2013-04-21, 21:39
Bannlyst
Jag lyssnade på det här och hon har en otrolig röst. Hon är definitivt Virtuos. Lyssna hela så förstår ni.

http://www.youtube.com/watch?v=WhoxBvg-1hM

Det fick mig att tänka om talang är medfött eller om det är något som går att öva sig till? Vare sig det är sjunga, spela instrument, sport etc.
Citera
2013-04-21, 21:42
Medlem
DieqoBACKs avatar
Viss talang är medfött, när man väl har hittat sin talang så är den inte perfekt, utan man måste träna upp den. T.ex. Lionel Messi har ju talang, men han har tränat upp den och satt inte och väntade tills han blev den spelaren han är idag.
Citera
2013-04-21, 21:49
Medlem
filipjanssons avatar
Oprah definierade talang en gång som den punkt då tillfälle möter förberedelse - och till mycket håller jag med. Jag tror att talang helt enkelt är en kombination av inre och yttre påverkningar samt övning och tillfälle givetvis.
Senast redigerad av filipjansson 2013-04-21 kl. 21:53.
Citera
2013-04-21, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DieqoBACK
Viss talang är medfött, när man väl har hittat sin talang så är den inte perfekt, utan man måste träna upp den. T.ex. Lionel Messi har ju talang, men han har tränat upp den och satt inte och väntade tills han blev den spelaren han är idag.

Tror du att en person som inte har naturlig talang kan bli duktiga än som har det?
Citera
2013-04-21, 22:04
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Den som saknar talang får ju öva mera istället. medan hon övar har den med talang gått vidare och övar redan på nästa steg.
Citera
2013-04-21, 22:09
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Tror du att en person som inte har naturlig talang kan bli duktiga än som har det?

Menar du lika duktiga som eller duktigare än? Hur som helst beror det ju helt på.

Om vi utgår ifrån att det är exakt samma område, så har ju den med talang har en fördel om ni båda är otränade. Men tränar du hårdare än talangen kan du ju lyckas bli bättre.

Men t.ex. inom musik är det så mångfacetterat vad som menas med talang att i princip vem som helst kan vara med och tävla. Se på Håkan Hellström till exempel. Han är ju falsksångare nummer ett men skriver texter, och använder sin röst på ett sätt som berör. Så även om du sjunger som en kratta kan du säkert hitta ditt eget sätt att uttrycka dig på. Har du tur säljer det.
Citera
2013-04-21, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Den som saknar talang får ju öva mera istället. medan hon övar har den med talang gått vidare och övar redan på nästa steg.

Jag tror inte på att talang finns i generna. Jag tror att de som anses vara "talangfulla" har haft ett försprång. De började mycket tidigt.
Citera
2013-04-21, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Menar du lika duktiga som eller duktigare än? Hur som helst beror det ju helt på.

Om vi utgår ifrån att det är exakt samma område, så har ju den med talang har en fördel om ni båda är otränade. Men tränar du hårdare än talangen kan du ju lyckas bli bättre.

Men t.ex. inom musik är det så mångfacetterat vad som menas med talang att i princip vem som helst kan vara med och tävla. Se på Håkan Hellström till exempel. Han är ju falsksångare nummer ett men skriver texter, och använder sin röst på ett sätt som berör. Så även om du sjunger som en kratta kan du säkert hitta ditt eget sätt att uttrycka dig på. Har du tur säljer det.

Jag håller med dig på sista stycket. Man behöver inte ha talang för att lyckas i musikindustrin. Det är ju mycket mer än talang som krävs för att vara en framgångsrik musiker. Jag tror dock att de som har jobbat extremt hårt för sin talang är mycket mer respekterade. De är också dem som sätter sina spår i musikindustrin.

Håkan Hellström kan inte sjunga och är inte vokalist, men hans styrka ligger i att skriva låtar. Hans röst är också unik.

Rihanna samma sak. Hon kan inte sjunga, men hon har hennes image till sin fördel och sin unika röst.

Madonna är ett annat exempel.
Citera
2013-04-21, 22:24
Medlem
AssGuards avatar
Jag tror definitivt talang ligger i gener. Detta kan naturligtvis variera olika mycket beroende på vad man har talang i.

Till exempel märks det tidigt om någon har talang att utföra sport när man jämför med de jämnåriga, behöver inte ha någon träning innan.

Dock tror jag att man kan träna upp sig i samma nivå som en som har det medfött beroende på hur mycket den med talang tränar.
Citera
2013-04-21, 22:35
Medlem
Jag har nyligen jobbat med ett skolarbete om övning och expertis. Där kom jag i kontakt med teorier av psykologiprofessorn K. Anders Ericsson. Han har under många år studerat hur man uppnår "expertis" inom områden som musik, sport, språk etc.

Hans slutsatser är i princip att det inte finns någon medfödd "talang" som leder till expertis. Allt handlar om målinriktad övning.

Ett par av många forskningsartiklar:
http://www.uvm.edu/~pdodds/files/papers/others/everything/ericsson2007a.pdf
http://www.psychologytoday.com/files/u81/Ericsson__Roring__and_Nandagopal__2007_.pdf

När du pratar om sång kan jag dock personligen tänka mig att vissa kan ha en medfödd behagligare klang (givetvis beror detta på vad som uppskattas av den musikkulturen man verkar inom).

Men det som handlar om sångteknik går alltså att träna sig till precis som för musikinstrument eller andra färdigheter.
Citera
2013-04-21, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garmvorvkubbe
Jag har nyligen jobbat med ett skolarbete om övning och expertis. Där kom jag i kontakt med teorier av psykologiprofessorn K. Anders Ericsson. Han har under många år studerat hur man uppnår "expertis" inom områden som musik, sport, språk etc.

Hans slutsatser är i princip att det inte finns någon medfödd "talang" som leder till expertis. Allt handlar om målinriktad övning.

Ett par av många forskningsartiklar:
http://www.uvm.edu/~pdodds/files/papers/others/everything/ericsson2007a.pdf
http://www.psychologytoday.com/files/u81/Ericsson__Roring__and_Nandagopal__2007_.pdf

När du pratar om sång kan jag dock personligen tänka mig att vissa kan ha en medfödd behagligare klang (givetvis beror detta på vad som uppskattas av den musikkulturen man verkar inom).

Men det som handlar om sångteknik går alltså att träna sig till precis som för musikinstrument eller andra färdigheter.

Har läst mycket om K Anders ericsson om "Deliberate practice" och det han säger låter vettigt.
Citera
2013-04-21, 22:53
Medlem
Talang eller maximal potential är klart medfött. Någon nämnde Messi, det lär finnas hundratals fotbollsspelare som tränat lika mycket eller mer än vad han har gjort, men inte är i närheten så bra.
Det finns även många syskon/tvillingar som är väldigt duktiga, Sedinarna, Williams m.fl. och även far/son mor/dotter som lyckats inom samma område, vilket tyder på gener.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in