2013-04-21, 15:37
Medlem
Zikniks avatar
Förstår inte heller problemet. Klart de vill kolla att folk inte lånat ut sitt kort till någon annan eller släppt in "snyltare".
Citera
2013-04-21, 15:46
Medlem
dethalvabarnets avatar
Förväntar du dig att kontrollanten har en Ipad eller Lyxgym det där eller? (verkar inte så)
Citera
2013-04-22, 01:28
Medlem
Det hände mig en gång tidigare, en vakt kom in och leggade typ exakt alla förutom mig. Jag kollade lite misstänksamt på honom och han hälsade, jag hälsade tillbaka, det var det...

Ikväll gymmade jag på ett annat gym och det kommer in två vakter för att legga folk. Jag är i slutet av passet och måste hinna med mitt tåg.. den ena kvinnliga vakten kommer fram till mig och säger

"Hej!"

jag svarar

"Hej. Hejdå."

Sen gick jag. Hon såg ut typ såhär
Citera
2013-07-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gafflad
Tjena!

Jag vet inte riktigt om det här tillhör juridik eller träning, anyway!

Jag tränade här om dagen på 24/7 fitness i stockholm city.
Helt plötsligt kommer det in en tant på 35 år, som var ordningsvakt.
Hon gick fram till alla och bad om att få se våra träningskort på ALLA som var där på kvällen.
Hon skrev upp något nummer på baksidan av kortet, och ville ha mitt namn osv..

Är det här något som ordningsvakter får göra? Har dom rätt till att få veta mitt namn eller skriva av mitt kort, helt oprovocerande?
Så jag vet nästa gång, att jag vill fan inte att hon ska veta vem jag är.

Denna dam kom in på gymmet mellan 10:30-11:00 på kvällen.

Det kan inte ha varit en ordningsvakt?
Ordningsvakter får icke kräva sådant av medlemmarna väl på plats. Ordningsvakten/ personen som begärde att få ditt namn samt att hon skrev upp nummer av kortet har inte koll på juridiken,

DU behöver inte visa upp träningskortet om du inte vill, ingen som kan tvinga dig. Om de vill ha ut dig från stället får de ringa till polisen isådannafall.

Man behöver inte uppge namn, id eller dylikt om någon kommer och frågar det. ( Om ej polisen kräver det)
Citera
2013-07-12, 00:56
Medlem
I avtalet på mitt gym står det att jag alltid ska kunna visa upp medlemskort och ID.

Troligen menar TS väktare och inte ordningsvakt, vilket kanske kan påverka juridiken något.

Nu ska jag juridikspåna lite: Eftersom gymmet inte är offentlig plats och bara de som har betalt har rätt att vistas där och i sitt avtal har skyldighet att kunna styrka det, så borde väktaren, åtminstone teoretiskt, kunna envarsgripa dem som inte uppvisar giltiga bevis för olaga intrång (bar gärning med fängelse i straffskalan).

Att väktaren skriver upp alla ID på ett papper har nog med att göra att dels kanske det inte framgår på medlemskortet vilken giltighetstid det har (det gör det inte på mitt) vilket då kräver datakoll senare av gymmet och dels ev. för att kunna visa att bolaget följer ett avtal som kräver denna notering.
Citera
2013-07-12, 14:52
Medlem
Du skrev under ett avtal där du gick med på att:
"Medlem är skyldig att alltid medföra sitt medlemskort under vistelse i anläggningen, även under
träning, så att detta kan uppvisas vid de kontroller som kontinuerligt förekommer"

Vad är problemet?!
Undrar du på riktigt om de på gymmet du är medlem på får fråga efter ditt medlemskort?
Citera
2013-08-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
I avtalet på mitt gym står det att jag alltid ska kunna visa upp medlemskort och ID.

Troligen menar TS väktare och inte ordningsvakt, vilket kanske kan påverka juridiken något.

Nu ska jag juridikspåna lite: Eftersom gymmet inte är offentlig plats och bara de som har betalt har rätt att vistas där och i sitt avtal har skyldighet att kunna styrka det, så borde väktaren, åtminstone teoretiskt, kunna envarsgripa dem som inte uppvisar giltiga bevis för olaga intrång (bar gärning med fängelse i straffskalan).

Att väktaren skriver upp alla ID på ett papper har nog med att göra att dels kanske det inte framgår på medlemskortet vilken giltighetstid det har (det gör det inte på mitt) vilket då kräver datakoll senare av gymmet och dels ev. för att kunna visa att bolaget följer ett avtal som kräver denna notering.

Jobbar med detta...

Befinner du dig på gymmet och därmed använder tjänsten och inte kan styrka att du har rätt till detta begår du brottet "bedrägligt beteende".
Du kan därför bli gripen av väktaren för detta.
Dom flesta gym har avtalade kontrollavgifter om man bryter mot reglerna.

Tränar man på obemannade tider är det bara att ha träningskort och id i fickan. Bara att träna vidare medan vakten skriver av infon.
Gymet kommer sedan att stämma av uppgifterna mot kundregistret och därefter hamnar listan i en pärm som ingen någonsin läser.

Bäst att vara paragrafryttare vid något annat tillfälle då man har rätt.
Citera
2013-08-22, 11:55
Medlem
Torps avatar
Vad fan svamlar ni om som säger att vakten inte har rätt att kontrollera er? Gymet är privat område som man får tillträde till genom att köpa personligt gymkort. Uppehåller du dig inne i gymet så gör du dig skyldig till olaga intrång, samt ev bedrägligt betéende. Vakten för självklart kontrollera ert ID för att se att namnet på gymkortet överensstämmer med ert. De flesta gym har dessutom avtal som påpekar att kontroller genomförs, som man iom köpet accepterar. Då är det inte ens något att diskutera om. Ett gripande av obehörig lär inte ske, däremot omedelbar avhysning och ev kontrollavgift. Skulle företéelsen upprepas däremot så kan ett gripande bli aktuellt för bedrägligt betéende.

Släpp sargen nu för helvete!
Citera
2013-08-22, 13:16
Medlem
Jobbigt om dom ska ha id/kort mitt under passet/setet. Då hade jag bett dom vänta för det integår inte i avtalet att dom ska förstöra passet.

Its´ still my motherfucking set !
Citera
2013-08-30, 12:16
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gafflad
Men det kändes så jävla muppigt, mitt inne i super settet kommer kärringen fram och ber om kortet, sen när man väl hämtat kortet skriver hon upp både namn och kortnummer på ett a4 papper? hur seriöst låter det?!

Jag tycker det är väldigt seriöst gjort. Fler gym borde göra så så att man slipper massa invandrare som tar dit sina kompisar utan att betala.
Citera
2015-02-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Gymmet är ingen allmän plats och de kan ställa i princip vilka krav de vill på sina kunder. Står det i reglerna att du ska kunna visa upp ett giltigt träningskort och kunna legitimera dig vid anmodan så är det bara att plocka upp korten och gilla läget om det dyker upp en kontrollant.
Nja, det är civilrättsligt. Dom har rätt att be om id-kort men har inget lagstöd för att göära något om du vägrar visa.

Det är för övrigt väktare som utför kontrollerna, inte OV.
Citera
2015-02-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
Jobbar med detta...

Befinner du dig på gymmet och därmed använder tjänsten och inte kan styrka att du har rätt till detta begår du brottet "bedrägligt beteende".
Du kan därför bli gripen av väktaren för detta.
Dom flesta gym har avtalade kontrollavgifter om man bryter mot reglerna.

Tränar man på obemannade tider är det bara att ha träningskort och id i fickan. Bara att träna vidare medan vakten skriver av infon.
Gymet kommer sedan att stämma av uppgifterna mot kundregistret och därefter hamnar listan i en pärm som ingen någonsin läser.

Bäst att vara paragrafryttare vid något annat tillfälle då man har rätt.
För bedrägligt beteende krävs uppsåt, har du "glömt" kortet eller tappat det under passet har du inget uppsåt. Sen kan ju äktaren såklart kontra med att va jobbig tillbaka om hen är tillräckligt juridiskt begåvad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in