2013-04-16, 17:21
Medlem
bunkows avatar
Tjena, tänkte kolla lite här om någon har erfarenhet av detta som inträffat mig.
Jag var dum nog på fyllan och skulle snatta i en butik. värdet av varorna översteg 1000kr och det rubricerades som stöld... dom grep mig innan jag gått ut ur butiken precis innaför larmbågarna (alltså vid kassorna) där sedan vakten kom och hämtade mig.. så till mina funderingar, jag tog ju aldrig sakerna med mig ut ur butiken så kan dom då anklaga mig för stöld? det är polisanmält givetvis... hoppas ni förstår hur jag menar och kan komma med lite egna erfarenheter av ett likadant fall...

Mvh bunkow
Senast redigerad av bunkow 2013-04-16 kl. 17:21. Anledning: felstavning
Citera
2013-04-16, 17:24
Medlem
Hebrs avatar
Vad var det du baxade?

Hade du grejerna under jackan eller något? Klart att du kan hävda att du inte alls hade tänkt att sno prylarna, typ att du bara drev med en polare och skulle skoja lite.

Vad sa du till väktare och butikspersonal? Är du tidigare straffad?
Citera
2013-04-16, 17:27
Bannlyst
Att du var full gör ju inte saken bättre. Det minskar din trovärdighet, ditt minne kan även svikta när du dricker alkohol vilket verkligen inte heller är till din fördel. Klart de kan anklaga dig, sen är det upp till din advokat att bevisa motsatsen.

Erkände du uppvigelsen?
Citera
2013-04-16, 17:37
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubeGammon
Erkände du uppvigelsen?

Upp... vigelsen? Uppsåtet? Är det det du menar?
Citera
2013-04-16, 17:41
Medlem
bunkows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Vad var det du baxade?

Hade du grejerna under jackan eller något? Klart att du kan hävda att du inte alls hade tänkt att sno prylarna, typ att du bara drev med en polare och skulle skoja lite.

Vad sa du till väktare och butikspersonal? Är du tidigare straffad?

I jackfickan... vakterna ville inte lyssna på vad jag hade att säga, polisen låste in mig i fyllecell och sedan släppte dom mig med delgiven misstanke om stöld och lob, jag är dömd för 5 tidigare saker som inträffade för ca 4 år sedan
Citera
2013-04-16, 17:43
Medlem
bunkows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubeGammon

Erkände du?

Ja det gjorde jag ^^ men tror ni inte man kan dra till med något i stil med att jag erkände bara för att bli släppt och få det ur världen och bli släppt?
Citera
2013-04-16, 17:47
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunkow
I jackfickan... vakterna ville inte lyssna på vad jag hade att säga, polisen låste in mig i fyllecell och sedan släppte dom mig med delgiven misstanke om stöld och lob, jag är dömd för 5 tidigare saker som inträffade för ca 4 år sedan

Oavsett hur det ser ut i nuläget så är det enda du kan göra att neka, neka och neka. Att erkänna någonting kommer ändå inte att hjälpa dig. Säg att du ljög när du erkände bara för att du var lite full och inte insåg konsekvenserna med att ta på sig skulden för något som i själva verket bara var ett skämt med en kompis.

I praktiken så har väl inget brott begåtts förrän du lämnar butiken och faktiskt SNOR sakerna?
Citera
2013-04-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ja det gjorde jag ^^ men tror ni inte man kan dra till med något i stil med att jag erkände bara för att bli släppt och få det ur världen och bli släppt?

Du hann ju inte fullfölja brottet. Kan man bli åtalad för förberedelse till stöld? Kan det ställas utom rimligt tvivel att du hade för avsikt att stjäla? Tror du att ditt erkännande talar till din fördel?
Citera
2013-04-16, 17:51
Medlem
Citat:
Tjena, tänkte kolla lite här om någon har erfarenhet av detta som inträffat mig.
Jag var dum nog på fyllan och skulle snatta i en butik. värdet av varorna översteg 1000kr och det rubricerades som stöld... dom grep mig innan jag gått ut ur butiken precis innaför larmbågarna (alltså vid kassorna) där sedan vakten kom och hämtade mig.. så till mina funderingar, jag tog ju aldrig sakerna med mig ut ur butiken så kan dom då anklaga mig för stöld? det är polisanmält givetvis... hoppas ni förstår hur jag menar och kan komma med lite egna erfarenheter av ett likadant fall...

Mvh bunkow

Enligt ditt inlägg så rör det sig om varor värda över 1000:-, dvs det blir frågan om stöld och inte snatteri. Stöld är straffbart redan på försöksstadiet och envarsgripande kan göras.
Citera
2013-04-16, 17:52
Medlem
bunkows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Oavsett hur det ser ut i nuläget så är det enda du kan göra att neka, neka och neka. Att erkänna någonting kommer ändå inte att hjälpa dig. Säg att du ljög när du erkände bara för att du var lite full och inte insåg konsekvenserna med att ta på sig skulden för något som i själva verket bara var ett skämt med en kompis.

I praktiken så har väl inget brott begåtts förrän du lämnar butiken och faktiskt SNOR sakerna?

nej det är de jag med misstänker.. =)
Citera
2013-04-16, 17:52
Medlem
Citat:

Mvh bunkow

Hur långt ifrån larmbågarna var du? Satte du En fot utanför bågarna eller uppenbarligen tänkte lämna butiken med varorna så är det ett solklart fall utan diskussion. Hade du däremot blivit haffad inne i butiken långt ifrån kassorna, främst p.g.a. fylla med varor innanför jackan, så hade du förmodligen bara blivit tillsagd att lämna butiken. Värdet på varorna spelar inte alltid någon roll. Är brottet förberett på något sätt, t.ex. aluminiumfolie etc. så blir det ändå stöld även om varan inte skulle överstiga 5 kr. Jag är rädd att du får ta hela paketet med rättegång och en dom för snatteri eller stöld.
Citera
2013-04-16, 17:56
Medlem
oscarlundgrens avatar
Jag har en kompis som på fyllan gick in i en butik och stoppade en chokladkaka i jackfickan, utan att lämna butiken. Det blev rättegång och han fälldes. True story.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in