013-04-22 kl. 15:00.
Citera
2013-04-22, 15:03
Medlem
psyDucks avatar
Utåt, sociala och välklädda? Jag tror du har fått allt om bakfoten.

Om man nu ska generalisera och prata om stereotyper så är det raka motsatsen på din beskrivning som gäller.
Citera
2013-04-22, 15:19
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
De låter ju bra, då passar jag in. Har ändå en rädsla för att alla kommer va så sjukt sociala medans jag är superosocial. Mitt intresse och motivation är på 100% men det sociala förstör alltid.

Om du får bra betyg på en tung linje (elektro, etc) så tror jag inte att din personlighet är särskilt relevant såvida du inte är odräglig. Det kan dock bli ett problem om du vill bli chef eller ledare, sådana personer måste ju vara ganska sociala.
Citera
2013-04-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Om du får bra betyg på en tung linje (elektro, etc) så tror jag inte att din personlighet är särskilt relevant såvida du inte är odräglig. Det kan dock bli ett problem om du vill bli chef eller ledare, sådana personer måste ju vara ganska sociala.

Ledare eller chef vill jag absolut inte bli, min personlighet är duglig, där är inget fel på mig, det är bara de att jag har svårt att ta kontakt med folk. Men när jag väl lyckas så går de bra. Jag är mer ute efter att lyckas med att utveckla produkter, speciellt inom förnyelsebara energier vilket jag finner intressant. Både för min egen skull och mänskligheten.
Citera
2013-04-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck

Om man nu ska generalisera och prata om stereotyper så är det raka motsatsen på din beskrivning som gäller.

Okej, har alltid fått intrycket att civilingenjörer alltid bär kostym och slips och spottar på "lägre personer", vilket jag hatar. Men det låter ju bra, jag verkar ha fått en konstig syn på dem då bara.
Citera
2013-04-22, 15:25
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck

Antar att du inte träffat industriella ekonomer?

Vad folk missar är att civilingenjör är en yrkesutbildning som leder till bra betalda jobb. Med andra ord är en stor del av de som pluggar civilingenjör personer som ser utbildningen som ett steg på vägen till en bra karriär, och att de väljer ett visst ämne har mer att göra med hur en viss branch ser ut än vad det är för ämne.
Visst finns och syns nördarna, men du har också en stor andel personer som bara är där för att i slutändan skaffa ett jobb.
Citera
2013-04-22, 15:29
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Fel, den mesta forskningen inom ledarskap visar att chefer/ledare (om man nu ska bunta ihop allt i en kategori) inte nödvändigtvis måste vara extroverta. Att en speciell personlighet krävs för att bli en bra ledare och att vissa således har en naturlig fallenhet, medan andra aldrig kan bli det är inte riktigt sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in