2013-04-15, 16:32
Medlem
sebban1990s avatar
Hej jag har 2 innekatter runt 1 års åldern och idag när jag kom hem från jobbet så mådde båda mina katter bra och det var inget speciellt med dem men en halvtimme efter att jag gått till gymmet så fann min flickvän som nyss kommit hem att min honkatt blivit av med hår på slutet av svansen och har röda märken i själva svanshuden.
Har dem ev vart i bråk mina två katter eller har hon orsakat detta själv?
Fundera starkt på att åka till veterinären och kolla upp detta men det kanske läker av sig själv och eftersom jag ej har någon försäkring på dem så vill jag helst kolla om någon annan haft samma problem med sin katt...
Mvh Sebastian
Citera
2013-04-15, 16:50
Medlem
Dom har möjligen bråkat, kanske att den andra katten har bitit tag i svansen.. eller också något farligt i erat hem..
Försök använda alsollösning o håll såret rent, men öppet så det får läka..
Citera
2013-04-15, 17:12
Medlem
Rivmärken eller..utslag?

Är ni säkra på att svansen var helt ok innan? Katten har inte verkat klia sig, ni har inte haft utslag, hon har inga andra hårlösa eller irriterade ställen?

Om det bara är vanliga rivsår går det att tvätta och hoppas att det läker bra. Pälsen växer ut.

Men, det här kan vara ringorm om det pågått lite längre tid och ni just märkt det. Ringorm är INTE kul att bli av med. Det kan också vara foderallergi, men det brukar visa sig som rätt karaktäristiska sår. Det här är förstås värsta tänkbara scenarion som kräver veterinärbesök, små rivsår är oftast ingen fara alls.
Citera
2013-04-15, 17:26
Medlem
Om det kommit på så kort tid så är det troligen så att de har bråkat,
försök att se till att katten inte slickar på såren på svansen - infektion. (kan vara svårt att hålla koll på katten om man inte har en krage till den)
Man bör väl också kolla upp om katten har ont "inuti" svansen, med tanke på att kanske kan ha hänt något med skelettet i svansen.
Man kan ju alltid ringa till en veterinär och rådfråga, sedan får ju du avgöra om du vill åka in med katten eller inte. de tar ju ingen extra avgift för rådfrågning per telefon
Citera
2013-04-15, 23:52
Medlem
Kanske fastnat under dörrkanten med sluttampen på svansen då de busat? Lätt hänt där dörren och väggen möts och den slår ihop lite om de är två.
Citera
2013-04-16, 04:56
Medlem
sebban1990s avatar
Det ser ut som rivsår men jag är osäker. jag ska ringa och rådfråga direkt efter jobbet idag och höra vad dem säger.
Jag tror dock att dem har bråkat eftersom jag inte har något speciellt farligt i hemmet.
Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in