Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Nej, du har rätt, givetvis är det ett ämne som är kul och värt att diskutera. Jag kanske lät onödigt skitnödig.
Min hållning är att människor på frivillig väg får organisera precis vad dom vill så länge det inte kränker någon annans rättigheter. Fast med din syn blir det ju genast problematiskt om jag motsätter mig er skatt på min trädgård, om vi använder det som exempel igen. Ska den här staten börja konfiskera mark runt om i landet? Sen undrar jag vad den här staten ska pyssla med i övrigt? Är det enbart administration av markavgifter? En myndighet för kontroll av olydiga före detta markägare?
Min övertygelse är att civilisation bygger på lag. Och har man lag så måste någon se till att den efterlevs. Det är minimalstatens uppgift. Att upprätthålla en rättstat och skydda medborgarnas frihet.
Jag har högst rudimentära kunskaper om den anarkistiska modellen, men såvitt jag förstår så ska ordningen upprätthållas av ett flertal frivilliga sammanslutningar. Flera beväpnade organisationer inom ett och samma territorium, utan central styrning, leder, givet mänsklighetens hittillsvarande historia, oundvikligen till konflikt. En konflikt som den starkaste parten vinner. Och då har vi en stat.
Varför inte hoppa över denna tid av konflikt och blodspillan som ändock leder till detta resultat och istället direkt sluta oss samman i en minimalstat med starkt begränsade uppgifter? Gärna med en resolution, likt den amerikanska, som garanterar medborgarna rätten till vapen, och som rent av uppmuntrar till uppror den dag staten blir tyrannisk.
Om vi återgår till vårt exempel. Du betalar en statlig avgift för den mark du bebor. I övrigt existerar inga som helst skatter. Ingen löneskatt, ingen moms osv. Minimalstaten tar bara in så mycket avgift som krävs för att uprätthålla lag, ordning och försvar. Inte en spänn mer.
Om vi tittar på statsbudgeten.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/
Kostnaden för "Rikets styrning, samhälls.ek, rättsväsende och försvar" uppgår till ca 117 miljarder av en statsbudget på drygt 800 miljarder. Denna kostnad får kvarstå och resten stryks. Och då ska man ha klart för sig att statsbudgeten ändå är den lilla skattekostnaden för folket. Landsting och kommun tar in huvuddelen av skatten. Stryk det också.
Högt räknat behöver folket via markavgifter berövas på ca 117 miljarder. En minimalstat med väldigt begränsade uppgifter blir säkert lättadministretad och kan sannolikt slimmas betydligt. Bland utgifterna "rikets styre" och "samhälls.ek" kan man säkert skära ned en masse. Vi behöver inga ministrar, riksdagsledamöter, departement, ambassadörer och landshövdingar. Bort med hela rasket. Vi behöver ett fåtal torra byråkrater och lag stiftas via folkomröstningar på nätet.
Jag är övertygad om att minimalstaten skulle kosta betydligt mindre än dessa 117 miljarder. Kvar blir en skitsumma jämfört med de tusentals miljarder som stat, kommuner och landsting omsätter idag.