Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Vad jag försöker komma fram till är hur mycket... ja, "thrust" man har. Jag har läst någonstans att man kan uttrycka det här i gram?
T.ex. om jag har en sån här "Newton spring scale" (
http://www.exporting-india.co.in/Newton%27s%20Spring%20Scales.jpg ) och fäster den längst fram på bilen, och med den drar iväg bilen i 1km/h. Då kommer jag få fram ett värde på den mätar...saken.
Nån som förstår vad jag vill få fram?
Mätarsaken du tänker på heter dynamometer.
När bilen accelererar upp till 1 km/h kommer dynamometer visa den kraft du håller emot med.
Om det är kraften för att accelerera upp bilen till 1 km/h så beror det på hur lång tid accelerationen tar. Du behöver en större kraft för att accelerera den på en sekund än på tio sekunder: F = m*a = m*(v2-v1)/t. Ju större värde på t desto mindre blir accelerationen => desto mindre blir kraften.
edit: Jag misstänker att jag missförstått frågan eftersom du blandar in däckens friktion m.m i trådstarten. Är det energin för att hålla bilen i konstant rörelse du vill veta? Som nigeralia skrev är dragkraften lika stor som friktionskraften om bilen åker med en konstant hastighet och då har du inte någon kraftresultant.