2013-04-12, 19:01
Medlem
Hollenriks avatar
Hej mina vänner, snart är det dags för grillpremiär 2013!

Vad tror ni om att grilla lammframdel? Tror ni att det funkar bra och blir gott? Eller blir det slöseri på fin mat? Har en förpackning i frysen som jag inte lyckats göra något vettigt med, och tänkte prova att lägga det på grillen. Har googlat runt om detta men inte hittat något vettigt heller. Har aldrig käkat det förr och är i allmänhet skitdålig på matlagning. Hur ska man grilla så att det blir saftigt och mört?

Tipsa gärna om vad som är gott att käka till också!

/Hollenrik
Citera
2013-04-12, 19:34
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik

Vad tror ni om att grilla lammframdel? Tror ni att det funkar bra och blir gott? Eller blir det slöseri på fin mat? Har en förpackning i frysen som jag inte lyckats göra något vettigt med, och tänkte prova att lägga det på grillen. Har googlat runt om detta men inte hittat något vettigt heller. Har aldrig käkat det förr och är i allmänhet skitdålig på matlagning. Hur ska man grilla så att det blir saftigt och mört?

/Hollenrik

Är rätt dålig på just lamm, men jag gick förbi lokala bageriet en sommarkväll och då viftade någon herre dit mig, han stod och grillade lamm som han skulle bjuda på under företagets firmafest på kvällen. Han hade marinerat köttet i ketchup, sirap, lite olja, tabasco, salt, peppar. Det var bland det godaste jag ätit, testade marinaden förra helgen till fläskfilé, fast jag pressade i en vitlöksklyfta med, funkade det med.

Något som jag brukar göra att ha till grillat är en ljummen potatissallad. Förkokta potatishalvor, in i en oljad ungsform tillsammans med några morotsbitar, bränn på det tills det fått en fin färg, blanda ner ruccola och rödlök i formen och eventuellt lite vitlöksolja, kör ett par minuter till i ugnen. Blir också jävligt fint vill jag lova.

Serveras tillsammans med en hemmagjord Tzatsiki.

Där fick du några tips, hoppas jag kunde assistera med något iallafall, hur som haver får du lycka till
Citera
2013-04-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik

/Hollenrik

Det är alltså ett stort stycke? Jag skulle testa att koka den i rött vin och en hel del örter ganska länge, typ två-tre timmar. Sedan sopa på den på grillen och grilla på ytan rätt hårt och avsluta lite indirekt med ett par nävar rökspån då och då.

Alternativt kan du marinera den ett par dygn och sedan indirekt grilla den (jävligt försiktigt, låg värme) till en lagom innertemperatur. Kanske 60 °C kan kännas bra. Skiva tunt och ät med god sallad och kopiösa mängder vin.
Citera
2013-04-12, 20:48
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det är alltså ett stort stycke? Jag skulle testa att koka den i rött vin och en hel del örter ganska länge, typ två-tre timmar. Sedan sopa på den på grillen och grilla på ytan rätt hårt och avsluta lite indirekt med ett par nävar rökspån då och då.

Alternativt kan du marinera den ett par dygn och sedan indirekt grilla den (jävligt försiktigt, låg värme) till en lagom innertemperatur. Kanske 60 °C kan kännas bra. Skiva tunt och ät med god sallad och kopiösa mängder vin.
Det är inget stort köttstycke. Det är 0,825 kg uppstyckat i kanske tio bitar (svårt att se exakt då det ligger i paketet med frost utanpå). Sen angående grillningen så kommer jag inte att orka hålla på med nån termo och mäta, tänkte mer om ni visste på ett ungefär hur länge man bör grilla det för att det ska bli bra bara. Så att det är tillagat men ändå sådär saftigt rött/rosa inuti.

Tack för tipsen hittills! Ska absolut marinera det iaf.
Senast redigerad av Hollenrik 2013-04-12 kl. 20:51.
Citera
2013-04-12, 20:57
Medlem
Dirges avatar
Jag skulle marinera (glöm inte vitlöken) det över natten men vad ni själva gillar och sedan placera kolet/briketterna på ena sidan av grillen och först grilla en stund över glöden och sedan lägga den åt sidan från kolen och vända ofta och gärna pensla på lite glaze och kanske låta den gå i ca 30 min men kolla gärna med en termometer eller stick i köttet för att kolla så det inte rinner ut röd vätska. Sen pressa över lite citron och njut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in