Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-04-18, 12:20
Medlem
Hej,

Idag när jag startade Spotify så stod det att det kommer sluta fungera inom några månader eftersom jag har ett för gammalt OS X. Jag har Mac OS X 10.5.8 (9L31a). Dessutom så kan jag inte ladda ner den nyaste versionen av iTunes eftersom det är för gammalt... Jag har en iPhone 5 som behöver en nyare version av iTunes än den jag har idag så jag har inte kunnat synka den med datorn för säkerhetskopiering. Jag har endast använt mig av iCloud men nu har minnet i det tagit slut så då vill jag synka den till datorn istället för säkerhetskopiering.

Det finns alltså flera anledningar till att jag behöver uppdatera mitt OS X men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag är inte så teknisk men vad jag har förstått så kan jag inte ladda ner den nyaste OS X direkt, utan jag måste först ha en äldre och därefter kan jag ladda ner den senaste. Stämmer det? Jag behöver hur som helst hjälp med hur jag löser det här på smidigast sätt.

Tack på förhand!
Citera
2013-04-18, 12:40
Medlem
Who's on firsts avatar
Hej
Du måste först uppdatera till SnowLeopard (OS 10.6) så du kommer åt Apple App Store. Där kan du sedan för em liten peng köpa och ladda ned senaste MacOS (10.8). Kolla systemkrav först så din dator klarar 10.8.
Citera
2013-04-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Who's on first
Hej
Du måste först uppdatera till SnowLeopard (OS 10.6) så du kommer åt Apple App Store. Där kan du sedan för em liten peng köpa och ladda ned senaste MacOS (10.8). Kolla systemkrav först så din dator klarar 10.8.
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Är det lätt att få tag i SnowLeopard? Tänker ifall det är så pass gammalt att det är svårt att få tag i... Vet du hur det fungerar med iPhone, kommer allt försvinna när jag kopplar den till iTunes eller kan jag på något sätt göra så att jag behåller allt?
Citera
2013-04-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossonero
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Är det lätt att få tag i SnowLeopard? Tänker ifall det är så pass gammalt att det är svårt att få tag i... Vet du hur det fungerar med iPhone, kommer allt försvinna när jag kopplar den till iTunes eller kan jag på något sätt göra så att jag behåller allt?

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard
Citera
2013-04-18, 18:10
Medlem
Joomlas avatar
Vad exakt har du för dator?

Jag tycker det är en principiellt en bra tanke att köpa OS X när det är så mycket billigare än Windows, men att köpa 10.6 bara för att uppdatera vidare till 10.7/-8 känns onödigt.
a) ladda ner 10.6 från piratbukten, uppdatera till 10.6.8 och köp därifrån 10.8
b) bespara dig lite tid och tanka 10.8 när du ändå håller på och fildelar. Köp 10.9 när det kommer (enligt rykten blir det till sommaren)
c) om din dator inte stöder 10.8 så är det lättaste att ladda ner 10.7 från pirate bay eftersom Lion inte längre finns på App Store. Med lite möda kanske det finns Lion USB-stickor till salu fortfarande men det vet jag inte...
Senast redigerad av Joomla 2013-04-18 kl. 18:12.
Citera
2013-04-19, 14:03
Medlem
Jag kom på att jag kan använda min bärbara mac istället för den stationära eftersom den har app store. Problemet med iPhone kvarstår dock. Jag har hittills använt mig av iCloud men nu går det inte längre eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme. Jag måste alltså använda mig av betalvarianten för att kunna säkerhetskopiera. Nu till min fråga, går det att säkerhetskopiera min iPhone till iTunes utan att allt försvinner? Detta kanske blev fel forum nu... Men jag är tacksam för all hjälp iaf
Citera
2013-04-19, 19:30
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossonero
Jag kom på att jag kan använda min bärbara mac istället för den stationära eftersom den har app store. Problemet med iPhone kvarstår dock. Jag har hittills använt mig av iCloud men nu går det inte längre eftersom det inte finns tillräckligt med utrymme. Jag måste alltså använda mig av betalvarianten för att kunna säkerhetskopiera. Nu till min fråga, går det att säkerhetskopiera min iPhone till iTunes utan att allt försvinner? Detta kanske blev fel forum nu... Men jag är tacksam för all hjälp iaf
När du kopplar in telefonen till iTunes för första gången kommer en "Set up"-guide att startas där du får välja lite småsaker. Kommer den upp så kommer inget att försvinna. Gör den inte det så vet jag inte.

Prova rensa lite saker från din iCloud-lagring (Inställningar -> iCloud -> Storage & Backup -> Manage Storage) och gör en fräsch säkerhetskopia, om det mot förmodan skulle gå dåligt med iTunes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in