Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-21, 15:10
Medlem
Hej!

Har en Macbook pro från mitten av 2010, med snow leopard. Jag upplever att min dator börjar bli något seg, och lite "konstig". Om jag nu uppgraderar till mountain lion, kommer min dator bli snabbare då? Vilka direkta fördelar kommer jag få?

Har inte så mycket sparat på datorn (tror jag), en del musik och bilder dock, men är ganska säker på att jag har mer än 50% minne kvar.

Finns det något program som kan städa upp datorn lite? Alltså ta bort sånt man inte behöver?

En annan skum grej är skivläsaren, ibland vägrar den mata ut skivor, ibland vägrar den ta emot skivor, och när jag startar upp datorn gör den konstiga ljud, vad är detta?

Tacksam för svar!
Citera
2013-04-21, 15:57
Medlem
tzjs avatar
Seg? På vilket sätt?

Hur mycket hårddiskutrymme har du ledigt på datorn?
Citera
2013-04-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Seg? På vilket sätt?

Hur mycket hårddiskutrymme har du ledigt på datorn?

Jag upplever att den blivit lite segare med åren, att det inte flyter på riktigt lika bra som förut, den hänger/låser sig också vid enstaka tillfällen.

Jag har försökt kolla hur mycket jag har ledigt men jag vet inte riktigt hur man gör.

Men det konstigaste är skivläsaren, den gör konstiga ljud, jag vet inte riktigt men jag antar att alla Macs har detta ljud när du startar upp datorn? Det låter som att det är något mekaniskt, detta ljud har på sistone blivit långsammare vid uppstart, alltså det låter som att den mekaniska processen tar längre tid, ursäkta att förklaringen inte är så bra men jag har väldigt svårt att beskriva det.
Senast redigerad av chulieee 2013-04-21 kl. 17:08.
Citera
2013-04-21, 17:47
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chulieee
Jag upplever att den blivit lite segare med åren, att det inte flyter på riktigt lika bra som förut, den hänger/låser sig också vid enstaka tillfällen.

Jag har försökt kolla hur mycket jag har ledigt men jag vet inte riktigt hur man gör.

Men det konstigaste är skivläsaren, den gör konstiga ljud, jag vet inte riktigt men jag antar att alla Macs har detta ljud när du startar upp datorn? Det låter som att det är något mekaniskt, detta ljud har på sistone blivit långsammare vid uppstart, alltså det låter som att den mekaniska processen tar längre tid, ursäkta att förklaringen inte är så bra men jag har väldigt svårt att beskriva det.

Hur mycket ledigt du har på disken ser du i antingen Finder eller i skivverktyg.

Har för mig Apple släppte en EFI-uppdatering för länge sedan för att bli av med ljudet från skivläsaren du nämner.

Börja med att ta reda på hur mycket ledig yta du har kvar på hårddisken, så tar vi det därifrån sen.
Citera
2013-04-21, 17:47
Medlem
Joomlas avatar
Kolla om du har någon skiva i datorn. Ta i sådana fall ut den och starta om datorn. Om det fortfarande låter är det hårddisken och då kan du prova spela in ljudet och ladda upp här (ladda upp ljudfilen på t.ex mediafire.com, dropbox eller liknande).

Edit: tzj jag googlade det där med en EFI-uppdatering och den verkar endast beröra MacbookPro5,x. Den generationen är från 2009 och inte 2010.

https://support.apple.com/kb/HT3744

En bra början är väl att helt enkelt köra Programuppdatering, ifall du, TS, nu råkar ha en 2009 års modell som är inköpt 2010, före uppdateringen.
Senast redigerad av Joomla 2013-04-21 kl. 17:55.
Citera
2013-04-21, 18:37
Medlem
Citat:
Hur mycket ledigt du har på disken ser du i antingen Finder eller i skivverktyg.

Har för mig Apple släppte en EFI-uppdatering för länge sedan för att bli av med ljudet från skivläsaren du nämner.

Börja med att ta reda på hur mycket ledig yta du har kvar på hårddisken, så tar vi det därifrån sen.

Okej jag hittade det! Tack!

Kapacitet: 639,79 GB
Ledigt utrymme: 469, 72 GB
Används: 170,07 GB
Citera
2013-04-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Kolla om du har någon skiva i datorn. Ta i sådana fall ut den och starta om datorn. Om det fortfarande låter är det hårddisken och då kan du prova spela in ljudet och ladda upp här (ladda upp ljudfilen på t.ex mediafire.com, dropbox eller liknande).

Edit: tzj jag googlade det där med en EFI-uppdatering och den verkar endast beröra MacbookPro5,x. Den generationen är från 2009 och inte 2010.

https://support.apple.com/kb/HT3744

En bra början är väl att helt enkelt köra Programuppdatering, ifall du, TS, nu råkar ha en 2009 års modell som är inköpt 2010, före uppdateringen.

Detta ljud har alltid funnits där, både med och utan skiva, men på sista tiden tycker jag att ljudet ändrats, och ändras fortfarande. Ibland har jag som sagt svårt att mata ut och stoppa in en skiva.

Jag är ganska säker på att detta är en 2010 års modell.
Citera
2013-04-21, 19:06
Medlem
När jag startar datorn kommer alltså samma ljud som när man matar ut en CD. Ibland är detta ljud lite annorlunda, jag skulle beskriva det som att motorn vid dessa tillfällen får för lite ström, så att det tar längre tid och låter långsammare. Väldigt svårt att förklara haha!
Citera
2013-04-22, 02:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chulieee
När jag startar datorn kommer alltså samma ljud som när man matar ut en CD. Ibland är detta ljud lite annorlunda, jag skulle beskriva det som att motorn vid dessa tillfällen får för lite ström, så att det tar längre tid och låter långsammare. Väldigt svårt att förklara haha!

Ok, om du söker på youtube, kan du försöka hitta ett klipp där ljudet är likadant som på din dator?

Sök på superdrive sound eller liknande.
Citera
2013-04-22, 06:44
Medlem
Citat:
Ok, om du söker på youtube, kan du försöka hitta ett klipp där ljudet är likadant som på din dator?

Sök på superdrive sound eller liknande.

Haha, önskar att jag kunde men jag bor i Kina och har ingen fungerande VPN för tillfället.

Hur är det med era macbook pros, är de helt tysta när ni startar upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in