Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Du är inte hård. Jag förstår vad du menar. Jag har redan sökt till KTH:s tekniska fysik program. Min bakgrund? Endast gymnasium. Dock så fick vi aldrig lära oss saker och ting djupgående, utan allting vara bara ytligt. Därför söker jag efter mer djupgående förklaringar till ämnet. Varför jag skrev ett inlägg på FB istället för att läsa det ur en bok är på grund av komplexiteten. Fysik är väldigt komplicerat, men kul. Jag sökte bara efter en enklare förklaring.
Vart pluggar du? Hur har det gått hittills? Lärt dig mycket? Berätta!
Det låter bra, hoppas du kommer in

Själv tror jag dock att LiU:s tekniska fysik är bättre, men jag är ju partisk också
Mjo, det är lite det som är problemet med gymnasiumet. Av flera anledningar kan man inte gå in på djuper i fysik där:
* Tidsbrist
* Brist på matematiska kunskaper för att över huvud taget kunna förstå.
* För lite folk med intresse så det är helt enkelt inte värt det (en anledning til latt jag förespråkar fria skolor utan något skolverk, så att profilerade skolor kan skapas)
Vill du ha lite grundläggande förklaringar av populärvetenskaplig typ så brukar det finnas i hyfsat bra beskrivet i de flesta engelska wiki-artiklar. Är det mer specifika saker du undrar om tror jag säkerligen att folket här gärna hjälper till, men då får du också fråga mer specificerat än något så brett som en hel teori.
Hur som helst, välj någon teoretisk fysik-inriktning, de är utan tvekan roligast