2013-04-16, 10:25
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Så länge ljuset inte interagerar med atomer i BEC:et eller mediet; färdas det i vakuum eller "i materialet?" Jag vidhåller att så länge ljus färdas, så färdas det i c.

Du kanske vet att ljus bryts olika beroende på våglängd? Även det förklaras av interaktioner. För blått ljus har atomer större "cross section" än för rött ljus, något som helt enkelt innebär att blått ljus har större sannolikhet att interagera med atomerna. Fler interaktioner = upplevt lägre hastighet.

träffyta på svenska
Citera
2013-04-16, 12:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Så länge ljuset inte interagerar med atomer i BEC:et eller mediet; färdas det i vakuum eller "i materialet?" Jag vidhåller att så länge ljus färdas, så färdas det i c.

Du kanske vet att ljus bryts olika beroende på våglängd? Även det förklaras av interaktioner. För blått ljus har atomer större "cross section" än för rött ljus, något som helt enkelt innebär att blått ljus har större sannolikhet att interagera med atomerna. Fler interaktioner = upplevt lägre hastighet.
Okej, man kanske ska skilja på ljusets hastighet och fotonens. I så fall kan man säga att ljushastigheten t ex i en optisk fiber är kanske 0,7*c men att fotonerna när de väl rör sig gör det med c bara det att de gör små mikropauser för varje krock med någon atom. Alltså en ryckvis färd växlande mellan stillastående (egentligen icke existerande då fotoner väl inte kan stå stilla) och c som får ett medelvärde som blir den uppmätta ljushastigheten som är lägre än c i allt annat än vakuum.

Är det ett bättre synsätt? Jag hittade å andra sidan det här gamla svaret https://www.flashback.org/sp34495314 som snarare låter som att den enskilda fotonen faktiskt saktas ner men jag vet inte hur det är med den saken.
Citera
2013-04-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Okej, man kanske ska skilja på ljusets hastighet och fotonens. I så fall kan man säga att ljushastigheten t ex i en optisk fiber är kanske 0,7*c men att fotonerna när de väl rör sig gör det med c bara det att de gör små mikropauser för varje krock med någon atom. Alltså en ryckvis färd växlande mellan stillastående (egentligen icke existerande då fotoner väl inte kan stå stilla) och c som får ett medelvärde som blir den uppmätta ljushastigheten som är lägre än c i allt annat än vakuum.

Är det ett bättre synsätt? Jag hittade å andra sidan det här gamla svaret https://www.flashback.org/sp34495314 som snarare låter som att den enskilda fotonen faktiskt saktas ner men jag vet inte hur det är med den saken.
Jo, det låter som det rätta synsättet. Fotoner rör sig alltid med hastighet c, men pga. interaktion med atomer som tar tid blir den effektiva hastigheten lägre än c. Det finns ingenting (så vitt vi vet) som kan få en fri foton att färdas långsammare än c.

Mer direkt på trådstartens ämne, så håller jag med om att de situationer där materia accelereras mest i naturen borde vara vid extrema situationer som t.ex. vid en supernova, när en stjärna kollapsar till ett svart hål eller när något faller in mot ett (litet) svart hål.
Citera
2013-04-16, 15:05
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
träffyta på svenska
Ah, tack..

Citat:
Jo precis.

Citat:
Det låter som att någon tagit vågperspektivet och försökt göra en översättning därifrån till fotonperspektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard Feynman
We've been talking about light going through a vacuum, and then I had a rule about it reflected a certain amount when it goes through a shrinkage [spalt t.ex.] or when it comes of a surface, when it goes through a medium it gets slowed up and so on... these - it turns out - are not really the properties of light, it has to do with the properties of matter. You can't get reflection without having a piece of glass, it doesn't go slow unless it's in the glass. It really - as it turns out - is not going slower. [...] and I'll summarize; the most wonderful fact, is that light never goes anything, really - when you get down to it - except go in a vacuum from one place to the other. It's emitted by one atom or particle, and absorbed by another, and it never goes and gets slowed down or gets reflected.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in