2013-04-19, 19:01
Medlem
Kan någon förklara dessa för mig så simpelt som det bara går:

Relativitetsteorin
Strängteorin
Kvantmekanik
Higgs boson
Citera
2013-04-19, 19:07
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme

Relativitetsteorin
Strängteorin
Kvantmekanik
Higgs boson

Citat:
Relativitetsteorin

"Tiden" är inte konstant.

Citat:
Strängteorin

Allt sitter ihop.

Citat:
Kvantmekanik

Saker som påverkas av kvantfysiken. (detta är definitivt helt fel... men men)

Citat:
Higgs boson

Partikel som skall förklara vikt.

Skämt åsido... ren amatör... men var väl väldigt enkla förklaringar? :-)
Senast redigerad av 4yoonly 2013-04-19 kl. 19:11.
Citera
2013-04-19, 19:16
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:

Relativitetsteorin
Elektromagnetismens lagar stämmer inte överens med Galileos lagar om att fysik borde fungera likadant oavsett hur man tittar på det. Därför introducerades andra lagar som stämmer bättre. En produkt av detta är att tiden verkar gå olika fort för två personer som rör sig gentemot varandra.
Citat:
Strängteorin
http://xkcd.com/171/
Citat:
Kvantmekanik
Det är hur man räknar med vågor. Youngs experiment visade att partiklar kan vara vågor, kvantmekanik är hur man räknar med dessa vågor.
Citat:
Higgs boson
Man trodde att elektromagnetiska kraften och den svaga kraften var samma kraft, men att de skiljs åt på något sätt. Man kom så på att ett utav de möjliga sätten förklarar varför vissa partiklar har massa. Den förutspådde samtidigt en boson och att hitta den innebär att iden förmodligen stämmer.

Behöver du mer fördjupning i något?
Citera
2013-04-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Elektromagnetismens lagar stämmer inte överens med Galileos lagar om att fysik borde fungera likadant oavsett hur man tittar på det. Därför introducerades andra lagar som stämmer bättre. En produkt av detta är att tiden verkar gå olika fort för två personer som rör sig gentemot varandra.

http://xkcd.com/171/

Det är hur man räknar med vågor. Youngs experiment visade att partiklar kan vara vågor, kvantmekanik är hur man räknar med dessa vågor.

Man trodde att elektromagnetiska kraften och den svaga kraften var samma kraft, men att de skiljs åt på något sätt. Man kom så på att ett utav de möjliga sätten förklarar varför vissa partiklar har massa. Den förutspådde samtidigt en boson och att hitta den innebär att iden förmodligen stämmer.

Behöver du mer fördjupning i något?
Jag har nu förstått vad relativitetsteorin och strängteorin går ut på. Dock så skulle det vara schysst om du kunde på ett mer simpelt och övergripande sätt kunna förklara kvantmekanik och higgsbosonen är. Det jag har begripit hittills, genom att läsa på Internet och genom ditt svar, är att higgsbosonen är en hypotetisk partikel som är nödvändig för att kunna beskriva varför partiklar har massa. Och att kvantmekaniken är en del av fysiken.
Senast redigerad av huznme 2013-04-19 kl. 22:03.
Citera
2013-04-19, 22:37
Medlem
sp3tts avatar
Du behöver en eller flera böcker och de böckerna finns redan och det är lite väl mycket att kräva att någon ska sätta sig och skriva en till åt dig här på Flashback. Använd google, wikipedia och ett bibliotek istället, latmask.
Citera
2013-04-20, 05:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jag har nu förstått vad relativitetsteorin och strängteorin går ut på. Dock så skulle det vara schysst om du kunde på ett mer simpelt och övergripande sätt kunna förklara kvantmekanik och higgsbosonen är. Det jag har begripit hittills, genom att läsa på Internet och genom ditt svar, är att higgsbosonen är en hypotetisk partikel som är nödvändig för att kunna beskriva varför partiklar har massa. Och att kvantmekaniken är en del av fysiken.

Förlåt om jag låter lite hård, men nej, du har inte förstått vad de går ut på. Du har lärt dig lite OM teorierna men du har inte förstått något. Vill du förstå föreslår jag att du läser antingen ett fysikprogram på universitetet eller ett civilingenjörs-program med inriktning på fysik.

Det finns ingen enkel förklaring som gör att man förstår något så omfattande som de ämnen du tog upp. Det kräver en hel hög med mer eller mindre avancerad matematik och grundläggande fysik. Vad gäller tex higgsbosonen så går det inte ens att förklara den på ett korrekt sätt via något annat språk än matematikens språk. Man kan göra populärvetenskapliga liknelser, men de är just liknelser också.

Bli inte nestämd eller sur nu, utan se det som en uppmaning att lära dig sakerna ordentligt genom att studera fysik på universitetet! Allt för få väljer fysik i Sverige nu för tiden. För att ta mitt program som exempel, civ ing i Teknisk Fysik så av ca 150 personer i en årskull väljer ca 6 personer någon av de två fysikinriktningar som finns. Alla andra väljer tramssaker som "bild- och signalbehandling" (över 30 pers per år) eller annat tråkigt...
Senast redigerad av bjornebarn 2013-04-20 kl. 05:29.
Citera
2013-04-20, 12:19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Jag håller med bjornebarn om att du bara kan få en uppfattning av begreppen, ingen förståelse. Hade det varit så lätt hade man kunnat kasta bort alla fysikutbildningar. Vad för bakgrund har du i fysik? Gymnasium?

Higgsbosonen är en partikel. I sig själv är den inte så hemskt mycket intressantare än så. Det som är intressant är att den är ett bevis på att Higgsfältet finns, ett fält som ansamlas runt objekt som ska ha massa och ger dem massa.

Kvantmekanik är en samling regler för hur man räknar med vågor, vilket är det enda sättet att hantera små objekt. Kännetecknas ofta av att saker ofta tvingas in i vissa våglängder som måste vara diskreta för att passa i ett utrymme. Det kan kallas kvanta.
Citera
2013-04-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Förlåt om jag låter lite hård, men nej, du har inte förstått vad de går ut på. Du har lärt dig lite OM teorierna men du har inte förstått något. Vill du förstå föreslår jag att du läser antingen ett fysikprogram på universitetet eller ett civilingenjörs-program med inriktning på fysik.

Det finns ingen enkel förklaring som gör att man förstår något så omfattande som de ämnen du tog upp. Det kräver en hel hög med mer eller mindre avancerad matematik och grundläggande fysik. Vad gäller tex higgsbosonen så går det inte ens att förklara den på ett korrekt sätt via något annat språk än matematikens språk. Man kan göra populärvetenskapliga liknelser, men de är just liknelser också.

Bli inte nestämd eller sur nu, utan se det som en uppmaning att lära dig sakerna ordentligt genom att studera fysik på universitetet! Allt för få väljer fysik i Sverige nu för tiden. För att ta mitt program som exempel, civ ing i Teknisk Fysik så av ca 150 personer i en årskull väljer ca 6 personer någon av de två fysikinriktningar som finns. Alla andra väljer tramssaker som "bild- och signalbehandling" (över 30 pers per år) eller annat tråkigt...
Du är inte hård. Jag förstår vad du menar. Jag har redan sökt till KTH:s tekniska fysik program. Min bakgrund? Endast gymnasium. Dock så fick vi aldrig lära oss saker och ting djupgående, utan allting vara bara ytligt. Därför söker jag efter mer djupgående förklaringar till ämnet. Varför jag skrev ett inlägg på FB istället för att läsa det ur en bok är på grund av komplexiteten. Fysik är väldigt komplicerat, men kul. Jag sökte bara efter en enklare förklaring.

Vart pluggar du? Hur har det gått hittills? Lärt dig mycket? Berätta!
Citera
2013-04-26, 04:14
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Du är inte hård. Jag förstår vad du menar. Jag har redan sökt till KTH:s tekniska fysik program. Min bakgrund? Endast gymnasium. Dock så fick vi aldrig lära oss saker och ting djupgående, utan allting vara bara ytligt. Därför söker jag efter mer djupgående förklaringar till ämnet. Varför jag skrev ett inlägg på FB istället för att läsa det ur en bok är på grund av komplexiteten. Fysik är väldigt komplicerat, men kul. Jag sökte bara efter en enklare förklaring.

Vart pluggar du? Hur har det gått hittills? Lärt dig mycket? Berätta!

Det låter bra, hoppas du kommer in Själv tror jag dock att LiU:s tekniska fysik är bättre, men jag är ju partisk också

Mjo, det är lite det som är problemet med gymnasiumet. Av flera anledningar kan man inte gå in på djuper i fysik där:
* Tidsbrist
* Brist på matematiska kunskaper för att över huvud taget kunna förstå.
* För lite folk med intresse så det är helt enkelt inte värt det (en anledning til latt jag förespråkar fria skolor utan något skolverk, så att profilerade skolor kan skapas)

Vill du ha lite grundläggande förklaringar av populärvetenskaplig typ så brukar det finnas i hyfsat bra beskrivet i de flesta engelska wiki-artiklar. Är det mer specifika saker du undrar om tror jag säkerligen att folket här gärna hjälper till, men då får du också fråga mer specificerat än något så brett som en hel teori.

Hur som helst, välj någon teoretisk fysik-inriktning, de är utan tvekan roligast
Citera
2013-04-26, 18:32
Medlem
Citat:
[...] Det jag har begripit hittills, genom att läsa på Internet och genom ditt svar, är att higgsbosonen är en hypotetisk partikel som är nödvändig för att kunna beskriva varför partiklar har massa.[...]
Vill bara flika in och säga att Higgsbosonen inte längre är en hypotetisk partikel, utan vi har ju faktiskt hittat den, vid LHC, relativt nyligen.
Citera
2013-05-10, 15:09
Medlem
Citat:

Relativitetsteorin
Strängteorin
Kvantmekanik
Higgs boson

Alla dessa begrepp förklaras både ingående och simpelt i "The Fabric of Cosmos" av strängteoretikern Brian Greene, en av de bästa populärvetenskapliga böcker jag läst. Den rekommenderas starkt, är lätt att förstå utan högre utbildning utan att för den sakens skulle tumma på faktan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in