2013-04-17, 03:31
Medlem
Duckks avatar
Hej,

Har en diskmaskin från Bosch som är köpt för lite över ett år sedan. Den har fungerat felfritt fram till förra veckan då ett problem med felmeddelandet "E15" uppstod. Efter lite googlande lyckades jag få igång den genom att, tro det eller ej, bara luta den tillbaka ~45 grader.

Nyligen uppstod samma problem igen och jag löste det på samma sätt, men numera slår diskmaskinen ut jordfelsbrytaren några minuter efter att man slår igång den.

Någon som har en aning om vad felet kan bero på? Det vore guld!
Citera
2013-04-17, 04:05
Medlem
Nikkodemus91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Hej,

Har en diskmaskin från Bosch som är köpt för lite över ett år sedan. Den har fungerat felfritt fram till förra veckan då ett problem med felmeddelandet "E15" uppstod. Efter lite googlande lyckades jag få igång den genom att, tro det eller ej, bara luta den tillbaka ~45 grader.

Nyligen uppstod samma problem igen och jag löste det på samma sätt, men numera slår diskmaskinen ut jordfelsbrytaren några minuter efter att man slår igång den.

Någon som har en aning om vad felet kan bero på? Det vore guld!

Rensat alla filter och kollat att alla slangar är korrekt anslutna? är den kopplad med 220 eller trefas? om du har garanti kvar annars så skickar bosch ut en servicetekniker kostnadsfritt, om du bara hade 1 års garanti så skynda dej att ring bosch service eftersom de då var så kort tid sedan garantin gick ut. 0771-11 22 77
Citera
2013-04-17, 07:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Efter lite googlande lyckades jag få igång den genom att, tro det eller ej, bara luta den tillbaka ~45 grader.

Nyligen uppstod samma problem igen och jag löste det på samma sätt, men numera slår diskmaskinen ut jordfelsbrytaren några minuter efter att man slår igång den

När du lutar den bakåt så kan vatten rinna ut genom (bland annat) anslutningarna till övre spolarm. Detta vatten hamnar då på ställen det inte skall vara, och då drar jordfelsbrytaren eftersom *trumvirvel* du får ett jordfel.
Citera
2013-04-17, 07:17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
När du lutar den bakåt så kan vatten rinna ut genom (bland annat) anslutningarna till övre spolarm. Detta vatten hamnar då på ställen det inte skall vara, och då drar jordfelsbrytaren eftersom *trumvirvel* du får ett jordfel.

Nej, när man lutar försvinner felet. Jordfelet uppkommer efter några minuter. Låter som ett element som läcker. Alla andra funktioner blir strömsatta direkt när man startar.

Det kan inte rinna ut vatten för att man lutar maskinen bakåt. Då skulle det spruta rejält när systemet blev trycksatt.
Citera
2013-04-17, 08:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jordfelet uppkommer efter några minuter.

Ja, eftersom vatten läcker ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Låter som ett element som läcker.

Ja, om du öppnar bakstycken så kommer du sannolikt att finna vatten från antingen övre spolarm eller under filtertråget. Bägge dessa utgår ifrån att maskinen står i våg.

Jag har skruvat i ... ehm, "en och annan maskin" genom mina dar
Senast redigerad av EckiEcki 2013-04-17 kl. 08:26.
Citera
2013-04-17, 09:05
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, eftersom vatten läcker ut.

Ja, om du öppnar bakstycken så kommer du sannolikt att finna vatten från antingen övre spolarm eller under filtertråget. Bägge dessa utgår ifrån att maskinen står i våg.

Jag har skruvat i ... ehm, "en och annan maskin" genom mina dar
Tack så mycket för era svar! Ska först och främst kolla upp om garantin gäller fortfarande.

Om inte, är det här något jag, med tummen mitt i handen, klarar av? Du skulle inte försöka förklara något tydligare?

Stort tack igen!
Senast redigerad av Duckk 2013-04-17 kl. 09:54.
Citera
2013-04-17, 09:31
Medlem
Elfel på diskmaskiner i fuktiga kök är inte något man ska leka med. Skruva inte sönder bakstycken, utnyttja istället de te år som konsumentköplagen ger dig.
Citera
2013-04-17, 09:43
Medlem
1.Hur är diskmaskinen ansluten? Ligger den på en separat säkring med inget annat på? Säker på att du inte kopplat på något på samma grupp?
2. Jordfelsbrytaren ska skydda dig, att hålla på och försöka ta sig förbi problemet kan få ödesdigra konsekvenser.
Citera
2013-04-17, 09:47
Medlem
Håller med ovanstående om att konsumentköplagens tre år är mycket bättre alternativ.
Om du redan erkänner att du har tummen mitt i handen så är det ingen idé att ens försöka.
Citera
2013-04-17, 09:52
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Elfel på diskmaskiner i fuktiga kök är inte något man ska leka med. Skruva inte sönder bakstycken, utnyttja istället de te år som konsumentköplagen ger dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Håller med ovanstående om att konsumentköplagens tre år är mycket bättre alternativ.
Om du redan erkänner att du har tummen mitt i handen så är det ingen idé att ens försöka.
Täcker verkligen konsumentköplagen sådant här? Måste inte jag kunna bevisa att felet är ett fabriksfel? Det borde ju vara omöjligt, antar att det enda de kommet vilja är att sälja på mig någon dyr service för 800 kr / timmen.

Ska ta och ringa den om en liten stund.
Senast redigerad av Duckk 2013-04-17 kl. 09:57.
Citera
2013-04-17, 09:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Måste inte jag kunna bevisa att felet är ett fabriksfel?

Du har helt rätt, det blir upp till dig att bevisa att felet var urpsrungligt.

Däremot så kan du (om det var nyligen garantin gick ut) h tur att tillverkaren tar edt på goodwill.
Citera
2013-04-17, 21:54
Moderator
Gromguttens avatar
Hemelektronik -> Bostad

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto