2013-04-19, 00:55
Medlem
Har ingen aning om detta ligger rätt.

Jag och min pojkvän bor i en lägenhet utanför centrum. idag knackade det på en snubbe som påstod sig vara från hyresgästföreningen. Han surrade ett tag om alla fördelar med att vara medlem vilket såklart lät vettigt. Han påstod att vi inte skulle bwhöva betala förrän Juni och det fanns ingen uppsägningstid eller bindningstid. Fine tänkte vi, vi kan ju behöva dem i framtiden.

Först ville han ha mitt namn och perspnnummer. Fine tänkte jag. Sedan ville han ha mitt kontonummer för att avgiften skulle dras på autogiro. Här blev jag skeptisk. Så jag gav honom kontonumret till ett gammalt sparkonto jag aldrig använder (det finns 50 öre där).

Efter att han gått så ringde jag banken som påstod att det är lugnt, han kan inte göra något utan mitt ID. Funderar ändå på att tabort kontot.

Så vad tror ni? Blev vi lurade? Ska gå ur skiten på en gång, var dumt att skriva under. Fick ju dock kvitto och en massa brochyrer med hyresgästföreningens logga osv.

Bör jag ta bort kontot eller?
Citera
2013-04-19, 01:11
Medlem
Snyltmasens avatar
Tror inte det är någon fara på taket.
Om han däremot frågat efter ditt Visakort-nummer och den tresiffriga skyddskoden så hade det nog varit bra att vara på sin vakt

Blev själv medlem i somras efter att en minst sagt påstridig representant från Hyresgästföreningen ringt på min dörr. Men men : De jobbar för att inte hyrorna ska skena iväg och dessutom får man en hel del rabatter på olika inköpsställen.
Har själv autogirobetalning(kanske alla har ) och det funkar utan strul. Tror jag betalar 89:- i månaden
eller liknande .

Tyvärr gjorde jag som dig av misstag, uppgav ett gammalt kontonummer som jag knappt använder, då jag var trött och kunde det gamla i huvudet. Kanske ska byta kontonummer som pengarna dras ifrån då jag måste komma ihåg att "köra" över pengar till det gamla kontot varje månad.

Sammanfattning Du kan vara helt lugn och behöver inte oroa dig. Om du vill koppla av kan du alltid ringa till HGF och kontrollera om du blivit medlem nyligen
Citera
2013-04-19, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
89kr/mån i 10år blir 10680kr.
Tänk va mycket horor och knark ni hade fått för dom pengarna.

Idioti och gå med i den jävla bög föreningen. dom gör inte ett skit och hyrorna höjs 1jan VARJE år oavsett.

Ja, för alternativet till att gå med i en intresseförening är alltid att istället använda pengarna till horor och knark

Jag tror kanske att du menar att det är idioti ATT gå med i den jävla bögföreningen?

Dom förhandlar med hyresvärdarna om hur mycket hyran får höjas varje år. Hyresnivåerna, speciellt i innerstan, skulle ha sett rätt annorlunda ut utan Hyresgästföreningen. Dom ligger också på värdar som inte sköter sig, t.ex. fuskar med eldning när det är kallt ute.

Dessutom ger dom medlemmarna juridisk hjälp om man hamnar i konflikt med sin värd. Så att säga att dom inte gör ett skit stämmer inte.
Citera
2013-04-19, 07:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Så vad tror ni? Blev vi lurade?

Nej, det tror jag inte ni blir. Jag säger som tidigare personer i tråden att det bara var en påstridig säljare som genom att vilja starta autogiroabbet åt er _garanterade_ att det inte bara blev "Jo, men det låter bra, ge oss pappren så fyller vi i dem. Hej då!" varvid pappren går i papperskorgen.

Gissningsvis har han ackordsersättning.
Citera
2013-04-19, 08:52
Medlem
Du har tackat ja till ett medlemskap. Du måste kontakta dem och säga att du vill gå ur eller att du har ångrat dig.
Citera
2013-04-19, 19:00
Medlem
Ge aldrig ut kontonummer, personnummer. Kolla leg på perosnen först. Ta papper och skicka in själv.

Kuriosa: Hyresgästföreningen har i regel lagt ut rekryteringsuppdragen på andra firmor, och ja de har provisionslön...
Citera
2013-04-21, 23:59
Medlem
Helvete, jag ringde HGF som påstod att de inte hade haft någon värvare ute i mitt område under torsdagen. Killen jag pratade med sa dessutom att det finns två killar i norrbotten de haft problem med tidigare som utger sig för att vara från HGF för att få folks uppgifter. Har pratat med polisen och imorgon blir det anmälan om försök till bedrägeri (hade inte tillgång till kvittot när jag pratade med polisen). Ska ta bort kontot imorgon, helvetes fanskap. Man blir så arg när man känner att man blivit lurad.
Citera
2013-04-22, 21:31
Medlem
Har en skylt ovanför ringklockan till min lägenhet "Försäljare och predikanter undanbes!". En tidig lördag (för några år sedan) plingade det på dörren och där var en helt okänd person som sa sig komma från hyresgästföreningen. Då personen i fråga hade koll på vilka som var med och vilka inte i trappuppgången började försäljarsvadan direkt, med argument som att som "hyresgäst är du skyldig att vara med för att få förhandla hyran" och "om du inte är med kan hyresvärden vräka dig när som helst". När jag lyckades få en syl i vädret så frågade jag om det var ett krav på att vara läskunnig för att få jobba för hyresgästföreningen och pekade på skylten, då kom svaret, "jag är ingen försäljare, jag är en representant!"...

Får hyresgästföreningens försäljare ljuga hur de vill?
Citera
2013-04-22, 23:00
Medlem
miikoss avatar
Är nog bra idé att byta kontonummer.

Ni behöver nog inte vara rädd att ni kan bli av med pengar på kontot dock, sparkonton fungerar inte autogiro på, utan det måste vara ett transaktionskonto för att det ska fungera. (Så vidare ingen går in med falsk id på en bank och är välliknande).

Om jag skulle vilja anmäla mig någonstans så skickar jag nog hellre in en autogiroblankett till en officiell adress, eller anmäler själv på Internetbanken.
Citera
2013-04-23, 09:09
Medlem
Från årsskiftet har HGF inte längre möjlighet att ta in medlemsavgiften genom samarbete med hyresvärdarna. Det har tidigare varit möjligt att medlemsavgiften varit pålagd på hyresavin och betalats till hyresvärden.

Därför har HGF kampanjat för att medlemmarna ska registrera autogiro och slippa pappersexercisen där de (enligt sig själva) måste lägga på faktureringsavgifter för dessa utskick.

De metoder som folk beskriver i tråden är dock helt horribla och oacceptabla. Är ni medlemmar i HGF tycker jag ni ska kontakta era respektive lokalföreningar och påtala detta.

Här har de skickat ut information med post och en autogiroblankett att fylla i och returnera, för det har de bjudit på två månadsavgifter. Har man glömt skicka in den så har påminnelse kommit brevledes.

Personlig kontakt med påstridiga säljare... Det är inte konstigt att folk tappar förtroendet för ett så pass samhällsviktigt organ som HGF faktiskt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in