2013-04-26, 21:11
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Som jag svarade ovan så tycker jag att en minimalstat är legitim och inte är jämförbar med individer.
Det besvarar inte mina frågor.

Citat:
Att en stat äger marken innebär att mark blir tillgänglig för alla medborgare.
Inte om den tar utgifter för att du ska få använda den. Då är den ju bara tillgänglig för dem som betalar avgifterna. Betalar jag avgiften så får jag väl ensamrätt till marken?

Citat:
Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där jag är utlämnad åt att röra mig i små trånga korridorer mellan enorma inhägnade privata landytor där de starka hävdar sitt ägande med taggtråd, vakter, helikoptrar och gevär. Skulle du?
Nä, det lät jätteotrevligt. Men vad har det med vår diskussion att göra?
Citera
2013-04-26, 21:38
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det besvarar inte mina frågor.

Inte om den tar utgifter för att du ska få använda den. Då är den ju bara tillgänglig för dem som betalar avgifterna. Betalar jag avgiften så får jag väl ensamrätt till marken?

Nä, det lät jätteotrevligt. Men vad har det med vår diskussion att göra?
Om jag förstår dig rätt så jämför du staten med privatpersoner. Du menar att staten utgörs av en samling individer som med våld tillskansat sig rättigheter som de förvägrar andra. Det stämmer möjligen idag men är inte applicerbart på minimalstaten. Dä är vi oense och kan inte mötas i vår argumentation.

Självklart får du ensamrätt till mark som nyttjas för boende och i vissa fall även för kommersiellt bruk. Precis som idag. Om du hyr mark idag för boende så får inga obehöriga ta sig in. Men detta får väl precis som idag regleras i lag. Om staten äger all mark så är det rimligt att allemansrätten är minst lika stark som nu.

Det har allt med vår diskussion att göra. Enda anledningen till att du idag överhuvudtaget kan gå och bada, vandra i fjällen eller plocka bär är att vi har en stat som garanterar din rätt till detta. Hur hade du tänkt få dessa rättigheter, i avsaknad av en stat, i konkurrens med starkare privatpersoner som hävdar sin rätt till marken? Ska det utbryta små privatkrig varje gång du vill plocka blåbär?
Citera
2013-04-26, 23:10
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
Enda anledningen till att du idag överhuvudtaget kan gå och bada, vandra i fjällen eller plocka bär är att vi har en stat som garanterar din rätt till detta. Hur hade du tänkt få dessa rättigheter, i avsaknad av en stat, i konkurrens med starkare privatpersoner som hävdar sin rätt till marken? Ska det utbryta små privatkrig varje gång du vill plocka blåbär?
Ja, för blåbärskrigen var ju så vanliga innan staten uppstod i Sverige. Folk luktade illa för att de inte kunde gå och bada, och svalt ihjäl för att de inte kunde plocka bär...
Citera
2013-04-26, 23:31
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ja, för blåbärskrigen var ju så vanliga innan staten uppstod i Sverige. Folk luktade illa för att de inte kunde gå och bada, och svalt ihjäl för att de inte kunde plocka bär...
Jo, precis. Avskaffa staten bara så återgår vi till the happy old days på bronsåldern.
Citera
2013-04-27, 03:09
Medlem
Citat:
Jo, precis. Avskaffa staten bara så återgår vi till the happy old days på bronsåldern.

Och vad baserar herrn denna slutsats pa?
Citera
2013-04-27, 11:50
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Och vad baserar herrn denna slutsats pa?
Tror inte på det. Raljerade bara

Min poäng är att jag inte delar vissa anarkisters föreställning att pre -och poststatsamhället är samma sak eller att de ens liknar varandra.

Poststatsamhället är något fullständigt oprövat. Där talar vi om att på något sätt fylla det maktvacuum som uppstår när en befintlig statsmakt avvecklas. Anarkister tror att det kan gå lugnt till genom frivilliga överenskommelser. Jag, och antagligen de flesta anhängare av minimalstaten, tror inte att sådant scenario, istället tror vi att våld utbryter. Massor av våld Och när dammet lagt sig så har vi antingen en stat igen eller ett klanvälde präglat av bräcklig vapenvila och ömsesidig misstro.
Citera
2013-04-28, 21:27
Medlem
Citat:
Tror inte på det. Raljerade bara

Min poäng är att jag inte delar vissa anarkisters föreställning att pre -och poststatsamhället är samma sak eller att de ens liknar varandra.

Poststatsamhället är något fullständigt oprövat. Där talar vi om att på något sätt fylla det maktvacuum som uppstår när en befintlig statsmakt avvecklas. Anarkister tror att det kan gå lugnt till genom frivilliga överenskommelser. Jag, och antagligen de flesta anhängare av minimalstaten, tror inte att sådant scenario, istället tror vi att våld utbryter. Massor av våld Och när dammet lagt sig så har vi antingen en stat igen eller ett klanvälde präglat av bräcklig vapenvila och ömsesidig misstro.

Jag har alltid haft känslan att minarkister ofta ser anarko-kapitalism som det utopiska alternativet som tyvärr inte skulle fungera i praktiken och därmed nöjer sig med en minarki.

Jag ser själv framför mig hur det fredliga grannlandet köper upp anka-mark allt eftersom det går till försäljning och inkorporerar det i sitt land med tillhörande lagar. Sen finns det helt plötsligt inget anka-land kvar alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in