2013-04-17, 11:23
Medlem
Nu är det så att någon sålt saker i mitt namn och har nu åkt fast för detta . Jag har själv inte förlorat pengar för det hela men...

*Jag blev utpetad som skyldig av familj vilket ledde till massa utskällningar såsom " du fattar att du åker i fängelsen , besvikelse snacket samt trodde du aldrig skulle göra något såhär med utfrysning av familj under längre tid " .
* Har även varit orolig som fan över att någon kanske tagit min identitet , då förlora sitt id är ju inte precis det roligaste man kan bli utsatt för.
*Personerna åkte fast efter 2-3 mån men föräldrarna och familj visste att jag var oskyldig efter 3 dagar , men dom var rätt piss. För det är ju början som är värst.

Nu frågade Polisen i staden om jag ville eftersöka ersättning .
Är det någon jag förtjänar ersättning för tro ? Var ska jag vända mig i så fall.

/Mvh Lackan736
Citera
2013-04-17, 11:26
Medlem
Om Polisen frågar om du vill söka ersättning så bör det ju vara något du kan få ut, eller?
Citera
2013-04-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajmtajm
Om Polisen frågar om du vill söka ersättning så bör det ju vara något du kan få ut, eller?

Vet inte riktigt ! jag känner ju att det hade varit fint att att få något som plåster på såren då jag fått lida som helt oskyldig i ett jäkla spel. Men jag vet inte vad , det skulle kunna bli så att jag måste kanske gå till rätten bla bla osv för detta då? så långt är det inte värt att gå tycker jag men . Om det är att lämna in papper för att få säg 2000 kr så hade jag gjort det.
Citera
2013-04-17, 13:46
Medlem
Bergakungens avatar
Du är förmodligen utsatt för något brott, och därför frågar polisen om du tänker begära skadestånd för kränkningen (det är rätt ord i det här sammanhanget). Detta är inget du kommer att få besvär med, utan åklagaren gör bara ett tillägg till åtalet, att du begär x kronor i skadestånd. Du kan dessutom antagligen få ett bra råd från polis/åklagare angående vad du kan begära och också tilldömas. Det finns en del standardbelopp och en praxis för detta.

Först, http://www.aklagare.se/Ar-du/Brottsoffer/Skadestand/
Sedan: http://www.brottsoffermyndigheten.se/
Citera
2013-04-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du är förmodligen utsatt för något brott, och därför frågar polisen om du tänker begära skadestånd för kränkningen (det är rätt ord i det här sammanhanget). Detta är inget du kommer att få besvär med, utan åklagaren gör bara ett tillägg till åtalet, att du begär x kronor i skadestånd. Du kan dessutom antagligen få ett bra råd från polis/åklagare angående vad du kan begära och också tilldömas. Det finns en del standardbelopp och en praxis för detta.

Först, http://www.aklagare.se/Ar-du/Brottsoffer/Skadestand/
Sedan: http://www.brottsoffermyndigheten.se/

Du sa exakt som det blev , slutade med att fylla in raport angående skadestånd för kränkning hos polisen. Kommer komma upp till tingsrätten först i hösten m... Dom rekomenderade ett krav på 5000 kr vilket det blev så är ingen jätte grej igentligen , men är skönt efter att man fått utstå detta.
Citera
2013-04-17, 14:21
Bannlyst
Någon okänd eller någon du känner som begått brottet?
Citera
2013-04-18, 11:31
Medlem
Stercoriuss avatar
Ersättning för kränkning enligt skadeståndslagens rekvisit i 2 kap. 3 § SkL och 5 kap. 6 §? (Lagrum). Det finner jag ganska tveksamt att det kommer utgå, då du behöver ha blivit allvarligt kränkt genom brott som innefattar angrepp mot din person i detta fall. Rekvisitet "allvarligt kränkt" kräver ofta att du antingen varit i en position där du inte kunnat försvara sig själv på något sätt (detta utgår ofta till yngre barn som utsätts för sexualbrott) eller att du oprovocerat blivit utsatt för någon sorts allvarligare kränkning (exempelvis en "rå" misshandel med dig specifikt som "mål" där du inte kunnat försvara dig).

Jag anser inte riktigt att du befunnit dig i en sådan "känslig" position även trots att du oprovocerat blivit utsatt för att någon sålt saker i ditt namn. Möjligtvis att du (åklagaren) kan yrka på att det är något sorts förtal av dig att han sålde varor i ditt namn, men detta tror jag inte rätten kommer acceptera som en legitim anledning.

Kommer bli intressant att se vad som händer då jag inte tidigare hört om ett liknande fall där någon yrkar kränkningsersättning för att någon sålt saker i ens eget namn, hör gärna av dig i höst om hur det gick samt varför det gick så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in