2005-05-29, 17:03
Medlem
CamillaDYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Uppropet till stöd för den förvirrade bedragaren Jesus Alcala var bland det festligaste man sett -- Dagens Nyheter i förblindad, politiskt korrekt högform. Man undrar vad det är för idioter som springer in till stöd för en flyktigt bekant utan att ha ställt sig några kontrollfrågor. Men eftersom han var en stackars utlänning och dessutom jobbade för Amnesty så måste han ju vara en "fin" människa. .

Den välkände och till synes kolugne fredsforskaren Wilhelm Agrell satte hela sin heder på spel för stöd till Alcala... och förlorade. Obegripligt.

- F.G

Om du inte har läst boken "Kartan och verkligheten" av Anita Jekander så gör det, en fascinerande inblick i hela skandalen.
Citera
2005-05-29, 19:07
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Om jag tror att nationaldemokraten blivit provocerad att säga något han inte menar så drar jag mig givetvis inte för att påpeka det. Folk har inte alltid fel bara för att de inte står på samma sida som du gör.
VA?! Vad menar du? Jag har alltid utgått från att jag har rätt och de som inte tycker som jag har fel..

Vad jag menar är att det var den starka önskan att få bekräftelse från Rubar som var avslöjande mer än själva uttalandet.
Citera
2005-05-29, 23:04
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Om du har sett klippet med von Galenpanna så ber jag dig att peka ut exakt var i ögat den glimten sitter. Det jag såg var en uppenbart obalanserad människa, vars tydligaste egenskap var aggression på gränsen till hat. Så illa ställt var det att hon lyckades vidga attacken till att även omfatta reportern, med ett demagogiskt "Tycker inte du det? Tycker inte du det?", med budskapet att alla andra åsikter än att män är djur är oacceptabla.
Okej, jag såg nog en glimt där det inte fanns någon. Åsikten att män är djur är dock inte på något sätt representativ för feminismen i stort. Ledande debattörer som M-P Boëthius -- "radikalfeminist" i mångas ögon -- tar definitivt avstånd från det synsättet.
Citat:
Ett enkelt test av hur aggressiv och odemokratisk tokfeministernas retorik är kan genomföras genom att sätta in ordet "bögar" istället för "män". Dvs, i Valerie Solanas manifest, delvis citerat av von Galenpanna, samt diverse kända feminister... "bögar bör utrotas, bögar är djur".
För att testet ska vara riktigt rättvisande bör nog "män" bytas ut mot någon likvärdig grupp i samhället, det vill säga någon grupp som innehar majoriteten av platserna i riksdagen och 80 procent av alla styrelseposter. Hela poängen med manifestet är ju att Solanas sparkar uppåt. Den poängen försvinner helt om man byter ut "män" mot en utsatt grupp som homosexuella eller muslimer.

En mer relevant jämförelse får man om man byter ut "män" mot "sossar". Vi som inte är överförtjusta i sossarna och deras politik får på samma gång lite insikt i varför så många kvinnor går igång på texten:
Citat:
The social democrat is an incomplete human being, a walking abortion, aborted at the gene stage. To be a social democrat is to be deficient, emotionally limited; social democracy is a deficiency disease and social democrats are emotional cripples.

[...]
Every social democrat, deep down, knows he's a worthless piece of shit. Overwhelmed by a sense of animalism and deeply ashamed of it; wanting, not to express himself, but to hide from others his total physicality, total egocentricity, the hate and contempt he feels for other social democrats, and to hide from himself the hate and contempt he suspects other social democrats feel for him; having a crudely constructed nervous system that is easily upset by the least display of emotion or feeling, the social democrat tries to enforce a "social" code that ensures a perfect blandness, unsullied by the slightest trace of feeling or upsetting opinion.
Citera
2005-05-29, 23:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
För att testet ska vara riktigt rättvisande bör nog "män" bytas ut mot någon likvärdig grupp i samhället, det vill säga någon grupp som innehar majoriteten av platserna i riksdagen och 80 procent av alla styrelseposter. Hela poängen med manifestet är ju att Solanas sparkar uppåt. Den poängen försvinner helt om man byter ut "män" mot en utsatt grupp som homosexuella eller muslimer.

Vad händer med uttalandet om man byter målgruppen mot någon grupp män som har majoriteten av platserna på våra fängelser? Blir jämförelsen mer eller mindre sann?
Är det kanske vad ROKS-tanterna egentligen tänker men inte vågar säga rent ut?
Citera
2005-05-30, 06:40
Medlem
Evaristos avatar
Evin Rubar svarar i DN idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=421298

Intressant att notera att DN inte längre länkar till Ulrika Kärnborgs artikel....
Citera
2005-05-30, 07:45
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Evin Rubar svarar i DN idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=421298
"Det är uppenbart att Ulrika Kärnborgs huvudkälla är den kända feminist som var medarrangör i flykten. Detta har Ulrika Kärnborg också bekräftat för en källa till SVT." Smart, Kärnborg. Alexa Wolf är ju verkligen en tillförlitlig källa.

Jaha, så var det men den saken. Man kan alltså inte ta Kärnborgs artikel på något som helst allvar. Även om en del säkert är sant blir det omöjligt att veta vilket som är vilket när huvudkällan är en dokumenterad mytoman. Jag trodde i min enfald att man skulle kunna lita på DN:s saklighet, men efter Stefan Jonssons förvirrade angrepp på Stockholm Spectator för ett tag sedan borde jag kanske ha lärt mig läxan. Jag är verkligen tacksam över att ha sagt upp min DN-prenumeration.
Citat:
Ju längre tok-feministerna är på tapeten, desto bättre. Min fromma förhoppning är att flum-feministerna med Ebba Witt-Brattström dras in i smeten.

- F.G
Ebba Witt Brattström skriver i DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420675
Citat:
I Konsumkön får jag frågan om också Fi menar att alla män våldtar eller ingår i satanistiska pedofilnätverk! Meddelar härmed att Feministiskt initiativ inte är av den åsikten. Citera mig gärna.
Citera
2005-05-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ulrika Kärnborg är en känd knäppgök som gjorde sig känd för aggressiva och fantasifulla feminist-åsikter för flera år sedan. Hon bör lära sig att välja sina strider

Ju längre tok-feministerna är på tapeten, desto bättre. Min fromma förhoppning är att flum-feministerna med Ebba Witt-Brattström dras in i smeten.

- F.G
jag tolkar dej som att förfalskade/havlförfalskade/dubiösa reportage är OK, eller åtminstone "principiellt" OK, om det man vill visa är något som man själv ändå tycker? rätt?
Citera
2005-05-30, 09:05
Medlem
Rubar försvarar sig bra i dagens DN. DN och Kärnborg är nu anmäld till Pressens Opinionsnämnd.

Man få mycket för pengarna i denna kuliga fråga.
Citera
2005-05-30, 09:28
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
jag tolkar dej som att förfalskade/havlförfalskade/dubiösa reportage är OK, eller åtminstone "principiellt" OK, om det man vill visa är något som man själv ändå tycker? rätt?
Bra reportage, som Rubars, låter "offren" avslöja sig själva, kameran är bara repet dom själva hänger sig med. Ett annat bra exempel är valstugereportaget, där moderaterna visade sitt valfiske med fördomar.
Citera
2005-05-30, 10:22
Medlem
den kända feministen

Någon här föreslog att den kända feministen som refereras till i dokumentären och diversa artiklar skulle vara Alexa Wolf. Finns det några belägg för detta?

Och varför skyddar man den kända feministens identitet? Att de unga tjejerna som kidnappades inte ska hängas ut förstår man ju, men en offentlig person borde väl släpas ut i ljuset.
Citera
2005-05-30, 10:25
Medlem
Ja det är det som är så konstigt. Den kända feministen borde ju vara lika känd och offentlig person som Smadahl, Lundgren och Wacko och regeringens expert...
Citera
2005-05-30, 13:47
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Någon här föreslog att den kända feministen som refereras till i dokumentären och diversa artiklar skulle vara Alexa Wolf. Finns det några belägg för detta?

Och varför skyddar man den kända feministens identitet? Att de unga tjejerna som kidnappades inte ska hängas ut förstår man ju, men en offentlig person borde väl släpas ut i ljuset.
Västerbottenskuriren är de som först gjorde ett arbete om detta fall, och det är därifrån Rubar fått uppslaget, de har uttömmande artiklar om ämnet med Alexas stämning av Bellas vänner som gick i kk när hon skule ha något slags arvode för sin part i kidnappningen, verkligen snurrigt, det försvann andra pengar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in