2013-04-12, 17:39
Medlem
KurtAktsams avatar
Hej!

Jag håller på och säkerhetskopierar datorn nu och då jag ska föra över ett hundratal filmer från en mapp som samtliga är filmade med samma kamera och kom i samma "patch" så att säga, det är inte från olika överföringar eller inspelade med andra inställningar.

När jag överfört omkring 100 av klippen så är det 7 stycken som inte vill bli kopierade på grund av felkod 36. Dom är i varierande storlek mellan 130 MB - 19 GB. Dom redan överförda filerna är även dom i varierande storlekar.

Den externa HDD är formaterad i Mac OS Extended (journalförd) och dom andra filer glider över smärtfritt. Det är över 1 TB utrymme kvar att fylla och

Provade med att öppna terminalen, skriva dot_clean Filnamn och tryckt enter men det händer ingenting förutom att ett felmeddelande kommer upp. Jag vill inte det, jag vill att det inte ska hända någonting, för det ska tydligen vara rätt.

Såhär ser det ut i terminalen,
Vad är problemet?

EDIT:

Vad är "sudo mv /path/to/file /path/to/drive" för någonting?
Senast redigerad av KurtAktsam 2013-04-12 kl. 18:02.
Citera
2013-04-12, 18:17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtAktsam
Vad är "sudo mv /path/to/file /path/to/drive" för någonting?

Sudo är rootkontot, när man utför ett kommando som root har man fullständiga rättigheter.

Mv är förkortning för move, alltså flytta.

Det sista är sökvägen till respektive fil och sökvägen dit filen skall flyttas.

Cp gör precis samma sak eftersom att filer inte kan flyttas mellan volymer i osx.
Citera
2013-04-14, 13:10
Medlem
KurtAktsams avatar
Okej, tack för ditt svar.

Du har ingen tanke om vad som kan vara fel? Hårddisken är formaterad i rätt format (vilket brukar vara det vanligaste felet)och filerna är inte behandlade annorlunda så jag förstår inte hur dom blivit skadade.

Kan någon försöka förklara för mig hur jag annars kan göra för att flytta dessa filmer från datorns HDD till mappen på externa HDD?
Citera
2013-04-14, 17:26
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
"Jag vill inte det, jag vill att det inte ska hända någonting, för det ska tydligen vara rätt."
Sigmaterial på den.

Journalförande hfs+ är rätt format om man vill ha fler korrupta filer och bli av med möjligheten att läsa/skriva på disken ifrån andra operativsystem.

Tja av felmeddelandet att döma (not a directory) så verkar det vara sökvägarna som antingen är för långa eller anropet som går fel pga att du både har kataloger och filnamn som innehåller mellanslag/specialtecken i programanropet. Om du kan tabba dig fram till katalogen i fråga så kanske du kan cleana den väl där framme, för experimentets skull kan du ju testa att göra det både som root och som dig själv.

Alltså skriv de första två-tre bokstäverna (case sensitive) till katalogen och tabba så kommer resten av bokstäverna fram.

Kan du öht läsa filerna som inte vill bli flyttade? Alltså går de att öppna med en filmspelare el dyl?
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2013-04-14 kl. 17:30.
Citera
2013-05-05, 12:33
Medlem
KurtAktsams avatar
Nu har jag varit borta alldeles för länge här. Men nu idag ska jag ge mig på att städa datorn eftersom den har blivit knäpp, och nu tänker jag ta tag i filmerna på riktigt.

Vissa av filmerna som inte går att flytta över till en extern HDD går att läsa i mediespelare med mera, men dom går fortfarande inte att flytta. Det går inte heller att göra en kopia av filen och flytta själva kopian, den kommer upp ett felmeddelande när jag kopierar och ska göra en "klon"

Vilka andra sätt kan jag flytta filer på? Är det någon som har en liten guide eller någon som kan förklara för mig hur jag går tillväga? Jag är inte helt förlorad när det kommer till datorer, men jag är inte heller superavancerad. Så jag önskar av någon vänlig själ att kunna guida mig till att flytta filer men du behöver givetvis inte beskriva varje detalj.

Jag tror fler sökare framöver kommer få användning av det med. Jag har sökt skiten ur mig på google utan resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in