Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det stämmer såklart, och även det gällde innan samhället tog vid. Det finns ett förflutet och såklart påverkas vi av det. Dock är det inte en situation utan en variabel. Har du, på grund av denna variabel, hamnat i en dålig sits är det du själv som har ansvar för att ta dig därifrån.
Födelseplats: korrekt. Ser dock inte varför det skulle vara samhällets fel. Förklara gärna.
Genpool: korrekt. Ser inte heller här varför det skulle vara samhällets fel, utan som jag sagt tidigare handlar det här om evolutionen. Det är inte samhället som skapar din genpool, det är evolutionen.
Tidpunkt: korrekt, dock är inte det heller samhällets fel. Snarare slumpens. Hade en annan spermie simmat snabbare hade du antagligen inte varit här idag.
Modersspråk: korrekt. Här kan jag väl till viss del köpa din poäng, men samtidigt är det inte heller samhällets fel utan evolutionens. Vi männiksor har i stort sett aldrig talat samma språk någon gång.
Andra människors inflytande på uppväxt och utveckling: korrekt. Det kan även skapa tillkortakommanden så här kan jag köpa att du har rätt till viss del. Men samma sak gäller här att om du hamnat i en dålig situation så har du själv alltid, när samhället gjort fel, en chans att ta dig till en bättre situation.
När du skriver hamnat i en dålig sits, vilken nivå pratar vi om då?
Familj som får sälja hus och hem pga finanskrisen, drogmissbrukare eller Bradley Manning?
Ge några exempel du tycker verkar giltiga.