2013-04-18, 13:35
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Luften trycks inte in, den sugs in, därför kallas det sugmotor. För att den ska tryckas in krävs det att något tvingar in luften. Att luft rör sig för att utjämna tryck innebär inte att den trycks/tvingas in.

Atmosfärens tryck tvingar in luften i tomrumet som bildas när kolven går ner på insugstakten.

Så, för att vara petig så har du fel. Luft på en plats med högt tryck trycks till platser med lägre tryck (och en sån plats uppstår t.ex. när insugsventilen är öppen och kolven går ner i en fyrtaktsmotor). Man kan kalla det "suga" för att mellanstadieelever lättare ska förstå, men det är alltid fråga om olika stora tryck som driver flödet om vi ska diskutera fysik.
Citera
2013-04-18, 13:39
Medlem
BesserWissers avatar
Om ts är beredd att lägga pengar på bilen så kan man göra följande för att få någon skillnad:

Om fordonet är utrustat med V-motor (V6, V8, V10, V12) så har det med största säkerhet ett avgassystem som går ihop bakom motorn och blir ett singelrör. Dessa stryper oftast motorn.

Genom att byta ut det mot ett som är "dubbelt", dvs ett rör från var cylinderbank, som ej sammanstrålar, så får motorn bättre bottenvrid och där med något lägre förbrukning.

På motorns insugssida kan man kolla upp om något rör eller så, mellan luftburk och insug, stryper motorn på något vis, isåfall kan man ersätta det med ett rör med samma diameter hela vägen.

Luftfiltret kan bytas ut mot ett sportfilter av samma typ som original.
Luftburkens botten kan sågas upp så att mer luft strömmar in i den.

Tillsammans med chip kan man nog få ner förbrukningen en dl eller så.
Citera
2013-04-18, 13:41
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Ja man blandar fetare, utsläppen av miljögifter ökar då väldigt mycket. På många chippade dieselbilar kommer det ut svart rök vid fullgas.

Det du syftar på har väl med dessa boxar som folk pluggar in, där lurar man systemet såtillvida att motorn tror att det kommer för lite bränsle, ökar då mängden och får mer effekt. Det roliga med detta är att bilens dator inte uppfattar detta riktigt och enligt färddatorn går det åt mindre bränsle, i själva verket går det åt mer.

Vad som däremot fungerar bra på dieselbilar är att man mappar/programmerar om dem, ändrar motorstyrning, insprutning, turbotryck, vet inte om även tändningen justeras. Då kan man få en minskad bränsleförbrukning, vet dock inte hur miljön påverkas av det. Men eftersom man inte "lurar" bilen och mindre bränsle går åt borde det även ge miljöeffekter i form av minskade utsläpp.

Då kan man ju undra varför denna optimering inte sker direkt från fabrik, där skiljer sig väl åsikterna en del. Men en av orsakerna kanske vara olika bra bränslekvalitet i olika länder, kanske inte lika bra att göra dessa motoroptimeringar på lågkvalitets diesel? Vad vet jag...
Citera
2013-04-18, 13:51
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Då kan man ju undra varför denna optimering inte sker direkt från fabrik, där skiljer sig väl åsikterna en del.
Med stor sannolikhet handlar det om att biltillverkaren måste få motorn att uppfylla HÖGA krav på vilka avgasutsläpp som tillåts, under alla körförhållanden. Chipfirmor är nöjda så länge bilen går igenom besiktningens jämförelsevis mycket enkla avgastest, så dom kan utan problem jobba med t.ex. högre förbränningstemperaturer som ger högre kväveoxidutsläpp.
Citera
2013-04-18, 15:03
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Med stor sannolikhet handlar det om att biltillverkaren måste få motorn att uppfylla HÖGA krav på vilka avgasutsläpp som tillåts, under alla körförhållanden. Chipfirmor är nöjda så länge bilen går igenom besiktningens jämförelsevis mycket enkla avgastest, så dom kan utan problem jobba med t.ex. högre förbränningstemperaturer som ger högre kväveoxidutsläpp.

Ok, när du menar chiptrimning, vad syftar du på? KCR box eller motsvarande, eller menar du motoroptimering? Stor skillnad mellan dessa. Chiptrim kallas ju i folkmun det som i själva verket är motoroptimering, men folk har svårt med skillanderna....

Viktigt att skilja på dessa i diskussionen.
Citera
2013-04-18, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Skulle nog vilja påstå att endast turbobilar är värda att "tjippa", då kan man även välja inriktning på en seriös firma; ekonomi eller prestanda.

Då skulle nog jag vilja påstå att du saknar kunskap. Min nuvarande bil har ingen turbo och går från 140 till 188 hästar på steg 1. Det är 48 hästars skillnad. (B5244S2)

Även många dieselbilar utan turbo får stor ökning.

Sen tror inte jag att steg 1 ökar slitaget nämnvärt. Såvida man inte snickrar ihop mjukvaran själv då eller lämnar det till "Abdullas Pizzeria & Tuning". Volvo erbjuder ju trots allt polestar chippning och låter garantin vara kvar eftersom motorn inte slits mer av det.
Citera
2013-04-18, 15:42
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Då skulle nog jag vilja påstå att du saknar kunskap. Min nuvarande bil har ingen turbo och går från 140 till 188 hästar på steg 1. Det är 48 hästars skillnad. (B5244S2)

Även många dieselbilar utan turbo får stor ökning.

Sen tror inte jag att steg 1 ökar slitaget nämnvärt. Såvida man inte snickrar ihop mjukvaran själv då eller lämnar det till "Abdullas Pizzeria & Tuning". Volvo erbjuder ju trots allt polestar chippning och låter garantin vara kvar eftersom motorn inte slits mer av det.

Det är för att den är strypt i mjukvaran, så om du chippar den blir den som en B5244S, alltså 170 hästar. Sen lurar dom dig och skriver 188 för dom vet att du går på det. Dom flesta sugmotor är inte alls strypta så mycket så det fungerar bara på vissa få modeller.
Citera
2013-04-18, 16:28
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Atmosfärens tryck tvingar in luften i tomrumet som bildas när kolven går ner på insugstakten.

Så, för att vara petig så har du fel. Luft på en plats med högt tryck trycks till platser med lägre tryck (och en sån plats uppstår t.ex. när insugsventilen är öppen och kolven går ner i en fyrtaktsmotor). Man kan kalla det "suga" för att mellanstadieelever lättare ska förstå, men det är alltid fråga om olika stora tryck som driver flödet om vi ska diskutera fysik.

Vi diskuterar inte fysik utan de vedertagna begrepp som används när man talar om motorer. När det inte finns någonting som mekaniskt pressar in extra luft så säger man att det är en sugmotor då den jämnar ut tryck genom att "suga" in luften. Eftersom jag inte är någon expert på fysik så kan jag inte befatta mig med den aspekten av det hela.
Citera
2013-04-18, 16:39
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis

Det är samma motor i grunden. Istället för att tillverka 2 olika motorer så har man samma motor men kan erbjuda den med olika antal hk genom mjukvaran. Så din sugmotor som du kan chippa till högre effekt beror på att man begränsat mjukvaran till att börja med.
På en sugmotor som har "full" effekt från början är det väldigt lite extra effekt du kan uppnå genom att chippa. Chippning lämpar sig främst för bilar med turbo av naturliga skäl.

Det är effektivare/lättare att ha en och samma motor men att justera effekten genom mjukvaran. Man slipper dubbla uppsättningar av reservdelar osv.....
Citera
2013-04-18, 18:57
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Ok, när du menar chiptrimning, vad syftar du på? KCR box eller motsvarande, eller menar du motoroptimering? Stor skillnad mellan dessa. Chiptrim kallas ju i folkmun det som i själva verket är motoroptimering, men folk har svårt med skillanderna....

Viktigt att skilja på dessa i diskussionen.
Menar noggran ändring av de parametrar som motorn styrs efter, t.ex. genom omprogrammering eller byte av chip, så optimering är väl det begrepp som ligger närmast.
Citera
2013-04-18, 19:05
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
?

Ok.

Jag visste inte att det var kostnadsfritt att åka med en instruktör i 'ecodriving'.

Fö. är det relativt självklart att om du planerar dåligt så medför detta ett onödigt energiförbrukande.
Det sa jag inte att det var, jag påpekade det faktumet att många tror att de kan köra bil "billigt" trots att de inte kan det. Ett argument alltså.
Citera
2013-04-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Det är samma motor i grunden. Istället för att tillverka 2 olika motorer så har man samma motor men kan erbjuda den med olika antal hk genom mjukvaran. Så din sugmotor som du kan chippa till högre effekt beror på att man begränsat mjukvaran till att börja med.
På en sugmotor som har "full" effekt från början är det väldigt lite extra effekt du kan uppnå genom att chippa. Chippning lämpar sig främst för bilar med turbo av naturliga skäl.

Det är effektivare/lättare att ha en och samma motor men att justera effekten genom mjukvaran. Man slipper dubbla uppsättningar av reservdelar osv.....
Exakt så, en sugis brukar man inte kunna få upp mer än 20-30 hästar, turbobilar däremot är uppemot 100 häst extra inget ovanligt!

Jag har ganska bra kunskap då jag kände Sveriges/Nordens kanske bästa chiptrimmare, har även varit med och sett i programvarorna vad dem ändrar.

Sen varför bilar inte är optimerade från fabrik så är det nog för att de ska fungera i hela världen, oberoende av bränslekvalite, luften osv.
Och så vill de ha lite marginal på grejerna såklart.

Nåt som är sinnessjukt värt att optimera förresten är lastbilar, man kan tjäna hundratusentals på det i längden, där kan vi snacka dåligt optimerat från fabrik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in