2013-04-20, 11:03
Medlem
Skulle behöva lite hjälp och råd om hur jag ska göra med det här:

Det är nuförtiden inget fel på min ekonomi, får ut 25 000 efter skatt men har 4 gamla skulder som jag betalar av på. En av krediterna hamnade av misstag hos inkasso men jag har gjort upp en avbetalningsplan med dem och det är inga problem med att följa den.

Jag skulle vilja ansöka om ett samlingslån för att lägga ihop alla skulder till en men nu vet jag inte om det är ett hinder att en av skulderna ligger hos inkasso? Kommer jag att nekas lån då innan den skulden är betald? Jag har ingen betalningsanmärkning men inkasso har ju gjort en kreditförfrågan på mig som kommer att synas på min låneansökan. Ska jag vänta tills den försvinner då den syns i ett år? Måste jag betala av hela inkassoskulden innan jag kan ansöka om samlingslånet?

Vore tacksam för några råd i frågan.
Citera
2013-04-20, 11:07
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UllabellaS
Skulle behöva lite hjälp och råd om hur jag ska göra med det här:

Det är nuförtiden inget fel på min ekonomi, får ut 25 000 efter skatt men har 4 gamla skulder som jag betalar av på. En av krediterna hamnade av misstag hos inkasso men jag har gjort upp en avbetalningsplan med dem och det är inga problem med att följa den.

Jag skulle vilja ansöka om ett samlingslån för att lägga ihop alla skulder till en men nu vet jag inte om det är ett hinder att en av skulderna ligger hos inkasso? Kommer jag att nekas lån då innan den skulden är betald? Jag har ingen betalningsanmärkning men inkasso har ju gjort en kreditförfrågan på mig som kommer att synas på min låneansökan. Ska jag vänta tills den försvinner då den syns i ett år? Måste jag betala av hela inkassoskulden innan jag kan ansöka om samlingslånet?

Vore tacksam för några råd i frågan.

Gå till banken och berätta som det är?
Citera
2013-04-22, 18:05
Medlem
Nej, inkasso syns inte på kreditupplysningen. Betalningsanmärkningar och KF-skulder gör det.
Citera
2013-05-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw
Nej, inkasso syns inte på kreditupplysningen. Betalningsanmärkningar och KF-skulder gör det.

Men den kreditupplysning som hon nämner att ett inkassobolag gjort, den syns, o e orolig för att banken ska bli fundersam över varför typ Intrum justitia frågat om henne hos UC

Jag skulle köra med öppna kort mot banken iaf.
Citera
2013-05-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw

Även de förfrågningar som vanliga kreditbolag tar, typ klarna/resursbank/etc, syns på en kreditupplysning. Sen är det upp till banken att avgöra vad de vill göra med informationen, men kan du lägga fram bevis på allt du säger och kör med öppna kort så borde chanserna öka iaf.
Citera
2013-05-30, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Även de förfrågningar som vanliga kreditbolag tar, typ klarna/resursbank/etc, syns på en kreditupplysning. Sen är det upp till banken att avgöra vad de vill göra med informationen, men kan du lägga fram bevis på allt du säger och kör med öppna kort så borde chanserna öka iaf.

Klarna syns inte, i vart fall inte på UC.. handlat mycket via dem och finns inte en stavelse om dom på min UC, och inte nån annan kreditupplysningsfirmas register heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in