2013-04-14, 16:59
Medlem
Azarins avatar
Jag har hållit på och jävlats med detta i helgen och har nu gett upp och hoppas att någon här kan hjälpa mig

Grejjerna jag vill ska funka med varandra är följande:

Hemmabiosystem LG HX46RN http://www.lg.com/se/hemmabio/lg-HX46RN
40" LED TV Samsung UE40D5004BW http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE40D5004BWXXE

Har även en digitalbox från Viasat som ska med på ett hörn. Denna är utan optisk ljudutgång och är kopplad med HDMI till TV:n.

Problemet är att jag inte lyckas få ut ljudet via hemmabiosystemet, utan endast via tvn:s högtalare.
Det går en HDMI-kabel från hemmabion till TV:n, och som jag förstått det så ska även ljudet tillbaks till hemmabion via en separat kabel eftersom TV:n saknar ARC.

Då tv:n saknar optisk ljudutgång så tänkte jag att det går väl att dra en 3,5mm->2xRCA-kabel från hörlursutgången bak på tvn till inputen bak på hemmabiosystemet men jag lyckas fan inte få till något ljud ändå.

Kopplar man in hörlurarna i uttaget bak på tvn så hör man ljud, så det är inte hörlursuttaget som är kasst.

Måste man göra någon inställning i hemmabiosystemet för att välja vilken ingång den ska ta in ljudet från när man tar in via RCA? Isf borde det väl vara AUX och det är knäpptyst.

Så här är min nuvarande koppling:

Hemmabiosystem med HDMI till TV
Digitalbox från Viasat med HDMI till TV

Hur får jag till ljudjävlahelvetet?

Tack på förhand
/En upprörd herre
Citera
2013-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarin
Jag har hållit på och jävlats med detta i helgen och har nu gett upp och hoppas att någon här kan hjälpa mig

Grejjerna jag vill ska funka med varandra är följande:

Hemmabiosystem LG HX46RN http://www.lg.com/se/hemmabio/lg-HX46RN
40" LED TV Samsung UE40D5004BW http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE40D5004BWXXE

Har även en digitalbox från Viasat som ska med på ett hörn. Denna är utan optisk ljudutgång och är kopplad med HDMI till TV:n.

Problemet är att jag inte lyckas få ut ljudet via hemmabiosystemet, utan endast via tvn:s högtalare.
Det går en HDMI-kabel från hemmabion till TV:n, och som jag förstått det så ska även ljudet tillbaks till hemmabion via en separat kabel eftersom TV:n saknar ARC.

Då tv:n saknar optisk ljudutgång så tänkte jag att det går väl att dra en 3,5mm->2xRCA-kabel från hörlursutgången bak på tvn till inputen bak på hemmabiosystemet men jag lyckas fan inte få till något ljud ändå.

Kopplar man in hörlurarna i uttaget bak på tvn så hör man ljud, så det är inte hörlursuttaget som är kasst.

Måste man göra någon inställning i hemmabiosystemet för att välja vilken ingång den ska ta in ljudet från när man tar in via RCA? Isf borde det väl vara AUX och det är knäpptyst.

Så här är min nuvarande koppling:

Hemmabiosystem med HDMI till TV
Digitalbox från Viasat med HDMI till TV

Hur får jag till ljudjävlahelvetet?

Tack på förhand
/En upprörd herre

Pröva digitalbox till receiver sedan receiver till tv ?

scoob
Senast redigerad av scoob 2013-04-14 kl. 19:50.
Citera
2013-04-14, 22:58
Medlem
Azarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoob

scoob

Med RCA-kablar?
Citera
2013-04-15, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoob

scoob

Receivern saknar HDMI-ingång.

Som jag ser det har du kopplat precis som jag skulle gjort, med digitalboxen --> Tvn via Hdmi, och sen TVn --> Hembiosystemet via hörlursjacket. Det blir förstås inte "äkta" 5.1 ljud eftersom hörlursuttaget är en stereoutgång, med en stereosignal som sen mixas ut i 5 högtalare. Nu är det väl inte jättevanligt att TV-sändningar har "äkta" surroundljud, men det förekommer definitivt.

Men det fungerar alltså inte, märkligt. Jag såg att det fanns en 3,5mm ingång på receivern också, prova med en 3,5mm --> 3,5mm kabel på den ingången...? Det här förutsätter ju att det är något fel på den andra ingången, och det verkar ju i och för sig osannolikt. Men testa. Då får du ju ställa om till "Portable" som aktiv ingång på receivern förstås.

Hoppas det löser sig!
Citera
2013-04-15, 12:43
Medlem
Samma historia om o om igen.
Hade du köpt lite dyrare saker med HDMI ingångar hade problemet varit löst.

Men slösa en hel helg och dessutom aldrig nånsin få en bra koppling är kanske billigare än att lägga ut
500:- mer och slippa alla problem.
Citera
2013-04-15, 19:53
Medlem
Azarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Samma historia om o om igen.
Hade du köpt lite dyrare saker med HDMI ingångar hade problemet varit löst.

Men slösa en hel helg och dessutom aldrig nånsin få en bra koppling är kanske billigare än att lägga ut
500:- mer och slippa alla problem.

Och där kom pekpinnen flygande från någon besserwisser! Det var väntat

Då det inte är jag som ska ha detta, utan mina föräldrar så kändes det inte aktuellt att försöka få dom att byta ut deras TV som de hade sedan tidigare. Så en femhundring till hade inte räckt på långa vägar.

Och det som de var ute efter var en Blurayspelare och lite mer ljud än de inbyggda högtalarna i TV:n, därav denna lösning.

Men tack för ett väldigt kreativt och hjälpande svar herr Lowtech.
Senast redigerad av Azarin 2013-04-15 kl. 19:55.
Citera
2013-04-15, 19:54
Medlem
Azarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleengstrom
Receivern saknar HDMI-ingång.

Som jag ser det har du kopplat precis som jag skulle gjort, med digitalboxen --> Tvn via Hdmi, och sen TVn --> Hembiosystemet via hörlursjacket. Det blir förstås inte "äkta" 5.1 ljud eftersom hörlursuttaget är en stereoutgång, med en stereosignal som sen mixas ut i 5 högtalare. Nu är det väl inte jättevanligt att TV-sändningar har "äkta" surroundljud, men det förekommer definitivt.

Men det fungerar alltså inte, märkligt. Jag såg att det fanns en 3,5mm ingång på receivern också, prova med en 3,5mm --> 3,5mm kabel på den ingången...? Det här förutsätter ju att det är något fel på den andra ingången, och det verkar ju i och för sig osannolikt. Men testa. Då får du ju ställa om till "Portable" som aktiv ingång på receivern förstås.

Hoppas det löser sig!

Tack för detta! Ska prova det senare när tid finnes
Citera
2013-04-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarin
Och där kom pekpinnen flygande från någon besserwisser! Det var väntat

Då det inte är jag som ska ha detta, utan mina föräldrar så kändes det inte aktuellt att försöka få dom att byta ut deras TV som de hade sedan tidigare. Så en femhundring till hade inte räckt på långa vägar.

Och det som de var ute efter var en Blurayspelare och lite mer ljud än de inbyggda högtalarna i TV:n, därav denna lösning.

Men tack för ett väldigt kreativt och hjälpande svar herr Lowtech.

En 500ing hade räckt till ett ljudsystem med HDMI ingång och hade du inte haft dessa problem.
Som sagt detta problem dyker upp var o varannan vecka med folk som har köpt ljudsystem och sen efteråt inte kan koppla in allt som dom ville.

Vet inte om det är speciellt besserwissigt att tycka man borde kolla upp sakerna innan man köper dom. Är väll ganska normalt beteende så vitt jag vet.

Men visst sätter man ribban under marken så är väll det mesta besserwissigt.
Citera
2013-04-16, 16:55
Medlem
Azarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
En 500ing hade räckt till ett ljudsystem med HDMI ingång och hade du inte haft dessa problem.
Som sagt detta problem dyker upp var o varannan vecka med folk som har köpt ljudsystem och sen efteråt inte kan koppla in allt som dom ville.

Vet inte om det är speciellt besserwissigt att tycka man borde kolla upp sakerna innan man köper dom. Är väll ganska normalt beteende så vitt jag vet.

Men visst sätter man ribban under marken så är väll det mesta besserwissigt.

Nu behöver jag inte koppla in allt möjligt, utan endast få ut ljudet från tvn i hemmabiosystemet och det borde gå att lösa även med detta system. Det spelar ingen som helst roll om det är via 3,5mm kabel som Olle tipsade om.

Och ribban är satt efter behov och intresse då det enda som önskas är en blurayspelare och bättre ljud än tvns högtalare. Och för 990 kr verkade det vara ett bra köp med tanke på detta.

Men men, jag ska ta nya tag och prova lite mer sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in