2013-04-17, 10:44
Medlem
Ursäkta min okunnighet, har tidigare haft månadssparande i avanza zero men aldrig egentligen reflekterat över NÄR kursen sätts. Om man gör ett köp innan 13.00, är det dagens kurs som gäller då, eller sätts en annan kurs när ordern går igenom?

Min tanke var att endast köpa i nergång framöver men det spricker ju om man inte vet kursen
Citera
2013-04-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Ursäkta min okunnighet, har tidigare haft månadssparande i avanza zero men aldrig egentligen reflekterat över NÄR kursen sätts. Om man gör ett köp innan 13.00, är det dagens kurs som gäller då, eller sätts en annan kurs när ordern går igenom?

Min tanke var att endast köpa i nergång framöver men det spricker ju om man inte vet kursen

Det är olika beroende på fond.
Just Avanza Zero värderas/NAVas 17.30 och får således stängningskurserna för Stockholmsbörsen. Gör du ett köp innan kl 13.00 så får du stängningskursen den dagen. Detsamma gäller vid sälj.
Citera
2013-04-17, 16:40
Medlem
Ok tack för svaret men det blir alltså lite "grisen i säcken" hur man än gör då?
Citera
2013-04-17, 18:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Ok tack för svaret men det blir alltså lite "grisen i säcken" hur man än gör då?
Ja. Men det kan ju gå åt båda hållen.

Det är ju inte helt ovanligt att säg marknaden har panik alla säljer men att det lugnar sig över dagen och fyndköparna kommer in mot stängningen.

Om du då var en av de som paniksålde kansk du faktiskt fick bättre kurs vid börsens stängning än när du lade din köporder.

Köper du över flera tillfällen kommer du gissningsvis köpa både billigare och dyrare än vad du trodde och att det jämnar ut sig rätt bra. Skulle det vara så att börsen normalt säg stiger mot stängningen så har du ju samma effekt även den dagen du säljer så.

Vill du handla direkt så köp en ETF istället.

Jag vet inte om den här är utan hävstång:
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...rbookId=281533
Den är iaf billigare än:
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...rbookId=179768

Då får du betala en spread och en liten förvaltningsavgift istället vilket du kan slippa med fonderna som är helt gratis men du kan (bör kunna iaf) sälja och köpa när du vill (sålänge börsen är öppen och du har någon motpart att handla med.)
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-17 kl. 18:57.
Citera
2013-05-14, 10:47
Medlem
Verkar vara ett intressant alternativ, tack för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in