Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2013-04-19, 23:02
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om vi ska gå runt och döma individer utefter deras värde i samhället så finns det ett ansvar från samhällets sida att ge alla individer samma möjlighet att uppnå ett värde. Det svarar inte direkt på frågan i trådstarten men är relevant enligt mig.

Så, ja, till viss del anser jag det okej att påpeka att man har ett lågt värde i samhället på grund av orättvisa förutsättningar om dessa orättvisor går att bekräfta existerar.

Om vi som individer i ett samhälle accepterar att samhället är reglerat på ett sätt där det finns förlorare och vinnare redan från födseln så måste vinnarna inse att deras position är ett resultat av tur och inte hårt arbete och därför vara ödmjuka mot de som förlorat redan från födseln.

Några tankar jag fick spontant..

Vackert skrivet!

Dina tankar borde lackas in och hängas upp (som Einsteins).
Citera
2013-04-20, 16:23
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det stämmer såklart, och även det gällde innan samhället tog vid. Det finns ett förflutet och såklart påverkas vi av det. Dock är det inte en situation utan en variabel. Har du, på grund av denna variabel, hamnat i en dålig sits är det du själv som har ansvar för att ta dig därifrån.

Födelseplats: korrekt. Ser dock inte varför det skulle vara samhällets fel. Förklara gärna.

Genpool: korrekt. Ser inte heller här varför det skulle vara samhällets fel, utan som jag sagt tidigare handlar det här om evolutionen. Det är inte samhället som skapar din genpool, det är evolutionen.

Tidpunkt: korrekt, dock är inte det heller samhällets fel. Snarare slumpens. Hade en annan spermie simmat snabbare hade du antagligen inte varit här idag.

Modersspråk: korrekt. Här kan jag väl till viss del köpa din poäng, men samtidigt är det inte heller samhällets fel utan evolutionens. Vi männiksor har i stort sett aldrig talat samma språk någon gång.

Andra människors inflytande på uppväxt och utveckling: korrekt. Det kan även skapa tillkortakommanden så här kan jag köpa att du har rätt till viss del. Men samma sak gäller här att om du hamnat i en dålig situation så har du själv alltid, när samhället gjort fel, en chans att ta dig till en bättre situation.

När du skriver hamnat i en dålig sits, vilken nivå pratar vi om då?

Familj som får sälja hus och hem pga finanskrisen, drogmissbrukare eller Bradley Manning?
Ge några exempel du tycker verkar giltiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in