2013-04-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Dess hastighet är konstant om jag inte misstar mig.

Nej ljushastigheten varierar med brytningsindex. Sin högsta hastighet har ljuset (liksom all elektromagnetisk strålning) i vakuum och det är denna hastighet som är konstant och brukar betecknas med "c".
Citera
2013-04-15, 21:35
Medlem
Partiklar i Partikelacceleratorer
Citera
2013-04-15, 21:54
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Nej ljushastigheten varierar med brytningsindex. Sin högsta hastighet har ljuset (liksom all elektromagnetisk strålning) i vakuum och det är denna hastighet som är konstant och brukar betecknas med "c".
Ljushastigheten varierar inte med någonting. Den är c i alla referensramar. Alla upplevda hastighetsförändringar beror på annat.
Citera
2013-04-15, 22:23
Medlem
GalFisks avatar
Högsta accelrationen torde vara massan i en supernovaexplosion, eller kanske massa som faller in i ett svart hål.
Citera
2013-04-15, 23:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Ljushastigheten varierar inte med någonting. Den är c i alla referensramar. Alla upplevda hastighetsförändringar beror på annat.
Njaäe, så är det väl ändå inte. Du skrev i en annan tråd detta svar https://www.flashback.org/sp37191115 men då gällde det att bromsa ljuset till stillastående. Den här artikeln handlar väl om samma princip antar jag fast ljuset då höll 60 km/h: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article264390.ece

Detta är ju lite speciella fenomen och jag vet inte om det finns något skäl att säga att det inte är ljusets verkliga hastighet eller vad du menar men när hastigheten sänks i mindre grad genom vanlig optisk täthet såsom i luft eller glas så måste det väl ändå vara frågan om äkta hastighetsändring.

I diamant är ljushastigheten lägre än halva den i luft, när fotonen lämnar diamanten ändras hastigheten på ingen tid alls till drygt den dubbla och det borde väl innebära oändlig acceleration. Eller tänker jag fel? Oändlig acceleration ska väl inte bryta mot varken trafikregler eller fysiska lagar då det rör sig om partiklar utan vilomassa.
Citera
2013-04-16, 00:12
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Njaäe, så är det väl ändå inte. Du skrev i en annan tråd detta svar https://www.flashback.org/sp37191115 men då gällde det att bromsa ljuset till stillastående. Den här artikeln handlar väl om samma princip antar jag fast ljuset då höll 60 km/h: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article264390.ece

Detta är ju lite speciella fenomen och jag vet inte om det finns något skäl att säga att det inte är ljusets verkliga hastighet eller vad du menar men när hastigheten sänks i mindre grad genom vanlig optisk täthet såsom i luft eller glas så måste det väl ändå vara frågan om äkta hastighetsändring.

I diamant är ljushastigheten lägre än halva den i luft, när fotonen lämnar diamanten ändras hastigheten på ingen tid alls till drygt den dubbla och det borde väl innebära oändlig acceleration. Eller tänker jag fel? Oändlig acceleration ska väl inte bryta mot varken trafikregler eller fysiska lagar då det rör sig om partiklar utan vilomassa.
Så som jag förstått det så är nedsaktningar av ljuset genom BECs också en upplevd effekt (eller så beror det på vilken hastighet man talar om, som Celeno är inne på). Ljuset - om det betraktas som en partikel - gör stopp längst sträckan i form av interaktioner med atomernas elektroner; vilket är varför atomtätheten spelar roll. Fler atomer ger fler interaktioner. Så länge ljuset färdas - dvs om vi bortser från interaktionerna - kan man däremot inte säga att det färdas annat än i c.

Som sagt, det går säkert att se på det på fler sätt; men när man talar om konstant ljushastighet i alla referensramar så menar man det som ett absolut uttalande - enligt min förståelse!
Citera
2013-04-16, 00:17
Medlem
Blommandagens avatar
Svaret på den ursprungliga frågan bör vara att det inte finns en gräns för hor stor acceleration man kan skapa, det går alltid att accelerera snabbare om man tillför mer energi. Vad jag vet iallfall.
Citera
2013-04-16, 00:57
Medlem
pension.raddares avatar
Citat:
Den högsta uppmätta vinkelaccelerationen under jorden var din f.d. svensklärare då denne började rotera i sin grav ikväll kl 23:32 och uppmättes till 299 792 458 radianer/s².

Vålnaden av din gamle fysiklärare undrar om jden startade i eller utanför legret? Ordet "genom" antyder att jden redan hade farten uppe vid inträdet i legret och då talar vi om hastighet och inte acceleration vilket gör ditt inlägg till OT men jag kanske misstolkat dig.

För övrigt efterfrågas som vanligt ett värde på den eventuella accelerationen samt en källa till ditt påstående.

Fel.
Jden kan ha klivit pp på sin ykel i ena sidan av legret och der accelererat pp i en hög hastghet tills han nrmar sig den andra sidan tav legret, förslagsvis porten till legret. Detta går alldeles tmrkt att benmna som "igenom".
Vrdet på denna acceleration torde drför vara omtbar då bara jden vet hr högt hans skrck går att meta. Kan d finna något sett att "falsifiera" min hypotessatsning? Förrtom då att gnlla på mitt språk.

För övrigt så roterar inte min svensklerare mer n något annat. Då min svenska håller ett adekvat språk och textformat.
Dock fngerar ej mitt skrivbord till fllo.
Citera
2013-04-16, 02:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Så som jag förstått det så är nedsaktningar av ljuset genom BECs också en upplevd effekt (eller så beror det på vilken hastighet man talar om, som Celeno är inne på). Ljuset - om det betraktas som en partikel - gör stopp längst sträckan i form av interaktioner med atomernas elektroner; vilket är varför atomtätheten spelar roll. Fler atomer ger fler interaktioner. Så länge ljuset färdas - dvs om vi bortser från interaktionerna - kan man däremot inte säga att det färdas annat än i c.

Som sagt, det går säkert att se på det på fler sätt; men när man talar om konstant ljushastighet i alla referensramar så menar man det som ett absolut uttalande - enligt min förståelse!
Nja, jag skulle inskränka mig till att säga att ljushastigheten i vakuum är konstant i alla referensramar men alltså bara i vakuum.
Citera
2013-04-16, 02:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pension.raddare
Fel.
Jden kan ha klivit pp på sin ykel i ena sidan av legret och der accelererat pp i en hög hastghet tills han nrmar sig den andra sidan tav legret, förslagsvis porten till legret. Detta går alldeles tmrkt att benmna som "igenom".
Vrdet på denna acceleration torde drför vara omtbar då bara jden vet hr högt hans skrck går att meta. Kan d finna något sett att "falsifiera" min hypotessatsning? Förrtom då att gnlla på mitt språk.

För övrigt så roterar inte min svensklerare mer n något annat. Då min svenska håller ett adekvat språk och textformat.
Dock fngerar ej mitt skrivbord till fllo.
Svårt att falsifiera något när du inte har angivit något värde. Som vanligt i vetenskapliga sammanhang så åligger det den som kommer med ett påstående att belägga sin tes, inte att den ska hållas för sann om ingen motbevisar den. Ditt drag.

Förresten så bör du smörja upp ditt skrivbord eller vad du nu skriver på.
Citera
2013-04-16, 02:17
Medlem
pension.raddares avatar
Citat:
Svårt att falsifiera något när du inte har angivit något värde. Som vanligt i vetenskapliga sammanhang så åligger det den som kommer med ett påstående att belägga sin tes, inte att den ska hållas för sann om ingen motbevisar den. Ditt drag.

Förresten så bör du smörja upp ditt skrivbord eller vad du nu skriver på.

Å mitt påstående r fortfarande att denna cykel-faktor genom lgret torde vara omtbart. Paniken denne jden knner över att cykla genom lgret borde leda till sådan friktion i dck, kedja och pedaler att dem borde brinna pp.
Kontentan av mitt stycke text r således att det r en omtbar testfaktor vi har framför oss.

Accelerationen påverkas dock mrkbart då nderlaget torde vara tav jord eller grs.
Kan d n motbevisa detta påstående?

ppsmörjning r på gång. Men behövs nog istllet ett nytt tangentbord.
Citera
2013-04-16, 03:31
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Nja, jag skulle inskränka mig till att säga att ljushastigheten i vakuum är konstant i alla referensramar men alltså bara i vakuum.
Så länge ljuset inte interagerar med atomer i BEC:et eller mediet; färdas det i vakuum eller "i materialet?" Jag vidhåller att så länge ljus färdas, så färdas det i c.

Du kanske vet att ljus bryts olika beroende på våglängd? Även det förklaras av interaktioner. För blått ljus har atomer större "cross section" än för rött ljus, något som helt enkelt innebär att blått ljus har större sannolikhet att interagera med atomerna. Fler interaktioner = upplevt lägre hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in