2013-04-15, 18:06
Medlem
annanmedlems avatar
Hej.

Jag bara undrar om Photo gallery använder eller kan använda någon databas för att lagra bilder?

Jag avinstallerade Messenger på syrrans mans dator och tog bort en del annat sådant livesmäck samtidigt däribland photo gallery.

Han menade att de inte använde det och hade bilderna sorterade i mappar i filsystemet men jag vill bara försäkra mig om att jag inte därigenom faktiskt tog bort några bilder också.

Bilderna ligger som vanliga filer men photo gallery håller koll på modifikationer man eventuellt har gjort på dem?

Jag antar att en avinstallation av photo gallery hur som helst inte skulle ta bort en sådan databas utan bara programdata och att en ominstallation av det skulle ta tillbaka möjligheten att se eventuella bilder som fanns _i_ photo gallery förutsatt att det fungerade med en databas.

Jag vill dock veta säkert så att de dels inte går miste om några bilder de har (de har en son också och det vore ju trist att förlora det eller semesterbilder) och att avinstallationen inte kan ha tagit bort något viktigt då jag var sugen på att köra en hårddiskkoll och defragmentera den också och jag ser defrag som point of last return eller vad man säger vad gäller att rädda eventuell data som försvann när jag avinstallerade programmet.

(Hur fungerar Windows sådana däringa återgångspunkter? Tar de bara tillbaka grejer som tillhör själva Windows eller även program eller kanske t.o.m. borttagna filer? Skrivs filerna som togs bort längst tillbaka i tiden över först?)

Jag är inte så insatt i Windows :/
Citera
2013-04-15, 23:26
Medlem
annanmedlems avatar
Amen? Ingen som vet hur photo gallery fungerar? Har det någon databas (visst hade det dragit in en massa studio och pyttemjuk sql server eller något?) som jag förstod det plockar det bara upp bilderna som ligger i Pictures men jag vill helst vara gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in