2013-04-16, 19:07
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Vet någon vart man kan köpa grindar? Alltså en grind som man kan montera i t.e.x dörröppningar? Eller om någon har ett gott råd angående något man själv kan bygga/använda?

Jag har två öppningar till ett rum, det ena är en vanlig dörröppning (utan dörr) och det andra bara en större öppning, ca 1,5 ggr större än en vanlig dörröppning.

Alla råd välkomna
Citera
2013-04-16, 19:09
Medlem
Mossilurs avatar
Prova söka på barngrind.
Citera
2013-04-16, 19:12
Medlem
Sereenas avatar
Vi använde alltid kompostgaller, dom passade perfekt i dörren och kunde byggas ihop till en hage åt valpar (och man kan bygga den så att den får ett "tak" som skydd mot fåglar). Behävde man för en större avgränsning så är det bara att sätta ihop några delar.
Citera
2013-04-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossilur
Prova söka på barngrind.

Ska kolla det, tack.
Citera
2013-04-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vi använde alltid kompostgaller, dom passade perfekt i dörren och kunde byggas ihop till en hage åt valpar (och man kan bygga den så att den får ett "tak" som skydd mot fåglar). Behävde man för en större avgränsning så är det bara att sätta ihop några delar.

Hur fäste du kompostgallret mot väggen/dörrkarmen då? Tror jag isåfall måste ha 2 till dörren och 3 till den större öppningen..
Citera
2013-04-16, 19:23
Medlem
Dom flesta barngrindarna jag såg via google är ganska dyra, dom här dessutom oftast spjälor med stora mellanrum. En av mina hundar är pytteliten och kommer igenom nästan allt
Citera
2013-04-16, 19:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Hur fäste du kompostgallret mot väggen/dörrkarmen då? Tror jag isåfall måste ha 2 till dörren och 3 till den större öppningen..

Vi satte 2st skruvkrokar (http://www.clasohlson.com/se/Pr212747000/Pr212747000) på varje sida om dörren, dom 2 på ena sidan nöp vi ihop lite så att dom fungerade som ett slags gångjärn, sen så hakade vi på grinden på andra sidan för att stänga den (satte krokarna så att dom bildade ett U, senare så satte vi ena som ett U och den andra åt andra håller så att det skulle bli svårare att öppna). På senare tid blev vi dock tvungna att sätta små karbinhakar för att hundarna lärde sig att lyfta den (rackarns kvicktänkta dom där jäkla pudlarna).
Citera
2013-04-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vi satte 2st skruvkrokar (http://www.clasohlson.com/se/Pr212747000/Pr212747000) på varje sida om dörren, dom 2 på ena sidan nöp vi ihop lite så att dom fungerade som ett slags gångjärn, sen så hakade vi på grinden på andra sidan för att stänga den (satte krokarna så att dom bildade ett U, senare så satte vi ena som ett U och den andra åt andra håller så att det skulle bli svårare att öppna). På senare tid blev vi dock tvungna att sätta små karbinhakar för att hundarna lärde sig att lyfta den (rackarns kvicktänkta dom där jäkla pudlarna).

Okej, det verkar ju relativt enkelt. Ska fundera på detta, det låter ju helt klart som det billigaste alternativet.
Tackar!
Citera
2013-04-16, 19:35
Medlem
8222s avatar
Jag har använt kompostgaller med gott resultat. Min hund kunde (kan) med lätthet hoppa över det om han verkligen ville, men jag tror att han blev rädd för gallret när det ramlade nån gång så han går aldrig närmare än två decimeter.

Gallret ställdes bara rakt över dörröppningen (vanligt standardmått, 90 cm eller vad det kan vara på dörröppningen och gallret standard lite bredare, kanske en meter).
Citera
2013-04-16, 21:12
Medlem
anoms avatar
nu vet jag inte hur mycket du vill lägga, eller vad du har för hund.
men IKEA har barngrindar som vi använder för hundarna på jobbet
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=barngrind
Citera
2013-04-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anom
nu vet jag inte hur mycket du vill lägga, eller vad du har för hund.
men IKEA har barngrindar som vi använder för hundarna på jobbet
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=barngrind

Problemet med den grinden på Ikea, är mellanrummet mellan spjälorna. Jag har tre hundar i olika storlekar och den minsta ser ut till att kunna ta sig igenom. Fast jag ska åka och kolla, jag behöver ju två så jag får jämföra priset med övriga alternativ.
Citera
2013-04-16, 22:05
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Problemet med den grinden på Ikea, är mellanrummet mellan spjälorna. Jag har tre hundar i olika storlekar och den minsta ser ut till att kunna ta sig igenom. Fast jag ska åka och kolla, jag behöver ju två så jag får jämföra priset med övriga alternativ.
Köp IKEAS persienn i metall för 125:- ta isär och fläta in lamellerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in