2013-04-14, 21:50
Medlem
JakeTheMusss avatar
Förr, när häxor och andra förlorade själar härjade fritt brukade man bränna dem på bål. Men vad vann man på att bränna de på ett bål för allmän beskådan?

Ponera att jag har fångat en kvinnlig häxa och tuttar på bålet, vad kommer ske? Kommer det sluta spöka på viden?

Tråden kan ses som tramsig, men frågan är intressant: Vad händer, ur ett ockult perspektiv när man bränner en häxa?
Citera
2013-04-14, 22:01
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Förr, när häxor och andra förlorade själar härjade fritt brukade man bränna dem på bål. Men vad vann man på att bränna de på ett bål för allmän beskådan?

Ponera att jag har fångat en kvinnlig häxa och tuttar på bålet, vad kommer ske? Kommer det sluta spöka på viden?

Tråden kan ses som tramsig, men frågan är intressant: Vad händer, ur ett ockult perspektiv när man bränner en häxa?
Om de gör sig av med häxan kan hon inte förtrolla folket längre.
Citera
2013-04-14, 22:03
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn

Plus att det sänder ett budskap till andra häxor: Våga inte använda er trolldom!
Citera
2013-04-14, 22:16
Medlem
Winbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn

Då kan det ju lika gärna halshugga henne, då har de ju gjort sig av med henne med.
Tror nog elden hade mer än att bara göra sig av med henne, något symboliskt.
Citera
2013-04-14, 22:46
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winbot
Då kan det ju lika gärna halshugga henne, då har de ju gjort sig av med henne med.
Tror nog elden hade mer än att bara göra sig av med henne, något symboliskt.
Jo, elden har nog ett symboliskt värde i sig. Att bränna någon är en praktiskt grej då det bara blir aska kvar, ingen behöver ta hand om ett lik och bli förtrollad.
Citera
2013-04-14, 22:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Straffet att brännas på bål är känt redan från antika källor. På medeltiden fick denna avrättningsmetod en religiös innebörd och blev vanlig som straff för just kätteri. Genom att bränna upp kropparna ansågs de dödsdömda nämligen gå miste om möjligheten att återuppstå på den yttersta dagen.
Långt ifrån alla som dömdes i häxprocesser brändes dock levande. Många halshöggs eller hängdes först, varpå kropparna brändes.
http://www.alltomhistoria.se/q-a/varfor-brandes-haxor-pa-bal/

Enligt wikipedia var det ytterst ovanligt att bränna levande "häxor" på bål i Sverige, vi halshögg dem tydligen först..
Citera
2013-04-15, 16:06
Medlem
Limberjs avatar
men dom hittade ju aldrig några riktiga häxor, eller hur? vare inte nåt att när man dränkte dom, om dom flöt så skulle det vara häxor, om dom drunknade så skulle det inte ha varit häxor?
samma med elden, vare inte ett slags test, eller tog dom bara nån random tjej å brände henne? :P
Citera
2013-04-19, 19:27
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss

De kvinnor som brändes på bål var inga häxor, utan kvinnor som av olika skäl ansågs som lämpliga OFFER för kyrkans lust att dana folket.
Citera
2013-04-19, 19:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
De kvinnor som brändes på bål var inga häxor, utan kvinnor som av olika skäl ansågs som lämpliga OFFER för kyrkans lust att dana folket.

Varför tror du det? Aldrig hört denna teori förut så en utveckling av dina argument vore intressant.
Citera
2013-04-19, 20:04
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför tror du det? Aldrig hört denna teori förut så en utveckling av dina argument vore intressant.

Det är klart att du hört den "teorin" förut, det finns en mängd litteratur där forskare försökt förstå dessa makabra "riter". Sedan är det en sak att forskare knappast särade på offer som bestod av olyckliga kvinnor som råkade "passa in" i mönstret och faktiska häxor.

Däremot om du ber mig att "bevisa" att alla de kvinnor som miste livet var just vanliga kvinnor och inte häxor, eller för den delen försöka "bevisa" att det överhuvudtaget funnits/finns häxor så har du mig snällt sittande på pottkanten.

Det enda jag kan göra är att dela med mig av de erfarenheter/kunskaper jag själv har i frågan.

Då menar jag erfarenheter/kunskaper om VAD en faktisk häxa är.
Citera
2013-04-19, 20:37
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Hur förklarar du kvinnobränning där kyrkan saknade mak?
Citera
2013-04-19, 21:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det är klart att du hört den "teorin" förut, det finns en mängd litteratur där forskare försökt förstå dessa makabra "riter". Sedan är det en sak att forskare knappast särade på offer som bestod av olyckliga kvinnor som råkade "passa in" i mönstret och faktiska häxor.

Däremot om du ber mig att "bevisa" att alla de kvinnor som miste livet var just vanliga kvinnor och inte häxor, eller för den delen försöka "bevisa" att det överhuvudtaget funnits/finns häxor så har du mig snällt sittande på pottkanten.

Det enda jag kan göra är att dela med mig av de erfarenheter/kunskaper jag själv har i frågan.

Då menar jag erfarenheter/kunskaper om VAD en faktisk häxa är.

Jag tror jag missförstod dig.. Ber om ursäkt! Vet fan inte hur...det var pratet om kyrkan och ordvalet offer som fick mig att studsa.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2013-04-19 kl. 21:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in