2013-04-15, 05:29
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Vad har det för betydelse om man inte sköljer riset före innan man kokar det? Som det står på beskrivningen att man ska göra innan man kokar det.
Citera
2013-04-15, 05:33
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Vad har det för betydelse om man inte sköljer riset före innan man kokar det? Som det står på beskrivningen att man ska göra innan man kokar det.
Det blir lätt grötigt såvida det inte är ett paraboiled ris.
Citera
2013-04-15, 05:36
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Det blir lätt grötigt såvida det inte är ett paraboiled ris.

Jo det är parboiled. Så det går att äta då alltså?
Citera
2013-04-15, 05:39
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Morrison
Jo det är parboiled. Så det går att äta då alltså?
Jadå. Den främsta anledningen till att man sköljer ris är att få bort en del av stärkelsen så att riset inte klibbar, men med paraboiled ris så behövs det i regel inte.
Citera
2013-04-15, 06:09
Medlem
wire2s avatar
Ris bör alltid sköljas (även sallad, men det kanske är mer självklart)..! Tidigare förekom det att riset lades ut på vägarna för att torkas, trots att bilar o lastbilar körde över. Kanske inte förekommande nu....förhoppningsvis så tvättas riset innan det går på export. Men jag sköljer alltid....känns fräschare! Dessutom är det inte ovanligt att det kan följa med småstenar....kanske mer vanligt i råris. Råkade själv ut för detta på en restaurang, ingen kul upplevelse när man biter till.
Citera
2013-04-15, 08:29
Medlem
Alltså man ska alltid skölja ris, kolla på vattnet när du sköljer det så får du se hur smutsigt det är.
Citera
2013-04-15, 09:28
Medlem
Adonis.s avatar
Jag är en duktig jävel när det kommer till mat skall du veta och jag sköljer aldrig riset utan kokar det snarare som pasta ihop med smör och olivolja. Hehe! I´m the masterchef, baby!

Jag lärde mig tidigt att inte följa anvisningar på diverse matförpackningar. Våga prova att gå på magkänsla, funkar med kvinnor, funkar med mat då dessa näst intill alltid ger samma typ av njutning. Hehe!

Mat och kärlek hör ihop. Thats why I am the King of LOVE, baby! Hur som helst, prova mitt recept, du kommer inte bli besviken, vet vad jag pratar om.

Koka jasminris som pasta i 10 min ihop med olja och smör, och nå en obeskrivlig njutning. Spelar ingen roll ifall det mot förmodan skulle klibba, då slutresultatet överväger det mesta. Go for it, baby!

Lite skit rensar för övrigt alltid magen. Hehe!
Senast redigerad av Adonis. 2013-04-15 kl. 09:33.
Citera
2013-04-15, 09:40
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Jag är en duktig jävel när det kommer till mat skall du veta och jag sköljer aldrig riset utan kokar det snarare som pasta ihop med smör och olivolja. Hehe! I´m the masterchef, baby!

Jag lärde mig tidigt att inte följa anvisningar på diverse matförpackningar. Våga prova att gå på magkänsla, funkar med kvinnor, funkar med mat då dessa näst intill alltid ger samma typ av njutning. Hehe!

Mat och kärlek hör ihop. Thats why I am the King of LOVE, baby! Hur som helst, prova mitt recept, du kommer inte bli besviken, vet vad jag pratar om.

Koka jasminris som pasta i 10 min ihop med olja och smör, och nå en obeskrivlig njutning. Spelar ingen roll ifall det mot förmodan skulle klibba, då slutresultatet överväger det mesta. Go for it, baby!

Lite skit rensar för övrigt alltid magen. Hehe!

Tagga ner lite...!
Dina mattips låter hemska!
Citera
2013-04-15, 09:45
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Ris bör alltid sköljas (även sallad, men det kanske är mer självklart)..! Tidigare förekom det att riset lades ut på vägarna för att torkas, trots att bilar o lastbilar körde över. Kanske inte förekommande nu....förhoppningsvis så tvättas riset innan det går på export. Men jag sköljer alltid....känns fräschare! Dessutom är det inte ovanligt att det kan följa med småstenar....kanske mer vanligt i råris. Råkade själv ut för detta på en restaurang, ingen kul upplevelse när man biter till.

Det är fortfarande mycket vanligt att man lägger ut riset på vägarna för att torka. Så är man rädd om tänderna, bör man skölja riset som du säger.
Citera
2013-04-15, 09:49
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Tagga ner lite...!
Dina mattips låter hemska!

Skölj riset om det får dig att må bättre men förkasta inte mitt sätt att koka riset, då jag genom denna eminenta tillagningsmetod har fått många sköna donnor på fall. Hehe!

Kom ihåg, I am the king of Love, baby. Min matlagning är synonym med öm kärlek så tro mig när jag säger att du borde prova denna metod. Go for it, baby!

Du har inget att förlora, bara allt att vinna! Man måste som bekant våga vara öppen för något nytt.
Citera
2013-04-15, 10:16
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan555
Det är fortfarande mycket vanligt att man lägger ut riset på vägarna för att torka. Så är man rädd om tänderna, bör man skölja riset som du säger.

Problemet är att de riktigt små stenarna ser man ändå inte fast man sköljer (storlek som riskorn).....då måste man lägg ut riset på en talrik o rensa det innan man kokar det om man ska vara riktigt noga. Småstenarna följer troligtvis med från jorden när det skördas. Däremot får du smuts från vägarna om riset inte tvättas innan det skeppas (om man nu fortfarande hanterar o torkar riset på detta vis, dock så var det riktigt länge sedan jag såg det). Men jag tror exempelvis att Uncle Ben har bra koll på hanteringen o processernas olika steg. Deras varumärke är på tok för värdefullt! Däremot om du köper en stor säck, säg på 20 kg så kan du nog få med lite vad som helst. Eller är jag bara fördomsfull....
Citera
2013-04-15, 10:22
Medlem
slackergurus avatar
Konstigt att mitt ris alltid blir grötigt. Aldrig läst på förpackningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto