Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det besvarar inte mina frågor.
Inte om den tar utgifter för att du ska få använda den. Då är den ju bara tillgänglig för dem som betalar avgifterna. Betalar jag avgiften så får jag väl ensamrätt till marken?
Nä, det lät jätteotrevligt. Men vad har det med vår diskussion att göra?
Om jag förstår dig rätt så jämför du staten med privatpersoner. Du menar att staten utgörs av en samling individer som med våld tillskansat sig rättigheter som de förvägrar andra. Det stämmer möjligen idag men är inte applicerbart på minimalstaten. Dä är vi oense och kan inte mötas i vår argumentation.
Självklart får du ensamrätt till mark som nyttjas för boende och i vissa fall även för kommersiellt bruk. Precis som idag. Om du hyr mark idag för boende så får inga obehöriga ta sig in. Men detta får väl precis som idag regleras i lag. Om staten äger all mark så är det rimligt att allemansrätten är minst lika stark som nu.
Det har allt med vår diskussion att göra. Enda anledningen till att du idag överhuvudtaget kan gå och bada, vandra i fjällen eller plocka bär är att vi har en stat som garanterar din rätt till detta. Hur hade du tänkt få dessa rättigheter, i avsaknad av en stat, i konkurrens med starkare privatpersoner som hävdar sin rätt till marken? Ska det utbryta små privatkrig varje gång du vill plocka blåbär?