Willy Silberstein har numer en firma för medieträning. Så med sin samlade erfarenhet av att granska politiker och företag bland annat på SR undervisar nu Silberstein i hur man bäst svarar/undviker avslöjande frågor från journalister.
"Inför varje medieträning tar jag fram skräddarsydda frågor som kan dyka upp just för ditt det företag eller organisation."
Nyligen kom ett mail från en glad klient:
Hej Willy!
Fick igår en hel del nytta av det jag lärde mig av dig, såväl lokalradio som lokalpress var intresserade av vad som hände på XX…
Tänkte bara tacka för utbildningen – vi hade tränat på exakt rätt saker!
Lite bakgrund:
En annan ledande judisk aktör som länge verkat på Ekot är Willy Silberstein.
"Jag känner mig väldigt judisk", yttrade han i en intervju i tidningen Journalisten (8-14 maj-2001).
Willy Silberstein, sionistisk jude med mycket inflytande inom Sveriges Radios nyhetskanal. Tidigare mycket aktiv inom "Menorah", organ för Förenade Israelinsamlingen.
På Ekot är Willy Silberstein sedan september 2003 SR Ekots utrikeschef.
Willy Silberstein var dessförinnan korrespondent för EU i Bryssel 1999-2003, och från Bryssel har man kunnat höra denne sionistiske aktör kommentera det av sionister orkestrerade kriget mot Irak 2003.
Men redan innan dess har denne jude haft den tunga posten som Ekots inrikeschef och producent (en post hans syster Margit Silberstein nu behärskar). Således absoluta topp-positioner inom det radioburna nyhetsmediet behärskade av en sionistisk jude.
Silberstein har också varit ekonomijournalist på P1 och tillhört radions kulturredaktion. Förutom radion har Willy Silberstein även lång erfarenhet som svensk inrikespolitisk reporter från flera medier.
Radio Islam har tidigare berättat att Willy Silberstein i april 1994 tillträde som ny samhällsredaktionschef på Expressen 1994-1996, en tidning som då stod under den judiske dåvarande chefredaktören Olle Wästberg (från den judiska klanen Hirsch). Silberstein har tidigare också arbetat på Svenska Dagbladet.
Willy Silberstein är en öppen vän till Israel och har tidigare tillhört redaktionen för tidskriften "Menorah", organ för Förenade Israelinsamlingen och där han under 1970- och 1980-talen skrev en mängd artiklar.
"Israel behöver all PR man kan få. Det gäller att ta vara på de chanser som bjuds."
- Willy Silberstein i en artikel i Menorah, nr.3-1978.
Willy Silberstein är också regelbunden skribent i Judisk Krönika (exempelvis Judisk Krönika, nr.1-1982).
I Judisk Krönika, nr.2-1979, intervjuar Silberstein för Judisk Krönikas räkning den israeliske ambassadören i Stockholm, Mordecai Kidron, den sionistiska statens representant i Sverige. Kidron hyllar förstås tidskriften Judisk Krönika och understryker att "Judisk Krönika behövs i den svenska pressfloran, för att bidra till saklig information och debatt" om Israel och sionismen.
Willy medverkade också i boken "Glöm oss inte - en bok om Förintelsen och Minnesmonumentet i Stockholm" (på det judiska Hillel-Förlaget), med en artikel om hur det är att vara barn till "förintelse"-överlevande.
Willy Silberstein och hans hustru Cecilia Katzeff avslöjade också sin sionistiska övertygelse då de önskade "Mazal tov!" (grattis) för att fira Israels 40-årsdag, i en stor annons publicerad i Judisk Krönika, nr.2-3/1988 (församlingsdelen).
På sedvanligt manér har Willy även plockat in sin lille son i TV-mediet, där den lille Benjamin Katzeff Silberstein har setts agera i barnprogrammet "Feber" på SVT. Är detta kanske inkörsporten till en framtida karriär som programledare på TV vi ser?
Willy Silbersteins syster Margit Silberstein, som vi berättar mer om i vårt avsnitt om SVT:s nyheter, tillhör också Ekot där hon sedan april 2003 är ny inrikeschef. Därutöver har Margit Silberstein också verkat som politisk reporter på SVT:s Aktuellt och i Göteborgs-Posten.
Således ses detta judiska syskonpar som rapportörer av det politiska klimatet i Sverige inom flera viktiga medieorgan. Något som måste ses som ett trumfkort för landets judiska församlingar och för Israels ambassad i Stockholm.
Från Radio Islams hemsida. Tar ingen ställning till om detta är en antisemitisk eller islamistisk sida, det är helt enkelt partisk information på en websida som bör läsas med samma kritiska blick som alltid. http://www.radioislam.org/judemakt/tv-radio.htm
Senast redigerad av radarpar 2013-04-14 kl. 19:33.
Jag hörde han få den största ursäkt som SR givit någon med anledning av den fråga som Studio Ett ställde till Israel:s ambassadör. Willy Silberstein har ju redan fått en ursäkt samma dag som det sändes men han har ju tydlig tillgång till SR genom sina anställningsår där. Och kanske har han rätt eller icke? Jag vet inte. En sak vet jag och i tex fallet med händelserna i Köpenhamn så har jag bara hört om begravningen av den judiske vakten och inget om den andre personen som dödades. Har ni? Så media tycks närmast springa benen av sig för att inte få kritik. Personligen så avskyr jag antisemitism. Men jag tycker Willy Silberstein via sin org är alltför känslig.
Är han den som tar till kröken vid privata misslyckanden? Tänker närmast på:
Citat:
Under Nordiska motståndsrörelsens demonstration i samband med Bokmässan i Göteborg bar nazister ett antal affischer där journalister och politiker med namn och bild stämplades som "förbrytare”. En av de utpekade personerna var medieexperten och den tidigare journalisten Willy Silberstein, som efteråt anmälde Nordiska motståndsrörelsen (NMR) för förtal.
Nu konstaterar Justitiekanslern (JK) att det inte handlar om något tryckfrihetsbrott.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!