2013-04-13, 22:46
Medlem
Tja..

Nu är det så att jag ska välja min utbildning, och jag snittar på cirkus 19.5.

Jag skulle gärna läsa något som innehåller en del ekonomi, och lite inslag av annat som t.ex. tekniska ämnen. Dock förstår jag inte svårigheten av kurserna som visas. På Karlstads Universitet finns det en utbildning som jag kan komma in på med mina poäng. Känns dock som att Karlstad ligger lite väl lågt i rankingen (på några sidor jag kikat på), men det är för svårt att komma in på andra skolor som t.ex. KTH, Chalmers eller Lund där de snittar på runt 21.5...

Tänkte bara fråga lite om utbildningen där om det finns någon som har lite erfarenhet.
  • Är de naturvetenskapliga ämnena väldigt avancerade?
  • Hur är universitetet? Lätt att få högbetalda jobb i framtiden?
  • Hur är studentlivet där?

Jag fick MVG i Fysik A samt kommer nog landa på VG i Fysik B. Ligger hyfsat till i matematikkurserna också. Tror ni att jag kommer ha problem med att studera en sådan utbildning? Är väldigt osäker på mig själv..

F.Ö kan ni kika igenom utbildningen här:
http://www.kau.se/utbildning/program/TACBR-INEK/civilingenjor-industriell-ekonomi

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2013-04-13, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paezy
Jag fick MVG i Fysik A samt kommer nog landa på VG i Fysik B. Ligger hyfsat till i matematikkurserna också. Tror ni att jag kommer ha problem med att studera en sådan utbildning? Är väldigt osäker på mig själv..
Sköter du plugget så kommer det gå galant. Oroa dig inte.

Resten kan jag inte svara på. Förutom att Karlstad är en riktigt tråkig stad som inger en full av förtvivlan och djupa depressioner.
Citera
2013-04-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wruh
Sköter du plugget så kommer det gå galant. Oroa dig inte.

Resten kan jag inte svara på. Förutom att Karlstad är en riktigt tråkig stad som inger en full av förtvivlan och djupa depressioner.

Haha låter ju hur kul som helst..
Citera
2013-04-14, 14:45
Medlem
Finns det fler som kan ge mig råd? Hur bra kan min framtid bli om jag läser detta program på KU? Kan ni hjälpa mig så skulle jag bli väldigt tacksam, har världens ångest nu och vet inte vad jag ska göra..
Citera
2013-04-14, 14:53
Medlem
Jag hade valt Luleå före Karlstad alla dagar i veckan. Kommer du inte in på CTH, KTH, LiTH eller LTH skulle jag rekommendera LTU. LTU:s I-program samarbetar med I-programmen från de fyra stora skolorna och bör ses som ett självklart femte alternativ då det gäller I.
Citera
2013-04-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Jag hade valt Luleå före Karlstad alla dagar i veckan. Kommer du inte in på CTH, KTH, LiTH eller LTH skulle jag rekommendera LTU. LTU:s I-program samarbetar med I-programmen från de fyra stora skolorna och bör ses som ett självklart femte alternativ då det gäller I.

Men det skumma är, kikar på rankingar osv och t.ex. Luleå ligger högre upp än Karlstad. Men Karlstad har 18.5 i intag förra året när LTU ligger på 13.47.. Den där siffran gör mig lite nervös alltså
Citera
2013-04-14, 17:20
Medlem
Citat:
Men det skumma är, kikar på rankingar osv och t.ex. Luleå ligger högre upp än Karlstad. Men Karlstad har 18.5 i intag förra året när LTU ligger på 13.47.. Den där siffran gör mig lite nervös alltså

Antagligen är LTU:s geografiska lokalisering orsaken till detta då deras indek utbildning i princip är i i nivå med LiTH/LTH/KTH/CTH.
Citera
2013-04-14, 19:54
Medlem
viwil001s avatar
Vad jag undrar är varför du är så insnöad på industriell ekonomi? Om det är ekonomi och teknik du är ute efter finns det andra mycket bättre gångvägar än I på KaU, t.ex. maskin på någon av de 4 stora eller typ det här + master. Dessutom är I de tre första åren tekniska ämnen med lite inslag av ekonomi, inte tvärt om. Vill du ha ekonomi + teknik så tipsar jag om en ekonomi kandidat där du väljer till lite relevanta teknikkurser alternativt systemvetenskap.
Citera
2013-04-15, 00:42
Medlem
Blev Civ.ing på uppsala som 1a hand och KTH som andra. Skippade IE om någon vill veta
Citera
2013-04-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Vad jag undrar är varför du är så insnöad på industriell ekonomi? Om det är ekonomi och teknik du är ute efter finns det andra mycket bättre gångvägar än I på KaU, t.ex. maskin på någon av de 4 stora eller typ det här + master. Dessutom är I de tre första åren tekniska ämnen med lite inslag av ekonomi, inte tvärt om. Vill du ha ekonomi + teknik så tipsar jag om en ekonomi kandidat där du väljer till lite relevanta teknikkurser alternativt systemvetenskap.

Den utbildningen du länkade kräver mer poäng än vad jag har/kommer få. De utbildningarna jag sökte kräver 19.5 eller mindre, så jag har väl hyfsat bra chans att komma in. Hoppas att de inte höjer för mycket till nästa läsår
Citera
2013-04-15, 09:21
Medlem
Citat:
Blev Civ.ing på uppsala som 1a hand och KTH som andra. Skippade IE om någon vill veta

Väldigt dumt val om det är IE du vill läsa.

Hur du är som person är helt avgörande för hur dom kommer lyckas, oavsett om du har läst i Karlstad, Luleå eller i Lund. Är du driven, framåt och har en bra personlighet spelar det ingen roll om du har läst i Karlstad (som dessutom håller en hög klass, och de flesta studenter trivs där väldigt bra).

Om du är dryg, lat och kass i övrigt kommer du inte hjälpa om du läst på chalmers.
Citera
2013-04-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notebook
Väldigt dumt val om det är IE du vill läsa.

Hur du är som person är helt avgörande för hur dom kommer lyckas, oavsett om du har läst i Karlstad, Luleå eller i Lund. Är du driven, framåt och har en bra personlighet spelar det ingen roll om du har läst i Karlstad (som dessutom håller en hög klass, och de flesta studenter trivs där väldigt bra).

Om du är dryg, lat och kass i övrigt kommer du inte hjälpa om du läst på chalmers.
Visst kan man lyckas oavsett lärosäte och jag håller absolut med om att ens personlighet är mycket viktigt. Att säga att att det inte spelar någon roll var man studerat är dock fel. Ett mer välrenommerat lärosäte kan öppna dörrar som hålls stängda för samma person från Karlstads universitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in