2013-04-15, 18:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Skall troligen bort i helgen på en grillfest och tänkte överraska med kalkonklubbor! Har någon en bra marinad man kan spetsa det med? Har några recpt som passar sig för kyckling och mer är söta förrätter än en huvudrätt. Alla tips är välkommna men jag ser gärna något örtigt
Citera
2013-04-15, 19:38
Medlem
klybans avatar
Tigersås är himla gott till detta.
Citera
2013-04-15, 20:49
Medlem
Kalkonlår är rejäla bitar, går inte att grilla hur som helst på en vanlig grill.
Kyckling är tom svårt.
Vill du ha en sötaktig marinad så kör på en tomat/honung/chilibaserad men tänk på att den inte får brännas innan dessa monsterklubbor är färdiga.
Citera
2013-04-15, 22:05
Medlem
DingusMcDucks avatar
Inget specifikt recept, men jag skulle rimma köttet ett tag med lite goda kryddor i rimlagen. Om du ska grilla, så kör indirekt värme tills köttet är klart och direkt värme på slutet för att få fin yta/knaprigt skinn.
Citera
2013-04-15, 23:06
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Inget specifikt recept, men jag skulle rimma köttet ett tag med lite goda kryddor i rimlagen. Om du ska grilla, så kör indirekt värme tills köttet är klart och direkt värme på slutet för att få fin yta/knaprigt skinn.

Det skulle man köra på med, samt röka lite. Har endast smakat rökt rimmad kalkonlårben tror jag och det har lite speciell smak
Citera
2013-04-15, 23:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Kalkonlår är rejäla bitar, går inte att grilla hur som helst på en vanlig grill.
Kyckling är tom svårt.
Vill du ha en sötaktig marinad så kör på en tomat/honung/chilibaserad men tänk på att den inte får brännas innan dessa monsterklubbor är färdiga.
Och jag som tänkte på en hel kalkon i min grill
Men mätte lite och insåg det skulle nog varit en 67cm för funka betydligt bättre.
Citera
2013-04-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och jag som tänkte på en hel kalkon i min grill
Men mätte lite och insåg det skulle nog varit en 67cm för funka betydligt bättre.
Funkar säkert om du är jätteduktig på att grilla och har en fin grill där indirekt grillning är möjlig samt 3-4 timmar på dig.
Citera
2013-04-16, 22:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Funkar säkert om du är jätteduktig på att grilla och har en fin grill där indirekt grillning är möjlig samt 3-4 timmar på dig.
Tid tar man sig.
Sen är nog höjden problem på en hel kalkon också, det är ju inga små bitar precis
Men nu när jag har en 57cm också, så ska jag i alla fall köra på en brisket i år.
Det har varit på agendan ett tag.

Tänkte på en rub funkar bra också.
Jag har en cajun rub som jag gör själv som är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in