Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Okej, man kanske ska skilja på ljusets hastighet och fotonens. I så fall kan man säga att ljushastigheten t ex i en optisk fiber är kanske 0,7*c men att fotonerna när de väl rör sig gör det med c bara det att de gör små mikropauser för varje krock med någon atom. Alltså en ryckvis färd växlande mellan stillastående (egentligen icke existerande då fotoner väl inte kan stå stilla) och c som får ett medelvärde som blir den uppmätta ljushastigheten som är lägre än c i allt annat än vakuum.
Är det ett bättre synsätt? Jag hittade å andra sidan det här gamla svaret
https://www.flashback.org/sp34495314 som snarare låter som att den enskilda fotonen faktiskt saktas ner men jag vet inte hur det är med den saken.
Jo, det låter som det rätta synsättet. Fotoner rör sig alltid med hastighet c, men pga. interaktion med atomer som tar tid blir den effektiva hastigheten lägre än c. Det finns ingenting (så vitt vi vet) som kan få en fri foton att färdas långsammare än c.
Mer direkt på trådstartens ämne, så håller jag med om att de situationer där materia accelereras mest i naturen borde vara vid extrema situationer som t.ex. vid en supernova, när en stjärna kollapsar till ett svart hål eller när något faller in mot ett (litet) svart hål.