2013-04-22, 13:12
Medlem
provocative77s avatar
Som rubriken säger så är det riktigt trångt i motorrummet o ett helvete att se i motorns framkant.
Historien är iaf sådan att jag skulle byta olja o filter på brorsans bil som börjat sluka olja.
Hissade upp bilen o såg att det var oljespill under den, vilket är självklart vid ett läckage.
Det skumma i detta fall var att det var oljespill så långt fram som den främre infästningen av skyddsplasten som sitter under. Den plastbiten lutar även nedåt från framkant vilket omöjliggör att olja kan rinna från motor o framåt.
Har funderat fram o tillbaka på vad som kan läcka så långt fram. Men tyvärr. Här är jag totalt borta.
Någon som har lite bättre koll på motorns bestyckning än mig som kan komma med ett bra tips?
Citera
2013-04-22, 13:48
Medlem
walklikeacats avatar
Spontant så tänker jag läckage i någon packbox, mot vevaxeln eller högre upp mot kammarna.
Citera
2013-04-22, 14:02
Medlem
T5Racings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Som rubriken säger så är det riktigt trångt i motorrummet o ett helvete att se i motorns framkant.
Historien är iaf sådan att jag skulle byta olja o filter på brorsans bil som börjat sluka olja.
Hissade upp bilen o såg att det var oljespill under den, vilket är självklart vid ett läckage.
Det skumma i detta fall var att det var oljespill så långt fram som den främre infästningen av skyddsplasten som sitter under. Den plastbiten lutar även nedåt från framkant vilket omöjliggör att olja kan rinna från motor o framåt.
Har funderat fram o tillbaka på vad som kan läcka så långt fram. Men tyvärr. Här är jag totalt borta.
Någon som har lite bättre koll på motorns bestyckning än mig som kan komma med ett bra tips?

Vit rök = turbo
Läckage uppskattar ja till nån packning.
Citera
2013-04-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Spontant så tänker jag läckage i någon packbox, mot vevaxeln eller högre upp mot kammarna.
Tänker samma.
Citera
2013-04-23, 13:03
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Teoretiskt sätt så köper jag det då det läcker väldigt mkt. 4liter på 1000mil.
Men ändå så är jag skeptisk att oljan ska kunna nå så långt fram. Drf jag undrade om det kan sitta något i framkant som kräver olja.
Turbon kan vi utesluta. Den sitter i motorns bakkant. Finns heller ingen vitrök.
Bilen läcker olja utåt. Finns inget som tyder på att det går in i motor heller.
Citera
2013-04-23, 14:29
Medlem
Lillstarks avatar
Oljefällan och oljestickans rör sitter i framkant på motorn, har ni kollat där?
Citera
2013-04-23, 15:48
Medlem
Locutus-of-Borgs avatar
Lite osäker på var turbon sitter på S60 men jag hade en Renault för några år sedan som läkte olja och det visade sig till slut att det var turbon som var boven i dramat. Det var inte så att det var olja under bilen utan oljan gick via turbon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in