Citat:
Ursprungligen postat av
mittåt
I avtalet på mitt gym står det att jag alltid ska kunna visa upp medlemskort och ID.
Troligen menar TS väktare och inte ordningsvakt, vilket kanske kan påverka juridiken något.
Nu ska jag juridikspåna lite: Eftersom gymmet inte är offentlig plats och bara de som har betalt har rätt att vistas där och i sitt avtal har skyldighet att kunna styrka det, så borde väktaren, åtminstone teoretiskt, kunna envarsgripa dem som inte uppvisar giltiga bevis för olaga intrång (bar gärning med fängelse i straffskalan).
Att väktaren skriver upp alla ID på ett papper har nog med att göra att dels kanske det inte framgår på medlemskortet vilken giltighetstid det har (det gör det inte på mitt) vilket då kräver datakoll senare av gymmet och dels ev. för att kunna visa att bolaget följer ett avtal som kräver denna notering.
Jobbar med detta...
Befinner du dig på gymmet och därmed använder tjänsten och inte kan styrka att du har rätt till detta begår du brottet "bedrägligt beteende".
Du kan därför bli gripen av väktaren för detta.
Dom flesta gym har avtalade kontrollavgifter om man bryter mot reglerna.
Tränar man på obemannade tider är det bara att ha träningskort och id i fickan. Bara att träna vidare medan vakten skriver av infon.
Gymet kommer sedan att stämma av uppgifterna mot kundregistret och därefter hamnar listan i en pärm som ingen någonsin läser.
Bäst att vara paragrafryttare vid något annat tillfälle då man har rätt.