2013-04-18, 22:29
Medlem
SkalHalvas avatar
Jag vill först be om ursäkt ifall jag har placerat denna tråd fel, jag kom inte på något bättre alternativ.

Till det jag undrar.

Om man i USA blir död till döden, och man inte har någon , vad händer d med ens tillgångar?
Jag menar alltså under tiden man väntar på avrättningen, vilket ju kan ta flera år.
Säljs fastigheter och fordon, ligger pengarna och samlar damm på ett konto någonstans?
Citera
2013-04-18, 22:37
Medlem
Napis avatar
Ren gissning, äger man sitt boende såstår det nog bara och samlar damm.
Hyr man sitt boende så hamnar nog alla grejerna i ett förråd eller på tippen när hyresvärden tröttnar.
Citera
2013-04-18, 22:47
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkalHalva
Jag vill först be om ursäkt ifall jag har placerat denna tråd fel, jag kom inte på något bättre alternativ.

Till det jag undrar.

Om man i USA blir död till döden, och man inte har någon , vad händer d med ens tillgångar?
Jag menar alltså under tiden man väntar på avrättningen, vilket ju kan ta flera år.
Säljs fastigheter och fordon, ligger pengarna och samlar damm på ett konto någonstans?
Vad händer med en långtidsdömd i Sverige? Eller långtidsdömd i USA.

Herregud vilken högstadiefråga, och då ställd av en inte alltför begåvad högstadieelev.

Staten tar inte ansvar för den fängslades tillhörigheter. Har den dömde inga anhöriga eller goda vänner som kan ta hand om ägodelarna så kommer dessa, beroende på var dessa lämnas när personen fängslas. I slutändan om ingen tar ansvar så kommer de stjälas eller lämnas in som hittegods till polisen som i sin tur förstör eller säljer godset. I Sverige kan förvisso vissa tillhörigheter förvaras av anstalten men i ytterst begränsad omfattning (kläder, några böcker, foton, smycken och annat smått).

Om den fängslade har fast egendom så behåller givetvis denna, om eventuella skadestånd betalats. Om den fängslade drar på sig skulder (tex obetalda räkningar) så kommer naturligtvis egendomen (hus, bilar, smycken etc) kunna säljas på exekutiv auktion (dvs av Kronofogden).

Om den fängslade dör eller avrättas så tillfaller dennes gods dennes arvingar. Finns inga så har säkert USA också något som liknar Allmänna Arvsfonden - dvs staten ärver pengar och prylar och säljer de senare. Dock lär Sverige skilja sig på det sättet att i USA delar man säkert inte ut pengarna till negrer och vänsterextremister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in