2013-04-16, 11:05
Medlem
Vuxenporrs avatar
Med anledning av denna tråd och säkert hundra andra vill jag ställa en fråga till vi/dom kunnigare här på forumet:

NaNO3 finns i kryddhyllan. Hur omvandla detta till KNO3?
Regler: bara OTC material får användas, och helst inget frätande eller "misstänkt". Vi håller på att förlora en hel generation pyrotekniker och det går inte för sig!

Jag tänker mig att man på något sätt renar ut KCl ur seltin, ex via att först ta bort sulfatjonen genom svårlöslig Na2SO4, därefter standard rekristallisering där KCl faller ut. Har man väl ren KCl så är det enkelt att rekristallisera ut KNO3 efter nedkokning med NaNO3.

Tankar, input?
Citera
2013-04-16, 11:23
Medlem
BigIvars avatar
En tanke: Om det är slutprodukten som är intressant snarare än själva laborationen så kan man tänka sig att köpa kaliumnitrat istället för natriumnitrat.
Citera
2013-04-16, 11:32
Medlem
Vuxenporrs avatar
Vad tror du poängen med tråden är? Tonåringarna på forumet knappast valsa in på granngården, köpa KKP och hävda att de äger 500m^2 tomatodlingar. Det är mestadels ett tankeexperiment, vad gör man skiten träffar fläkten, om KKP och UniKa slutar säljas och granngården kanske pressas att bara sälja utblandat vattenpiss istället för mer koncentrerade gödningsmedel.

Att man kan få tag i KNO3 på andra ställen är Off Topic.
Citera
2013-04-16, 16:58
Medlem
Det blir ju inte så billigt att använda kaliumklorid från Seltin, kaliumsulfat däremot finns som konstgödsel säckvis. Då får man ut kaliumnitrat och natriumsulfat, om natrumsulfatet är svårlösligt som du säger så är det ju lätt att separera.

Fick dock en annan idé som inte på minsta sätt inkluderar några misstänkta ingredienser, är inte säker på att jag skulle göra det i praktiken, men man vet ju aldrig.

Anta att man tar en murbruksbalja av plast (finns billiga på lantmännen, rymmer ca 120 liter) och fyller den till ca 1/4 med ko/hästgödsel. Sen fyller man upp med vatten. Sen kopplar man in genomluftning från en (helst rätt kraftig) akvarieluftpump. Detta får stå och bubbla utomhus nånstans (tid?). Om jag förstått saken rätt borde det i gödslet befintliga kaliumet och ammoniaken genom nitrifikationsbakterier omvandlas till kaliumnitrat. Förr kokade man ju jorden som fanns under ladugårdar för att få salpeter, det tog dock lång tid för jorden att mättas med salpeter, jag tänkte att det kanske skulle gå fortare för nitrifikationen att ske om man lät den ske i vattenlösning under genomluftning.

Sen filtrerar man det hela och borde då ha en oren lösning av kaliumnitrat, som borde gå att rena på nåt sätt (i alla fall gjorde man det ju förr, så det borde gå). Gör man detta i stor skala kanske det är värt besväret? Det är ju inga dyra ingredienser i alla fall. Någon med kunskaper i bakteriell nedbrytning får gärna tala om om det skulle funka.
Citera
2013-05-02, 18:42
Medlem
Vuxenporrs avatar
Det är främst urean i pisset som blir omvandlat, så då kan man lika gärna inhandla urea, som bör finnas på lantmännen. Det hela måste ske under basiska förhållanden för att reaktion mellan mellansteget NO2 (nitrit) och ammoniak, som ger vatten och kvävgas, inte ska dominera. Alltså tillsätter man aska i gleggan.

Pisshögar är förvisso off topic, men intressanta. Jag tror det största problemet skulle bli att få tag på adekvat mängd aska, samt de stora vattenvolymer man måste hantera senare.

Vad gäller on-topic så har jag faktiskt jävligt svårt att komma på ett sätt man kan verifiera Na-halten och därmed produktens renhet. Flamtest har ju nackdelen att Na är så förbannat gult att det dominerar om det så finns i halten 1% bland kaliumsalt.

EDIT: köper man och renar kaliumsulfat så kan man ju lika gärna blanda det med kalksalpeter och be done with it.
Citera
2013-05-02, 21:20
Bannlyst
Gör svartkrut B istället (om det är svartkrut salpetern ska vara till). Det blir lite klenare och måste torkas väl och sedan förvaras i lufttäta burkar, men för övrigt fungerar det bra. I och med att salpetern är av sådan kvalitet att den ska gå att äta är den också väldigt lämpad till krut.

Man får ändra lite i receptet (ungefär):

Natriumnitrat 71
Träkol 15-16,5
Svavel 12-13,5

Citera
2013-05-02, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Vad tror du poängen med tråden är? Tonåringarna på forumet knappast valsa in på granngården, köpa KKP och hävda att de äger 500m^2 tomatodlingar. Det är mestadels ett tankeexperiment, vad gör man skiten träffar fläkten, om KKP och UniKa slutar säljas och granngården kanske pressas att bara sälja utblandat vattenpiss istället för mer koncentrerade gödningsmedel.

Lite OT, men jag knallade in på Granngården o köpte 50 kg NH4NO3 för typ 400 kr. När jag knallade ut med säcken så hörde jag att personalen snackade nått om bomber...

Sen blandade jag det med diesel o nitrometan, o förpackade det snyggt i 1 kg's påsar som jag klistrade en stor etikett "EXPLOSIVE" på. Så la jag det snyggt i en stor låda.

Sen kom pappa o hjälpte mig att städa upp hemma o han lämnade in allt till återvinningsgården. O det var tur, då jag ett par år senare hade husrannsakan av bl.a polisen. Hade de hittat det då, hade flera kvarter fått utrymmas...
Citera
2013-05-02, 22:12
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Lite OT, men jag knallade in på Granngården o köpte 50 kg NH4NO3 för typ 400 kr. När jag knallade ut med säcken så hörde jag att personalen snackade nått om bomber...

Sen blandade jag det med diesel o nitrometan, o förpackade det snyggt i 1 kg's påsar som jag klistrade en stor etikett "EXPLOSIVE" på. Så la jag det snyggt i en stor låda.

Sen kom pappa o hjälpte mig att städa upp hemma o han lämnade in allt till återvinningsgården. O det var tur, då jag ett par år senare hade husrannsakan av bl.a polisen. Hade de hittat det då, hade flera kvarter fått utrymmas...

fett OT. Dessutom gjorde psychopatic precis likadant på sin tid.
Citera
2013-05-03, 15:35
Medlem
slitavenburkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr

du borde undersöka möjligheten att utvinna kno3 ur An ist, det ger ett rent kno3 ! -inte svårt heller..
Citera
2013-05-03, 21:16
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitavenburka
du borde undersöka möjligheten att utvinna kno3 ur An ist, det ger ett rent kno3 ! -inte svårt heller..

Du behöver ett kaliumsalt för att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in