2013-04-13, 22:46
Medlem
SchackMatts avatar
Gissar på att detta har diskuterats tidigare, men jag sökte en smula utan att finna någonting relevant.

Det förekommer nästan dagligen (ibland flera gånger per dag) trådar skapade av nya användare i underforumet Poker, spel och dobbel. Trådarna består enbart av affiliatelänkspam (referrallänkar).

Moderatorerna tar bort dessa inlägg ganska snabbt. Jag har sällan sett trådarna vara kvar längre än ett par timmar. Detta är dock länge nog för att spammandet ska vara lönsamt. Det kostar ingenting annat än tid (ett par minuter) att spamma och får affiliaten bara en kund per post är det absolut värt att fortsätta.

Vore det möjligt att förhindra användare som har varit registrerade färre än X dagar och/eller har färre än Y inlägg att posta inlägg med länkar?

Ett exempel vore att en användare måste ha varit medlem 20 dagar och ha minst 10 inlägg, men det är en fin balansgång. Jag har sett liknande krav på andra forum så gott som tillintetgöra affiliatespam utan att ha en märkbart negativ inverkan på legitima användare.

Jag ser tre risker att ta hänsyn till:

1. Användare skapas och postar meningslösa inlägg bara för att nå Y inom X dagar, men effektiv tillämpning av 0.03 (vilket förekommer i Poker, spel och dobbel) renderar det en ganska tidskrävande process för spammaren. Att skriva meningsfulla inlägg tar längre tid.

2. Jag är medveten om att HXXP istället för HTTP och andra metoder kommer att förekomma istället, men dessa kräver i de flesta fall att användaren själv ändrar någonting i länken för att göra den användbar vilket renderar markant färre klick och gör affiliatespam betydligt mer besvärligt.

3. Nya användare klagar över att de inte kan posta inlägg innehållandes länkar. Detta ser jag dock som ett nödvändigt ont.

Den föreslagna funktionen skulle sannolikt vara till nytta även i andra underforum.
Citera
2013-04-13, 23:18
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Gissar på att detta har diskuterats tidigare, men jag sökte en smula utan att finna någonting relevant.

Det förekommer nästan dagligen (ibland flera gånger per dag) trådar skapade av nya användare i underforumet Poker, spel och dobbel. Trådarna består enbart av affiliatelänkspam (referrallänkar).

Moderatorerna tar bort dessa inlägg ganska snabbt. Jag har sällan sett trådarna vara kvar längre än ett par timmar. Detta är dock länge nog för att spammandet ska vara lönsamt. Det kostar ingenting annat än tid (ett par minuter) att spamma och får affiliaten bara en kund per post är det absolut värt att fortsätta.

Vore det möjligt att förhindra användare som har varit registrerade färre än X dagar och/eller har färre än Y inlägg att posta inlägg med länkar?

Ett exempel vore att en användare måste ha varit medlem 20 dagar och ha minst 10 inlägg, men det är en fin balansgång. Jag har sett liknande krav på andra forum så gott som tillintetgöra affiliatespam utan att ha en märkbart negativ inverkan på legitima användare.

Jag ser tre risker att ta hänsyn till:

Den föreslagna funktionen skulle sannolikt vara till nytta även i andra underforum.
Nackdelarna är större än fördelarna när det gäller begränsningar i postandet av länkar för nya medlemmar. Det absolut bästa man kan göra är att RP:a och inte svara/citera spammet, och inte klicka på länkarna.
Citera
2013-04-22, 12:33
Medlem
Germanias avatar
Men det går ju införa i avdelningar som är särskilt drabbade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in