• 1
  • 2
2005-05-27, 13:54
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Allt med tonfisk är gott. Tonfisksallad, stekt tonfisk eller tonfiskmacka. MMMmmm.
Fast de är utrotningshotade och därmed omoraliskt att vräka i sig.
Citera
2005-05-27, 14:09
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Fast de är utrotningshotade och därmed omoraliskt att vräka i sig.

De gör dem bara godare.
Citera
2005-05-27, 14:24
Medlem
Villons avatar
*felpost*
Citera
2005-05-27, 14:33
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Alrunan >> borde det inte funka att köpa nån sån där färdig blandning wokgrönsaker om man har bråttom? De innehåller ju ungefär de där grejerna, förutom kikärtot kanske.
Jovisst de! Nöden har ju ingen lag. Ville bara inte uppmuntra till det.
Citera
2005-05-27, 18:17
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
Beror ju på i vilket sammanhang du vill ha det.

Att steka filén hel med lite vatten och grönsaksbuljong är kanon. Den tar jättemycket smak och blir krispig. Se till att inte ha för mycket vatten bara. Lite i taget är bäst. Går även att ha lite olja i pannan först och låta den få lite yta innan man har i lite vatten och en buljongtärning.

Nåt annat som är gott är att göra en gryta på färska grönsaker och kyckling filé i bitar. Jag brukar använda zucchini, broccoli, lök, chili, vitlök, morötter, majskorn (gärna den frysta sorten enligt mig), en burk bambuskott och kikärtor.

Låt kycklingen få bli nästan färdig i pannan sedan öser du ner grönsakerna. Tillsätt efter ett tag lite vatten och lägg på locket, så får broccolin jättefin färg och grönsakerna fräschar till sig. Mot slutet när grönsakerna har den konsistens du önskar så häll på en burk kokosmjölk (finns i olika fetthalt). Lite salt, peppar och paprikapulver och du är hemma. Gott med en klick sweet chilisås till.

Glömde en skvätt soja!
Citera
2005-05-27, 19:51
Medlem
Deannas avatar
Fisk! Som någon nämnde tonfisk, men sedan har vi ju alla torskfiskar så som kolja och hooki som är hyffsat fettsnåla. Laxfiskarna är ju nyttiga och innehåller nyttigt fett (typ lax, regnbåge och rödning).
Vill man lyxa till det så finns det ju en massa god, lite exklusivare, fisk.. jag har både hälleflundra och havskatt i min frys, kanongott!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in