2013-04-21, 17:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag gissar att du använder din parkeringsbroms? Jag har heller inte haft några problem med mina parkeringsbromsar, just därför att jag alltid använder den. En tanke kan vara att man inför automatisk/elektrisk P-broms just för att folk av dumhet/lathet inte använder sin parkeringsbroms. Dels är det ett led i säkerhetstänket och dels så kanske man helt enkelt räknar med mindre problem eftersom P-bromsen då används och inte kärvar ihop.

Men om folk inte använder handbromsen, varför skulle de plötsligt börja göra det när den är elektrisk?

Låter i mina öron som att den knappen kommer bli ännu mer bortglömd (i vart fall på automatväxlade bilar).
Citera
2013-04-21, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag gissar att du använder din parkeringsbroms? Jag har heller inte haft några problem med mina parkeringsbromsar, just därför att jag alltid använder den. En tanke kan vara att man inför automatisk/elektrisk P-broms just för att folk av dumhet/lathet inte använder sin parkeringsbroms. Dels är det ett led i säkerhetstänket och dels så kanske man helt enkelt räknar med mindre problem eftersom P-bromsen då används och inte kärvar ihop.
Det är fördelen men gjordes för att spara vikt i bilen har jag läst, antagligen billigare tillverkning också och inbyggt mer besök till märkesverkstad.
Låser det sig ute i obygden och kanske med dålig mobiltäckning, ligger man illa till läste jag.
Citera
2013-04-21, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Men om folk inte använder handbromsen, varför skulle de plötsligt börja göra det när den är elektrisk?

Låter i mina öron som att den knappen kommer bli ännu mer bortglömd (i vart fall på automatväxlade bilar).
Den är automatisk, vi hittade inte ens knappen.
Citera
2013-04-21, 18:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Resaro
Knappen sitter under instrumentet uppe på instrumentbrädan.
Det går som jag tidigare skrev även att använda den som nödbroms genom att dra och hålla i knappen under körning, det går att låsa den hårdare än normalt om man behöver det. Det går dessutom att lossna på den manuellt om det skulle vara så att den inte lossnar automatiskt av nån anledning.
Jag var lite skeptisk till såna system i början jag med, men flertalet bilmärken har det ju nu och har haft det i 5-6 år, men det är inte många som har problem med det, de som har mest problem med det är ju föga överraskande VW.
Citera
2013-04-21, 19:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:

På alla modeller? De jag tycker mig ha sett har varit högst manuella. Exempelvis volvo där man hör hur handbromsen dras åt först efter att man dragit i knappen, andra hållet för att släppa på den.
Citera
2013-04-21, 21:09
Medlem
club01s avatar
Citat:
Så den gamla slutade att vara bra när det blev skivbromsar runt om?

Vi har en ganska ny med med vanlig handbroms, skivor runt om och har nog nödbromsat mjukt med den under övning och med nytt körkort. Bara på bakhjulen som ibland även kan låsa sig vad jag minns. Hur ska det fungera med en elektrisk. I den nya C4 Picasso som lånades hittades inte ens att göra det manuellt.
Det kan vara jakten på besparingar och kilon igen, att meka med dessa är tydligen svårt, de kan också låsa sig så man får bärga bort bilen.

En elektronisk handbroms fungerar som en nödbroms så trycker du in den under färd så slår du på full bromseffekt. Alltså mycket mer effektivt än vanlig handbroms som typ inte bromsar ett dugg och tar endast på bakhjulen vilket är lifsfarligt i nöd broms synpunkt.
Den kan kärva precis som vanliga wirar och liknande från en vanlig handbroms kan strula så ingen större skillnad där. Eller ja bilarna jag jobbar med har betydligt mycket mindre problem med elbromsen än bilarna som har vanlig parkeringsbroms.
Citera
2013-05-19, 21:14
Bannlyst
Nyare bilar kan klara sig bättre men äldre kan det nog bli dyrt med och nya inkomster för verkstäderna. Verkar det komma på alla nybilar så det blir svårt att hita utan?
Citera
2013-05-20, 00:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
En elektronisk handbroms fungerar som en nödbroms så trycker du in den under färd så slår du på full bromseffekt. Alltså mycket mer effektivt än vanlig handbroms som typ inte bromsar ett dugg och tar endast på bakhjulen vilket är lifsfarligt i nöd broms synpunkt.
Den kan kärva precis som vanliga wirar och liknande från en vanlig handbroms kan strula så ingen större skillnad där. Eller ja bilarna jag jobbar med har betydligt mycket mindre problem med elbromsen än bilarna som har vanlig parkeringsbroms.

Der funkar olika på olika bilar. På vissa bilar jobbar den ihop med abs vilket gör att man kan trycka in nödbromsen även om det är halt ute och bilen bromsar ändå utan sladd
Citera
2013-05-20, 19:45
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Der funkar olika på olika bilar. På vissa bilar jobbar den ihop med abs vilket gör att man kan trycka in nödbromsen även om det är halt ute och bilen bromsar ändå utan sladd

Var ju typ det jag menade. Alltså vanlig wire lika med livsfarligt och nödbroms med elknappen bra. Nödbroms blir precis som du trycker stenhårt på den vanliga bromspedalen. Även mycket bra vid övningskörning om man vill kunna panikbromsa eftersom en vanlig handbroms/parkeringsbroms inte tar ett dugg i jämförelse med fotbromsen vilket man i en normal bil utan dubbelmontage ej kommer åt.
Citera
2013-05-20, 19:53
Medlem
Någon som besitter kunskap nog att förklara hur den elektriska handbromsen fungerar?
Citera
2013-05-20, 20:11
Bannlyst
Problemet med elektroniska bromsar är att de antagligen fungerar hyfsat garantitiden ut och lite till, sedan kan det bli väldigt dyrt och verkar inget för GDS eller billigt mekande som nu. Elektroniska lådor är illa nog kanske.
Citera
2013-05-21, 17:51
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Någon som besitter kunskap nog att förklara hur den elektriska handbromsen fungerar?

Man har en liten elmotor sitter på bromsoket så när du trycker på knappen snurrar motorn som ofta driver kolven innåt med hjälp av en liten rem eller kugghjul och pressar beläggen mot skivan. Starkt och effektivt samt kärvar sällan med tanke på att man slipper wire och massa automatiska justeringar och liknande.

Citat:
Problemet med elektroniska bromsar är att de antagligen fungerar hyfsat garantitiden ut och lite till, sedan kan det bli väldigt dyrt och verkar inget för GDS eller billigt mekande som nu. Elektroniska lådor är illa nog kanske.

Faktum är att det är väldigt få fel på den elektriska handbromsen. Visst finns dom men oftast är det tex huset runt elmotorn som spruckigt eller internt elektroniskt fel och man kan på dom flesta bilmodeller byta elmotorn löst vilket inte är speciellt dyrt. Desto dyrare blir det när justeringen i oket kärvar och hela bromsoket måste bytas eller när någon wire kärvar som kan vara ganska bökig att byta. Sett till VAGs modellprogram då jag har dålig koll på övriga bilar med elhandbroms och hur mycket fel dom har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in