2013-04-20, 23:44
Medlem
Tjena!

Har gjort en lab i skolan där vi framställt etylacetat med hjälp av etanol + ätticksyra + svavelsyra -> Etylacetat + vatten

När vi skulle separera etylacetatet så blev det "två skick" i separertratten, ett under-skick och ett över-skick där man hela tiden filtrerade ut under-skicket, Kan någon förklara vad underskicket var? och/eller varför vätskan separerades?
Citera
2013-04-21, 00:06
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digitaldockan
Tjena!

Har gjort en lab i skolan där vi framställt etylacetat med hjälp av etanol + ätticksyra + svavelsyra -> Etylacetat + vatten

När vi skulle separera etylacetatet så blev det "två skick" i separertratten, ett under-skick och ett över-skick där man hela tiden filtrerade ut under-skicket, Kan någon förklara vad underskicket var? och/eller varför vätskan separerades?
Jag antar att du menar skikt, när du skriver "skick".

Vad tror du att slutprodukten blev, om du tittar på din reaktionsformel?

Vad vet du om egenskaper hos de ämnen som bildas? Är de lösliga? Om inte, så skiktar de sig.

Vilket av de två ämnen som bildas är tyngst (har högst densitet)? Detta hamnar längst ner.
Citera
2013-04-21, 00:07
Medlem
tubiss avatar
kan det inte vara så att produkten (etylacetat) som har lägre densitet än vatten hamnade i översta skiktet i separertratten och vattnet, som finns i nedersta skiktet togs bort. på så sätt får man en renare produkt genom separeringen.
Citera
2013-04-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag antar att du menar skikt, när du skriver "skick".

Vad tror du att slutprodukten blev, om du tittar på din reaktionsformel?

Vad vet du om egenskaper hos de ämnen som bildas? Är de lösliga? Om inte, så skiktar de sig.

Vilket av de två ämnen som bildas är tyngst (har högst densitet)? Detta hamnar längst ner.

Sorry, jag menade skikt.

Slutprodukterna blir väl etylacetat och vatten (?) i slutet tillsätter man vattenfri/torkad kalciumklorid som suger åt sig allt kvarstående vatten i lösningen.

Vet bara att etylacetat har densitet 0,900 g/cm3

Citat:
Ursprungligen postat av tubis
kan det inte vara så att produkten (etylacetat) som har lägre densitet än vatten hamnade i översta skiktet i separertratten och vattnet, som finns i nedersta skiktet togs bort. på så sätt får man en renare produkt genom separeringen.

Kan de va så? densiteten på etylacetat är 0,900 g/cm3
Citera
2013-04-21, 01:03
Medlem
Jag tror jag förstått hela grejen nu! Tack iallafall!

Det jag undrar är nu:

Man tillsätter natriumkarbonatlösning för att neutralisera svavelsyran. Vad framställs av det? Det framställs ett salt + lite vatten. Vad är det för salt?
Citera
2013-04-21, 09:22
Medlem
GalFisks avatar
Natriumsulfat. Logiskt, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in