• 1
  • 2
2013-04-16, 20:06
Medlem
DTWKs avatar
Som rubriken säger, hur ser vindögda/skelögda personer egentligen. Om ni förstår hur jag menar. Anpassar sig hjärnan till att ena ögat pekar åt skogen och använder då en annan del av näthinnan som "rakt fram" eller ser de två bilder, en med högerögat och en med vänster?

Lär ju finnas gott om vindögda personer på FB som har god insyn i frågan kan jag tänka
Citera
2013-04-16, 20:14
Medlem
En kompis till mig är vindögd. Han säger att det är ungefär som att hälla bearbaisås i ögonen och sen titta. Men vad vet jag
Citera
2013-04-16, 20:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag tror att dom flesta "vindögda" har ett dominant öga som tar över & står för det mesta av synen, medan det andra mest fladdrar runt.
Citera
2013-04-16, 20:15
Medlem
TheBluesBrothers avatar
"To prevent double vision from congenital and early childhood strabismus, the brain ignores the visual input from the misaligned eye, which typically leads to amblyopia or "lazy eye" in that eye."

http://www.allaboutvision.com/conditions/strabismus.htm
Citera
2013-04-16, 20:18
Medlem
DTWKs avatar
Så det är mer som att vara enögd, man tappar 3D funktionen och det andra ögat hänger bara på. Intressant
Citera
2013-04-16, 20:36
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
De "ser" bara med det ena ögat, det andra används till djupseende. (Gäller både vindöga och normala).
Citera
2013-04-16, 20:39
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
De "ser" bara med det ena ögat, det andra används till djupseende. (Gäller både vindöga och normala).
Jag ser iaf med båda ögonen. Kanske har något synfel jag oxå men om jag läser en text och stänger ena ögat kan jag fortsätta läsa oavsett vilket öga jag stängde...
Citera
2013-04-16, 20:48
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Jag ser iaf med båda ögonen. Kanske har något synfel jag oxå men om jag läser en text och stänger ena ögat kan jag fortsätta läsa oavsett vilket öga jag stängde...
Du anpassar troligen det "ickeseende" ögat.

Du kan testa vilket öga som är det dominanta;
http://petapixel.com/2012/06/05/a-qu...s-is-dominant/
Citera
2013-04-16, 20:54
Medlem
Jag skelar, för mig är det mest att jag har svårt att hålla fokus framförallt när jag är trött. Är jag dragen måste jag titta med ena ögat om jag håller på med mobilen annars ser jag 2 telefoner och 2 av alla bokstäver när jag smsar. 3D på bi fungerar inte heller riktigt som det ska.
Citera
2013-04-16, 21:05
Medlem
Har nedsatt syn på mitt ena öga vilket medför att viss vindögdhet och när jag ska koncentrera mig på ett nytt objekt (om jag exempelvis vrider huvudet) kan det ta en stund innan mitt sämre öga hänger med. Har dock aldrig lidit eller brytt mig om det. De enda gångerna jag över huvud taget tänker på det är när jag ska se genom en kikare och bilden delas upp så att jag ser starkt med mitt dominanta öga men mitt i allting kommer en svag bild från mitt sämre öga och blandar ihop sig i bilden. Detta löser jag bara genom att vicka lite på kikaren eller blunda med det sämre ögat. Kan se 3D filmer och har inga problem med djupseende.

Nu kan jag ju såklart inte jämföra med hur två väl fungerande ögon ser, men jag har aldrig haft problem. Jag får inte bli pilot, men det är väl i princip den enda bristen jag känner till i nuläget.
Citera
2013-04-16, 21:19
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Du anpassar troligen det "ickeseende" ögat.

Du kan testa vilket öga som är det dominanta;
http://petapixel.com/2012/06/05/a-qu...s-is-dominant/

Fan när jag tänker efter så visste jag ju faktiskt det där. Jag är högerögd.

Och jag måste därför titta med högerögat på mobilen när jag är skitfull... Hatar när andra har rätt...
Citera
2013-04-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
Jag skelar, för mig är det mest att jag har svårt att hålla fokus framförallt när jag är trött. Är jag dragen måste jag titta med ena ögat om jag håller på med mobilen annars ser jag 2 telefoner och 2 av alla bokstäver när jag smsar. 3D på bi fungerar inte heller riktigt som det ska.

Jag ser två telefoner när jag är dragen och inte fan är jag skelögd.

Om man blundar med sitt " riktiga öga", vad händer då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in