2013-04-16, 19:01
Medlem
Hej!

jag ska snart på rättegång angående mina iakttagelser av en misshandel som skedde mitt inne i stan.

Han som jag såg blev slagen av en mindre och yngre kille känner jag sen tidigare och vet att han är en värsting. (dömd för en massa skit och jag känner hans lillebror)

Jag vill alltså vittna anonymt ungefär, hade det varit möjligt?

I ett annat rum eller via telefon t.ex?

Kommer åklagaren eller han mannen som är målsägande få reda på vem jag är isåfall?

Jag vittnar för den åtalades parti alltså, eftersom jag såg honom bli puttad ett flertal gånger och det var ingen förutom jag och en annan som kunde intyga att det hände innan han slog till honom.
Citera
2013-04-16, 19:07
Medlem
Henssons avatar
svar JA, när dom "faller" blir allt offentligt och alla namn kommer synas i materialet...Du kan inte vittna anonymt i en rättegång...
Citera
2013-04-16, 19:08
Medlem
Repins avatar
Det går inte att vittna anonymt. Det har varit på förslag men avvisats eftersom anonyma vittnesmål inte anses förenligt med grundläggande rättssäkerhetsprinciper.
Citera
2013-04-16, 19:13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
Hej!

jag ska snart på rättegång angående mina iakttagelser av en misshandel som skedde mitt inne i stan.

Han som jag såg blev slagen av en mindre och yngre kille känner jag sen tidigare och vet att han är en värsting. (dömd för en massa skit och jag känner hans lillebror)

Jag vill alltså vittna anonymt ungefär, hade det varit möjligt?

I ett annat rum eller via telefon t.ex?

Kommer åklagaren eller han mannen som är målsägande få reda på vem jag är isåfall?

Jag vittnar för den åtalades parti alltså, eftersom jag såg honom bli puttad ett flertal gånger och det var ingen förutom jag och en annan som kunde intyga att det hände innan han slog till honom.
För att ditt vittnesmål ska kunna värderas så måste det bli känt vem du är, annars så kan åklagarsidan börja dra fram vittnen som såg lite av allt möjligt men som vill få vara anonyma. Att inte vittna anonymt är en del av rättssäkerheten i Sverige, att processen i domstolen ska vara så öppen som möjligt. Det närmaste är att i vissa situationer så behöver inte vittnet vara i samma rum som BO eller GM, men det är inte på något sätt anonymt.
Citera
Medlem
Asurmans avatar
Jag har för mig att du kan vittna anonymt under själva rättegången. Men efter alla papper släpps så kommer ditt namn stå med och exakt vad du sa under rättegången.
Citera
Medlem
Repins avatar
Det finns visserligen möjlighet till telefonförhör 5:10-11 RB.
Citat:
om någon som skall delta i sammanträdet känner påtaglig rädsla för att vara närvarande i rättssalen.

Jag skulle tro att detta undantag tillämpas mycket restriktivt.
Och, för att förtydliga: du är alltså inte anonym under ett telefonförhör.
Citera
2013-04-16, 19:20
Medlem
Jag måste alltså infinna mig och vittna offentligt under rättegången?
Citera
2013-04-16, 19:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ja. Och det kommer inte vara anonymt.
Citera
2013-04-16, 19:32
Medlem
fan va dåligt, hur blir de om jag bara skiter i rättegången då?

mitt polisförhör borde ju räcka ändå..

Om jag bara behöver betala en vite på 2000 enligt google och rättegången inte ställs in då, hade det funkat tror ni?
Citera
2013-04-16, 20:11
Medlem
Citat:
fan va dåligt, hur blir de om jag bara skiter i rättegången då?

mitt polisförhör borde ju räcka ändå..

Om jag bara behöver betala en vite på 2000 enligt google och rättegången inte ställs in då, hade det funkat tror ni?
Du har vittnesplikt om du ej är nära besläktad med den åtalade. Att ljuga i rätten är att begå mened och straffas enligt praxis med frihetsberövande påföljd.

Detta är självklart för mig, rättssäkerheten får ej urholkas. Civilkurage krävs däremot finns visst stöd för vittnen att tillgå.

denna länk finns kortfattad information om att vittna. Vitet du läst om (nämns även på länken) ges ut som följd av att du uteblir, det är ej ett alternativ till att närvara, du blir hämtad av polis för att delta i rättegången om du ej kommer frivilligt.
Senast redigerad av Moa- 2013-04-16 kl. 20:14. Anledning: Tillägg av länk
Citera
2013-04-16, 20:20
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Nja, du kan sitta i ett annat rum men din identitet blir inte okänd.
Citera
2013-04-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nja, du kan sitta i ett annat rum men din identitet blir inte okänd.
Om det finns särskilda skäl för ovanstående ja, huvudregeln är att vittnet skall befinna sig i rättssalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in